איך להציג רעיון חדש לאנשים

כדאי ללמוד איך להציג רעיונות חדשים לאנשים, בצורה שתאפשר לנו להפיק את המקסימום מהתגובה שלהם. אם אתם מאלו שמציגים רעיונות לאנשים רק כדי לחזק את עצמכם, ותרו מראש על השלב הזה ומצאו ביטחון עצמי. אבל אם יש משהו חדש שאתם רוצים לקבל עליו תגובה כדי לשכלל, לשפר, לתקן ולדייק אותו – הנה מה שכדאי לעשות כשבאים במגע עם אנשים ומספרים להם על הרעיון שלכם

החדשות הטובות: ההמצאה הכי גדולה של העשור עדיין לא הומצאה. החדשות הרעות: סביר להניח שלא אתם תמציאו אותה. עם זאת, בהחלט אפשר למצוא רעיונות קטנים יותר, או פשוט ליישם בצורה טובה יותר דברים שכבר קיימים בשוק. גם אם לא תהיו יחודיים ב-100%, עדיין תוכלו למצוא המון נישות לא מטופלות או כאלו שהשירות והמוצרים בהן חלקיים ולא יעילים.

הדרך להפוך רעיון גולמי למציאות, חייבת לעבור דרך מסננת של ביקורת עצמית, בחינה מקצועית (שכוללת בדיקת היתכנות, שווי שוק, דרישות וכו'), אבל גם תהליך של סיעור מוחות עם אנשים אחרים. אם יש לכם רעיון לעסק חדש או למוצר חדש, בהחלט כדאי ואף חשוב להתייעץ עליו עם אנשים, כבר בשלב הראשוני. למעשה, ברבות השנים שמתי לב שהיזמים המצליחים ביותר הם אלו שידעו לנהל רב-שיח על הרעיונות שלהם, ולקחת את הדברים היעילים לשיפור הקונספטים. לכן חשוב להציג לאנשים סביבכם את הרעיון לעסק החדש שלכם, למוצר שאתם רוצים להוסיף לפעילות או לתוכנית השיווק והפרסום שעלתה לכם בראש, וללמוד "לדוג" את הדברים הנכונים לשיפור הקונפסט ופיתוחו.

העניין הוא שזו מיומנות מורכבת למדי שיש ללמוד, בדרך כלל, בדרך הקשה. הנה כמה טיפים שיהפכו את המשימה המורכבת הזו, לקצת יותר פשוטה, גם עבור מי שאין לו ניסיון מיוחד בהצגת רעיונות לאנשים.

צריך לקחת בחשבון שחלק מהאנשים עשויים להיות אנשים מרעילים: כאלו שיעבירו ביקורת, יטילו ספק או יכניסו לכם פחדים וחששות. חשוב מאוד להתייעץ ולהיות פתוחים לביקורת בונה, אבל בו בזמן, צריך ללמוד לזהות אנשים שליליים ומרעילים.

שלב ראשון – טיפים להצגת רעיונות עסקיים (ובכלל) לאנשים

יש לכם רעיון לעסק חדש, למוצר מדליק, לתוכנית שיווקית, לעיצוב חדר בבית, אפילו לחופשה שנתית. אתם רוצים להתייעץ עם אנשים על נושאים שונים שנוגעים לעסק או לחייכם הפרטיים, אבל מבקשים ליצור תקשורת יעילה, חיובית ומוצלחת. רובנו יודעים לעשות את זה, אבל רק מעטים יודעים לעשות את זה ממש טוב, ולחלץ כמות גדולה של ידע אפילו משיחות קצרות אך עמוסות פרטים ומשוב.

כדאי ללמוד איך להציג רעיונות חדשים לאנשים, בצורה שתאפשר לנו להפיק את המקסימום מהתגובה שלהם. אם אתם מאלו שמציגים רעיונות לאנשים רק כדי לחזק את עצמכם, ותרו מראש על השלב הזה ומצאו ביטחון עצמי. אבל אם יש משהו חדש שאתם רוצים לקבל עליו תגובה כדי לשכלל, לשפר, לתקן ולדייק אותו – הנה מה שכדאי לעשות כשבאים במגע עם אנשים ומספרים להם על הרעיון שלכם.

קחו את המפגש ברצינות. אל תציגו רעיונות שחשובים לכם, בשיחה אגבית, כמו קפה עם חברים במקום הומה או באמצע טיול בפארק. יש למצוא זמן מתאים שבו הצד השני נמצא בקשב מקסימלי ויכול לתת לכם לדבר באריכות ובאופן מלא ורציני. בחרו מקום עם אווירת רקע נעימה, רצוי שקטה, בלי הפרעות והסחות דעת.

אמרו לצד השני שתשומת הלב שלו חשובה. זה רלוונטי בעיקר כאשר נציג את הרעיון בפני מישהו שאנחנו לא מכירים (והכרנו, למשל, דרך "שידוך עסקי") או מישהו שנמצא מעלינו בשרשרת המזון העסקית, כמו בעל עסק מצליח, יזם שאנחנו מעריכים, יועץ מקצועי, בוס בהווה או בעבר וכיוצא באלו. במקרה כזה, אין צורך להתחנף או לטפוח לו על האגו ("אתה מבין המון בשיווק ולכן אני רוצה לשמוע מה דעתך על המיזם שלי"), אלא להיות ישיר וכן ולומר משהו כמו "יש לי רעיון שאני בודק אפשרות לממש, וכדי לבדוק את ההיתכנות שלו, אני מעוניין לשמוע מה יש לך להגיד על הנושא. האם תוכל להקדיש לי זמן לזה? הקפה עלי!".

תעדו את תכני הפגישה. תמיד כדאי לערוך פגישות עם אנשים כאלו בסביבה שתאפשר כתיבה ורישום של הדברים, ותיעוד של הנושאים שעולים על הפרק לצורך שימוש ובחינה עתידיים. רצוי לא להקליט את הפגישה משום שזה הופך אותה לפורמלית מדי, אבל בהחלט אפשר לרשום נקודות חשובות.

הגיעו רגועים ושמרו על מרחק מהאגו. להתאהב ברעיון חדש זה תמיד רעיון רע. קחו בחשבון שהצד השני עשוי שלא לאהוב את הרעיון שלכם, ועלול שלא להבין אותו בכלל. זה בסדר: לפעמים יש לכך ערך גדול עבורנו, אנחנו יכולים ללמוד איך להציג את הנושא נכון יותר, אילו התנגדויות עולות אצל אנשים למשמע הרעיון, ואיזה מכשולים הם מציגים בפנינו.

הימנעו מוויכוח. אתם לא צריכים להוכיח שום דבר או לנצח בוויכוח. מוטב להקשיב ולהכל, ולא לשלוף תשובות מהכובע (או ממקומות אחרים). זה לא צריך להיות פינג-פונג של התנצחות, אלא הצגת רעיון וספיגה של תגובות כלפיו.

תנו לדברים זמן לשקוע. הניחו למידע לשקוע, חשבו עליו זמן מה ולכו לישון על זה יום או אפילו כמה ימים. ממרחק של 3-4 ימים, אפילו שיחות טעונות וביקורות ארסיות ככל שיהיו, ייראו לכם הרבה פחות קשות ומורכבות. זה יעזור לשמור על מרחק רגשי מהסיטואציה ולהפיק את המיטב גם משיחות שלא היו יעילות במיוחד ויצאו משליטה ואיזון.

הקשיבו למה אנשים אומרים, ולא רק לאיך שהם אומרים את זה. אוף, זה טיפ שקשה נורא ליישם. אני מודה שגם אני נופל בו המון פעמים. כשאנשים נכנסים לרצף אמירות ש-90% ממנו אמוציונלי, ביקורתי ולא רלוונטי, אני חוטף עצבים. אבל אני משתדל להקשיב לתוכן של הדברים, ולא למוזיקה, צורמת ככל שתהיה לאוזניי. זו מיומנות חשובה ביותר, וכדאי ליישם אותה בכל פעם שרק אפשר.

כבדו את הדוברים, אבל גם את עצמכם. אל תטעו לפרש את הסעיפים הקודמים כאילו שאתם צריכים להסכים להכל ולשתוק. אתם יכולים להשיב בזמן אמת לטיעונים שגויים, להסב את תשומת ליבם של הדוברים לכך שהם טועים, לחדד נקודות או אפילו להתעקש על דברים. אם אתם צריכים להחליט בין כבוד עצמי לבין מתן כבוד לצד השני, בחרו לתת לו את הכבוד, אבל אם זה מחריף ולא משתפר במהירות, ותרו על השיחה וקצרו אותה.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: