אווטאר, זהות וטכנולוגיות אחרות

המושג "אווטאר" מתייחס לייצוג דיגיטלי של דמות וירטואלית או בדויה, אך מעבר להגדרה המילונית יש לו השלכות עצומות על החיים המקוונים שלנו. קווים לדמותו של הטרנד החם והחשוב הבא ברשת וכמה המלצות למשתמשים, ליזמים ולמפתחים

ג'יימס קמרון אמנם גנב למושג "אווטאר" את התהילה, אך נראה שזו רק שליטה זמנית. למרות שכרגע האסוציאציה הראשונה בוודאי גוררת אתכם אל שובר הקופות התלת-מימדי (ראיתם? נהניתם?), עם הזמן צפוי המושג הטכנולוגי להיכנס לשפה שלנו, יותר מכפי שנוכל לדמיין.

אווטאר הוא ייצוג דיגיטלי של זהות, אמיתית או בדויה. נכון לראשית 2010, עדיין מדובר במשהו עמום למדי, עוד תופעת אינטרנט מעניינת שעשויה לכבוש את העולם – או להיעלם כלא הייתה. טובי האנליסטים וחוקרי הרשת, שכבר זיהו את הפוטנציאל העצום של האווטאר, מצביעים על המושג הקצת אמורפי הזה כדבר החם הבא של ניהול הזהות בעולם הווירטואלי. תחושת הבטן שלי אומרת שהם צודקים.

כבר היום אנחנו נמצאים בבעיה קשה, בעיקר אם אנחנו מנהלים חלק מחיינו האישיים והמקצועיים ברשת. רובנו מפזרים, בין אם במודע ובין אם לאו, מסרים רבים ברחבי האינטרנט: החל בפוסטים בבלוג שלנו, תגובות באתרים ובלוגים אחרים, תכנים ברשתות חברתיות בארץ ובחו"ל, אתרי נישה ועוד. במקביל יש לנו אימייל, לפעמים אפילו יותר מאחד, ואולי גם איזה חשבון או שניים (או שמונה) בתוכנות מסרים מידיים, פגישות וירטואליות וכו'. בקיצור: אנחנו נוכחים בהמון מקומות, וברובם אנחנו צריכים, בכל פעם מחדש, להירשם, למלא פרטים אישיים, ולפעמים גם להעלות תמונה. באיזשהו שלב זה מתחיל להיות מעצבן, ובעיקר מתיש, גם בשלב הרישום אך חמור מכך, כאשר נרצה לשנות את הפרטים שלנו וניגרר למסע ברחבי האינטרנט.

באופן לא מפתיע, הגיימרים והבלוגרים מובילים את החזית בגיבוש ויצירת סטנדרטים אחידים – ומכווני שימושיות ולא רווח בהכרח – לפתרון הבעיות האלה ועוד רבות אחרות. שתי הקהילות הדי-גדולות האלה מייצגות שני צדדים של אותה תופעה: הצגת האני (האמיתי או המדומין) בפני העולם הווירטואלי. עבור רוב הבלוגרים, וגם הגיימרים הלוקחים חלק במשחקי רשת, ההון הסימבולי, החברתי וה"מעמדי" אפילו, נקבע בזהות שהם מציגים. כך, בעוד שחברות מסחריות רבות שניסו לקדם את רעיון הזהות האוניברסילית כשלו בצורה זו או אחרת, צצה אלטרנטיבה שנראית כרגע כמו מתחרה עתידי לחבר'ה הגדולים באמת שמשחקים בזירה המתהווה הזו.

שירות גרוואטאר (Gravatar) הוא דוגמה ליישום שימושי במיוחד, המאפשר מידה רבה של אחידות באמצעות הפרמטר שכולם דורשים מכם להזין: כתובת המייל. לאחר הרשמה קצרה והעלאת תמונה, אתם משוחררים לחופשי. מעתה, אתרים התומכים בשירות ידעו לזהות אתכם – אם תסכימו לחלוק איתם את כתובת המייל שלכם. הם אמנם לא יוכלו לפשפש במידע האישי שבחרתם לחלוק עם העולם, אבל יעשו לכם את החיים סופר קלילים, בכל הקשור לעדכון התמונה שלכם – למשל. אם אתם רוצים, תוכלו לנהל כמה זהויות, ולשייך לכל אחת תמונה ומייל נפרדים, כמו זהות בינלאומית לעומת ישראלית, זהות מקצועית לעומת אישית וכו'. כיום יש כבר פיתוחים על הפיצ'ר הבסיסי הזה, המאפשרים איסוף כולל של תכנים שכתב המשתמש באתרים שונים ברשת – לאו דווקא על אותה פלטפורה טכנולוגית – לנקודה אחת ויחידה. בעיניי מדובר בהתקדמות חשובה, שתאפשר לי לעקוב אחרי כל מה שאני כותב ללא הרף, ואולי סופסוף להבין על מה כולם מדברים כשהם אומרים שאני "חופר באינטרנט".

אז מה עושים עם זה? קודם כל ולפני הכל – נרשמים – כדי לתפוס את השם המתאים וכדי שכשהחבר'ה יגיעו בהמוניהם, נוכל להגיד להם בזלזול "אווטאר? טוב שנזכרתם". הסברים באנגלית תמצאו כאן, ובעברית כאן. אם אתם מעדיפים לראות ולא לקרוא, קפצו ללינק הזה.

אם אתם מנהלים בלוג כזה או אחר, בדקו האם הפלטפורמה שלכם תומכת באווטארים (רוב הסיכויים שכן), וכיצד תוכלו לעשות בהם שימוש. בקישור הזה תמצאו רשימה מקיפה של מסמכי תיעוד, אפליקציות ופיתוחים לפלטפורמות שונות, דוגמת וורדפרס, דרופל וג'ומלה, או לשפות תכנות ווביות שונות, לשימוש בגרוואטאר. וכאן יש מידע קצת יותר טכני – אבל באמת רק קצת – בעיקר למשתמשי וורדפרס. מפתחי אתרי אינטרנט, מנהלי אתרים ומומחי הרשת צריכים לדעתי לשים לב לתופעה, ולהעמיק לחקור אותה. זו הזדמנות מצוינת להתברג לנישה הולכת וגדלה, שבעיניי רק תהפוך לנחוצה יותר – אולי אפילו הכרחית – ככל שהחיים שלנו יהפכו להיות יותר ויותר מקוונים. תמצאו על זה המון חומר באינטרנט, הנה כדוגמה סרטון מוצלח וחביב שמדגים כמה קל העניין הזה (תסלחו ללאון מראש על ההתרגשות והגמגום).

פייסבוק וטוויטר הוכיחו אפילו לספקנים הגדולים ביותר את כוחו של האווטאר, גם בלי להתכוון לזה ובלי לומר זאת מפורשות. עכשיו רק נשאר להפשיל שרוולים, ללעוס את הקצה של העיפרון, לנסות לנחש לאן הרוח תנשוב ומה אפשר לעשות עם זה. תחושת הבטן שלי אומרת שהרבה. מה אתם חושבים?

קרדיט תמונות: reynermedia,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: