סבלנות: המצרך הנדיר שיעזור לעסק שלכם לצמוח

בגלל שבעצמי אני יזם שמקים עסקים, ולא עוסק רק בייעוץ עסקי, אני מבין את הצורך בסיפוק מיידי, ואת הכמיהה לחיזוקים וכמובן שגם לתזרים מזומנים יציב וקבוע. ומצד שני אני לא יכול שלא להתעצב מאותו תסכול שנובע מחוסר סבלנות והיעדר תכנון. מדוע כ"כ חשוב ללמוד לעשות דברים לאט – ובסבלנות ואיך עושים את זה

בואו נדבר על חוסר סבלנות, בעיה שכולנו כמעט מכירים יותר מדי טוב מחיינו. בהקשר של ייעוץ עסקי, אחד האתגרים שאני מזהה אצל בעלי עסקים רבים שאני עובד איתם, הוא הרצון שלהם בתוצאות מהירות, לא פעם אפילו מיידיות. הם מצפים שמיד עם פתיחת העסק ישתרך אצלם תור גדול של קונים ולקוחות, ושהם יוצפו בעבודה מהיום הראשון. בחלק ניכר מהמקרים זה רחוק מלהיות המצב, מה שמעורר אצלם אכזבה גדולה, תסכול וכמובן שגם חרדה מהעתיד לבוא. לא פעם זה פוגע במוטיבציה ומתחיל תהליך של הידרדרות ביוזמה ובמצב הרוח.

מילת המפתח היא סבלנות. אותו מצרך חשוב, נדיר ויקר ערך, שחסר כמעט לכולנו. מצד אחד – בגלל שבעצמי אני יזם שמקים עסקים, ולא עוסק רק בייעוץ עסקי, אני מבין את הצורך בסיפוק מיידי, ואת הכמיהה לחיזוקים וכמובן שגם לתזרים מזומנים יציב וקבוע. ומצד שני אני לא יכול שלא להתעצב מאותו תסכול שנובע מחוסר סבלנות והיעדר תכנון.

מדוע סבלנות כ"כ חשובה לעסקים?

סבלנות משפרת את היכולת לקבל החלטה נכונה יותר עבורנו. כשאנחנו מגיבים באימפולסיביות, אנחנו לא פעם מפספסים הזדמנויות אחרות, טובות יותר, שהיו יכולות להגיע. אם נהיה סבלניים נוכל להגיב טוב יותר לסיטואציות עסקיות – וגם רגשיות – ולשפר את עמדתנו מול לקוחות, ספקים וכדומה.

סבלנות היא תרופה נהדרת לחרדה. כשאנחנו ממהרים להשיג תוצאות, בודקים שוב ושוב ושוב את התזרים בהיסטריה, מריצים בראש תרחישים שליליים ומחכים לתוצאות והישגים מיידיים אנחנו מניחים את היסודות לחרדה עמוקה וקשה. סבלנות היא הדרך לעקוף את התחושות הקשות האלו, שלא עוזרות בכלום. אם נניח את החשש בצד לזמן קצר, ונתבונן על העסק שלנו במבט ארוך טווח, נמנע ממצבי חרגה, לחץ ומצוקה מיותרים.

סבלנות מאפשרת לעסק להבשיל ולצמוח בהדרגה ותוך בנייה מתמשכת ועמוקה. ראיתי במרוצת השנים יזמים שגידלו את העסק שלהם מהר מדי: הם הקימו את הפנטהאוז לפני שבנו את היסודות. מרוב לחץ לייצר הכנסות בחודש הראשון הם הורידו מחירים, הביאו המוני לקוחות עוד לפני שלמדו לעומק את התנאים בעסק, את הרגישויות השונות שלו ואת הדינמיקות בתוכו. הם גם שכחו להתייחס להיבטים כמו שעות מנוחה, חופשות, חיים אישיים, מתוך מחשבה שהכסף יפצה על זה ו'אז אשן פחות שעה בלילה'. התוצאה הייתה הרסנית: הם הגיעו לשחיקה מהירה מאוד, איבדו חשק לעבודה, וחשו מתוסכלים רגשית ומותשים פיזית. זו תחושה איומה ולא בריאה.

היבט נוסף של גידול מהיר מדי של העסק הוא כל הצד הפיננסי. כאשר העסק גדל מהר עלול להיווצר פער בין הכנסות להוצאות, ואז תידרשו לשלם הרבה מאוד מס עודף. במקביל אתם עלולים למצוא את עצמכם עם מלאי הולך ומדלדל במהירות, ותאבדו יכולת לנהל מו"מ יעיל מול הספקים, בגלל שתהיו לחוצים למלא את המדפים. בקיצור, לא נעים ולא טוב.

סבלנות עוזרת להצמיח שורשים ולגדול בצורה שקולה

סבלנות היא המשאב שהעסק צריך כדי לגדל שורשים. לוקח זמן לבנות עסק, מעגל לקוחות, הכנסות יציבות. אני ממליץ לכל הלקוחות שלנו להתכונן להכנסות צנועות מאוד, אם בכלל, בשלושת החודשים הראשונים של העסק. גם במקרה שיש לא מעט מכירות והעסק מכניס כספים יפים, בד"כ אנחנו משתמשים בהכנסות הלאו לכיסוי הוצאות ההקמה, רכישת פרסום שדרוש מאוד בהתחלה, עד שנבנה קהל לקוחות נאמן וכן הלאה.

חשוב להבין שסבלנות אינה דחיינות או אפאתיות – יש ללמוד את ההבדל בין הדברים ולדעת לזהות ביניהם. יש לוודא שאין אצלכם ערבוב בין המושגים השונים האלו: יש אנשים שטוענים שיש להם סבלנות ומאמינים 'שכל עכבה לטובה'. בפועל, הם סובלים מדחיינות ורק מחפשים תירוצים. אחרים מתקשים לעשות דברים בגלל מגוון סיבות, מתוכן הנפוצות ביותר הן חוסר אונים, קשיים רגשיים, ביקורת עצמית וחשש מפני כישלון. סבלנות היא היכולת המושכלת להמתין – לא דחיינות או הדחקה. חשוב להבדיל בין הדברים ולבדוק אם ההמתנה שלכם אכן יעילה ולא, חלילה, בעיה עמוקה יותר שעלולה לסבך אתכם. כחלק מתהליך של ייעוץ עסקי, למשל, אני מקפיד לעבוד על העניין הזה עם כל היזמים ולעזור להם לפתח סבלנות גדולה יותר לתהליכים – כמו גם יכולת לזהות מדי מדובר דווקא בתקיעות ודחיינות.

בשורה התחתונה, סבלנות היא בדיוק הדבר הדרוש ליצירת עסק חכם, עם שורשים עמוקים, גב חזק וצמיחה לגובה. רבים חושבים שאי-אפשר ללמוד להיות סבלני, ושסבלנות זה משהו שנולדים איתו – אבל זה לא ממש נכון. אפשר, וכדאי, ללמוד להיות סבלניים (וסובלניים יותר, אבל זה כבר עניין אחר) – ובכך לשפר את הפעילות העסקית שלכם ולהקל על החיים שלכם. ההשפעה היא ארוכת טווח ויסודית מאוד, וגם אם היא לוקחת קצת זמן, סבלנות זה בהחלט משהו ששווה להתאזר בסבלנות עבורו.

קרדיט תמונות: Jerzy Kociatkiewicz, CC BY-SA 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: