מתי לעשות זאת בעצמכם – ומתי לקחת איש מקצוע

אני למדתי ש"אם אתה יכול לעשות את זה בעצמך, עשה זאת בעצמך (וחסוך את הכסף)", ומיישם את העקרון הזה בהצלחה מרובה. עם זאת, יש דברים שלא כדאי לעשות לבד ושבהם דווקא כן כדאי להיעזר באיש מקצוע. איך יודעים מתי לעשות דברים עצמאית ומתי לקחת עזרה בתשלום, מה חייבים לעשות לבד ומה אסור בשום אופן? המדריך השלם לשיטת "עשה זאת בעצמך" בעסקים

אחת השאלות שמעניינות אותי (גם, אבל לא רק, כשזה מגיע לעסקים) היא שאלת ה"עשה זאת בעצמך". כל מי שמכיר אותי יודע שיש לי קטע כזה עם DIY, שאני אוהב לעשות דברים לבד, ושיש לי לא מעט ידע וניסיון בתחום (כולל קריירה מלבבת סביב לוחות הפינטרסט שלי העוסקים ב-DIY ומקיפים מאות רעיונות, מדריכים וטיפים – וכ-80 אלף עוקבים נאמנים :)).

אני אוהב לעשות דברים בעצמי ממגוון סיבות. ראשית, זה כיף ללמוד דברים חדשים ולגלות כישורים חדשים. אני חושב שממש כמו שריר, גם זה משהו שצריך לאמן ולשפר כל הזמן. שנית, כאשר אני עושה דברים בעצמי, אני באמת מחובר אליהם, והם אלי, התוצרים הם לא גנריים ולא כלליים, הם מדברים את השפה שלי, מערכת האמונות והאידיאולוגיות שלי, הם משקפים את "האני מאמין" שלי ואת התפיסה העסקית שלי. זו הסיבה העיקרית בגינה אני כותב את הרוב המוחלט של התכנים באתר שלי בעצמי, ולא מוציא אותם החוצה לכותבי תוכן למרות שזה היה חוסך לי המון שעות של עבודה, תחקיר וכתיבה. בלי טביעת האצבע שלי, השפה שלי והסגנון שלי, זה היה משהו אחר לגמרי שאני לא הייתי שלם איתו ב-100%.

ועוד סיבה טובה לאהוב את שיטת העשה זאת בעצמך היא שברוב המקרים – זה חוסך לא מעט כסף.

אם אתה יכול לעשות את זה בעצמך, עשה זאת בעצמך (וחסוך את הכסף)

בעלי עסקים המיישמים את כלל האצבע הזה יכולים להשיג שליטה טובה יותר על הפעילות שלהם ובעיקר – להימנע מלהיכנס להוצאות כלכליות מיותרות (בפרט בשלבים הראשונים של העסק, כשכל הכסף מקורו בהשקעות עצמיות והלוואות). למשל, במקום לשכור מישהו שינהל לכם את הפייסבוק, מדוע שלא תלמדו לעשות את זה בעצמכם? אני מאמין שרוב האנשים הם המשווקים הטובים ביותר של עצמם, ושהם צריכים ללמוד איך לעשות זאת. המגע עם קהל היעד חשוב, הכרחי, וחיובי מאוד לצמיחת העסק.

אבל אל תעשו את הכל "על עיוור": התייעצו, קחו עזרה נקודתית, בקשו סיוע מאנשי מקצוע, שכרו מקצוען שיתן לכם את ההדרכה שאתם זקוקים לה, או אפילו בקשו ממישהו להקים עבורכם את התשתית והמשיכו משם עצמאית. דוגמה טובה לכך: רכשו את שירותיו של איש מקצוע כדי להקים עבורכם חנות באטסי, יתן לכם הסברים בסיסיים וראשוניים, והתחילו ברגל ימין. מכאן יהיה לכם קל להמשיך ולפתח את החנות הלאה – בלי להתחייב לשירות יקר ומתמשך.

דוגמאות לדברים שמתאימים ל"עשה זאת בעצמך" עסקי:

  • ניהול דף הפייסבוק (ורשתות חברתיות נוספות): הקימו את התשתית ולמדו את הבסיס עם איש מקצוע, והמשיכו משם עצמאית. אף אחד לא ידבר את השפה שלכם יותר טוב מכם.
  • כתיבת תוכן הרלוונטי לקהל הקוראים שלכם. מדריכים מקצועיים, טיפים, מאמרים. כל הדברים האלו קלאסיים ל"עשה זאת בעצמך", כי אתם שוחים בחומר, מכירים את הקשיים של הלקוחות ויודעים להציע פתרון. כל מה שנותר הוא להעלות את זה על הכתב. מתקשים בכתיבה? קחו 2-3 שיעורים פרטיים בכתיבה. היעזרו בספרים (אני ממליץ על "דרך האומן" ו"מתנת הכתיבה" של ג'וליה קאמרון, אבל יש לא מעט ספרים נהדרים בתחום). עשו קורס וירטואלי או ממשי. קחו מישהו שיערוך את הטקסטים או יעשה קריאה-ביקורתית שלהם. אבל כתבו.
  • ניהול חשבונות בסיסי. עזבו אתכם מחרדת המתמטיקה שמלווה אתכם מהתיכון. החשבונות הם באמת דבר בסיסי שאתם יכולים לעשות עם יד קשורה מאחורי הגב. כל מה שצריך זה אקסל מסודר, טיפת ארגון פנימי, ספל קפה מהביל (או תה צמחים מרענן) – וכמה נשימות עמוקות.
  • שימוש בתבניות גרפיות מוכנות ליצירת פרסומים חדשים. בקשו מגרפיקא/ית ליצור עבורכם תבניות (טמפלטים) לעיצובים גרפיים עבור האתר שלכם, דף הפייסבוק שלכם וכו'. רכשו, שכרו או הורידו בחינם את התוכנה המתאימה, והשתמשו בתבנית כדי לייצר פרסומים יפים, בשפה אחידה וקבועה (שהוכנה לכם מראש, זוכרים?), ובלי להוציא כסף על ביצועיסטים.
  • עיצוב וארגון המשרד הביתי שלכם. איזה כיף של דבר, שמזמין DIY וממש מתחנן ל"עשה זאת בעצמך" מומנטס – צבעו את החדר, תלו מדפים, עצבו את סביבת העבודה שלכם כך שתהיה נעימה ומזמינה, בחרו אלמנטים עיצוביים וקישוטים. בקיצור, היו אתם ואל תהססו להפגין (ולהפגיז!) את הכישרון שלכם.
  • רכש, משא ומתן ויחסים עם ספקים. אם אתם מגיעים מעולם התאגידים הגדולים – כמוני – אתם בטח חושבים שה"רכש" הוא מן מושג גדול ומאיים כזה, שבו מתעסקים במספרים מורכבים ודילים שנרקמים בין ספקים אגב משא ומתן קדחתני ואפלולי. בתכלס, כשפורטים את הרכש למרכיבים היסודיים שלו, רואים שברוב המקרים (בפרט בעסקים קטנים) זה לא עניין כל כך מורכב. כל מה שצריך לעשות זה לחשב את העלות/תועלת של כל פעולה או מוצר שאתם רוכשים, להשוות מחירים, ולרכוש בצורה חכמה. צורכי משרד אני קונה רק אונליין, בד"כ דרך אתרים בינלאומיים שמאפשרים לי לעשות השוואת מחירים טובה ולהשיג מחירים מגוחכים (בטח ביחס למחיר בארץ). עם השנים השתפרתי גם במו"מ עם ספקים – ואני תמיד שמח לעזור ללקוחות שלי לשפר את כישורי המשא ומתן שלהם עם לקוחות ועם ספקים, בין היתר כי אני זוכר כמה זה כואב וקשה ומורכב ומביך להיות אחד שלא יודע לנהל מו"מ ומרגיש לא בנוח מעצם המחשבה על לבקש הנחה.
  • צילום / עריכת צילומים בתוכנות גרפיות. אם יש לכם חנות, אתם בטח מכירים את הבעיה הזו: אתם מביאים צלם מקצועי שיצלם את הסטוק שלכם, ויש לכם תמונות רבות ויפות. אבל הזמן עובר, הצילומים מתיישנים, חרשתם עליהם בפייסבוק, המוצרים כבר מזמן נמכרו מהחנות באטסי, ועכשיו מה? להזמין את הצלם שוב ולשלם על יום צילום שלם? להזמין אותו בשביל פריטים בודדים? הפתרון הוא ללמוד לעשות את זה בעצמכם – קחו קורס צילום, רכשו ידע דרך האינטרנט, קראו מדריכים וטיפים, צפו בהדרכות ביוטיוב, קנו אוהל אור זול ופשוט באיביי וכו'. עם הזמן תוכלו לשפר את היכולות שלכם ולהגיע לתוצאות שאמנם לא ישתוו לצילום מקצועי, אבל ייאפשרו לכם לתפעל את העסק בקלות רבה יותר ולהחזיק חנות מעודכנת עם פריטים חדשים.

"אבל מפחיד אותי לכתוב תוכן / לעצב / לעשות מו"מ / לנהל את הכספים / לפרסם כתבה", אני שומע אתכם אומרים. והאמת היא שבצדק – זה ממש מפחיד. אבל אם יש לכם חרדת ביצוע, כדאי שתדעו שאתם בחברה טובה. רוב האנשים המוצלחים שאני מכיר ועובד איתם סובלים מהפחד הזה, ורובנו נגרור אותו חיים שלמים בלי לטפל בו באמת. לא חבל? לכו לקואצ'ר, פסיכולוג או מטפל הוליסטי שיפתח לכם את הצ'אקרות. מה שעובד לכם, רק בבקשה, עשו זאת מחר בבוקר כי חבל שהשטות הזו תעכב אתכם בדרך להצלחה.

ומצד שני: הפסיקו לעשות את הכל בעצמכם

כן, אני יודע שזה בדיוק להיפך ממה שהמלצתי הרגע, אבל אתם צריכים לשמוע גם את זה. לא הכל צריך (או אפשר) לעשות בעצמכם. יש דברים שאתם חייבים לקבל בהם עזרה. חייבים. ייעוץ משפטי זו דוגמה טובה למשהו שחייבים להיעזר באיש מקצוע עבורו. כך גם ייעוץ פיננסי בכל ענייני המיסים והתשלומים. גם ייעוץ עסקי וייעוץ שיווקי זה משהו שהייתי ממליץ לתגבר בידע מקצועי מן החוץ. ברוב המקרים, מדובר בסכומים לא גבוהים של כסף שישדרגו את הפעילות שלכם ויחזירו את ההשקעה במהירות.

כל אחד יודע במה הוא באמת טוב (ובמה לא), ואם לא – כדאי שתבקשו מהחברים שלכם לתת לכם חוות דעת אמיתית, כנה וישירה. אם הם אומרים שאתם לא מנהלים טוב את דף הפייסבוק שלכם, או שאתם עושים פאדיחות עם העיצוב הגרפי של הברושורים שלכם – זה הזמן לחפש איש מקצוע ולהתמקד בדברים שאתם כן טובים בהם.

יש לכם רעיונות ל-DIYים עסקיים מקוריים? קפצו לבקר בדף הפייסבוק וספרו לי על זה ?

קרדיט תמונות: JD Hancock, CC BY 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: