אנשים מרעילים: איך להתמודד איתם ומה אפשר ללמוד מהם

מציעי החלופות, אלו שלא יודעים לשתוק, הפסימיים הכרוניים, הביקורתיים שלא-לצורך, המזלזלים והגרועים מכל: אלו שלא מאמינים בכם (ומאוד חשוב להם להראות את זה). הכירו את הטיפוסים המזיקים שיהרגו את הרעיונות שלכם, ואיך אפשר להשתמש בחשיבה שלהם לתועלתנו. מדריך

במאמר הקודם שעסק בהצגת רעיונות וטיפים לאנשים, עסקתי בחשיבות הצגת רעיונות חדשים בפני אנשים, מתוך מטרה לקבל משוב, לשפר את הרעיון ואת היכולת להוציאו לפועל. בפוסט הזה, אתייחס לטיפוסים בעייתים במיוחד שעלולים להגיב בצורה שלילית לרעיונות שלכם, איך בכל זאת אפשר להפיק מהם מידע רב ערך ושימושי, ומה כדאי לעשות כדי להימנע מהשפעות שליליות של מגע עם אנשים מרעילים.

כאמור, מתוך האנשים שבהם נפגוש בתהליך העבודה שלנו ובדיקת הרעיונות הראשוניים, יש אנשים מרעילים – טיפוסים מיוחדים, שעלולים להזיק יותר מאשר להועיל. מדובר באנשים מכשילים, שהמגע איתם יהיה לרוב לא נעים, מתסכל, ואפילו עלול להסית אתכם מהרעיון המקורי שלכם ולפגוע באופן אנוש במוטיבציה שלכם. עם זאת, לעתים יש דווקא לאנשים כאלו מידה רבה של פוטנציאל להוצאת מידע, התנגדויות והצפת מכשולים שבהם אנחנו עלולים להיתקל בעתיד. לכן לא כדאי לפסול על הסף דיאלוג עם אנשים כאלו, אבל צריך להכיר את דפוסי התגובה שלהם כדי לברור מוץ מתבן. אפשר לחלק את התגובות של אנשים בעייתיים לרעיונות חדשים למספר קטגוריות ומאפיינים אישיותיים, וכך לנטרל חלק מהבעיות הכרוכות בקשר איתם. הנה כמה טיפוסים שנתקלתי בהם במהלך שנות עבודתי, הן באופן אישי, והן כמלווה יזמים.

אלו שלא יודעים לשתוק

סוג מאוד מרגיז של אנשים הוא אלו שמקשיבים רק בקושי ובחוסר סבלנות לרעיון שלכם, ממהרים להגיב עליו לפני שבכלל סיימתם להציג אותו בפניהם, וקובעים דעה לפני שיש להם את כל המידע הדרוש. אנשים מרעילים לא מסוגים לרדת לסוף דעתכם וגם אין להם עניין לעשות את זה. הם יודעים מה שצריך לדעת עבורכם, וזה מספיק מבחינתם. איך מתמודדים? מתעלמים מהם ונמנעים מלשתף אותם בשלבים הראשוניים והרגישים של העסק. זה לא יעיל וסתם יבזבז לכם זמן ואנרגיות. אם כבר נקלעתם למצב שבו אתם מדברים עם אנשים כאלו, נסו להפיק ממנו משהו, והקשיבו להם. אולי בתוך גבב המילים שלהם, יתחבא איזה קונספט מעניין שתוכלו לפתח בהמשך.

מציעי החלופות

תת-סוג של אותם אנשים מרעילים הוא אלו שלא רק שלא מקשיבים, אלא גם מגישים רעיון חלופי, שהוא, כמובן, הרבה יותר טוב. "רעיון נחמד, אבל אתה יודע? יש לי רעיון הרבה יותר טוב כבר מלא זמן!" ואז ממשיכים עם איזו שטות שלא מעניינת אתכם ולא רלוונטית לכלום ממה שהרגע אמרתם, או לפחות ניסיתם להגיד. אותם אנשים גם טוענים שיש להם רעיון מהפכני "שישנה את העולם" ושיש לו "פוטנציאל לעשות מיליארדים". לרוב הרעיון שלהם רחוק מלהיות כזה, והוא בנאלי, שגרתי או פשוט מלא חורים ולא ניתן ליישום. למרבה "המזל", מהרגע שהם זנחו את הרעיון החד-פעמי והנפלא הזה, הם פשוט עוברים לרעיון הבא. ואז לזה שאחריו. הם מוצפים במחשבות לא מושלמות ולא בדוקות, שלא עוברות שום תהליך של סינון ומפציצים אתכם בקונספטים חצי-אפויים במקרה הטוב, או גולמיים לגמרי וחסרי כל עומק במקרה הרע. בכל מקרה, הם לא עוזרים לכם בכלום. דלגו בקלילות הלאה.

הפסימיים הכרוניים

אנשים מרעילים מהסוג הזה דווקא יקשיבו לרעיון שלכם בקשב רב, אולי יוסיפו כמה מחוות גוף או עיוותי פנים כדי לאותת לכם שהם ממש לא אוהבים את מה שאתם אומרים, אבל לפחות ישתקו עד שתסיימו לדבר. אז, הם יאמרו לכם שהכל כבר הומצא ומוצה עד תום ושאין שום סיכוי ליזום משהו באמת מהפכני. אותם אנשים יגידו לכם "שמעתי על משהו דומה/זהה" על הרעיון הכי יצירתי שתציגו בפניהם, וישמחו לנפץ לכם את הביטחון העצמי, גם אם תציגו בפניהם את הדבר הגדול הבא של העולם. מ"כבר יש כזה" ועד "לא נראה לי שמישהו ירצה את זה", מ"זה לא אפשרי" ועד "נשמע לי כמו משהו בנאלי", האנשים המעט-פסימיים האלו הם ממש לא המקום להתחיל את פינג-פונג המחשבות שכל רעיון גולמי חייב לעבור בדרך למימוש.

לפעמים כדאי דווקא להקשיב להם. אם אתם אנשים חסונים, נסו לשמוע את ההתנגדויות שהם מעלים. אולי הם יציפו טיעונים נכונים, כמו קשיים טכניים, מכשולים עתידיים ואתגרים שאתם עשויים להיתקל בהם בהמשך. אל תשתמשו בחשיבה שלהם, לעולם, כדי לסרס את עצמכם, אבל בהחלט אפשר לזקק אותה לצורך חיזוק העסק ובנייתו בצורה שתוכל לאפשר להתמודד עם בעיות עתידיות. אל תטרחו לענות להם מיד על המקום, השאירו את התשובות לאחר כך ופשוט אספו את הטיעונים שהם מעלים לצורך בחינה מאוחרת יותר, בשקט, מול עצמכם.

והכי חשוב, למדו איך לסגור את הסשן מול אנשים מרעילים מהסוג הזה. אם אתם מזהים שאתם נקלעים לשדה קרב של חילופי דברים, שבו הם מנסים "לנצח" על ידי הצגת עוד ועוד כשלים אפשריים ומכשולים, סיימו את השיחה בנימוס ו"באמת עזרת לי מאוד, אלו נקודות חשובות ואני אחשוב עליהן בהמשך כדי להחליט אם הרעיון ישים או לא".

אנשים מרעילים "חיוביים": האופטימיים והתומכים-מדי

כן, יש דבר כזה "תמיכת יתר", ומדובר בסוג בעייתי לא פחות מקודמים של אנשים, אלו שיאמרו "נהדר!" על כל מה שתגידו. לעתים אלו אנשים שקרובים אלינו ולא רוצים לפגוע בנו, ולכן מסתירים ביקורת ומנסים לעודד אותנו לעשות דברים גם כשהם חושבים שהם ממש לא נכונים.

תמיכה ועידוד הם דבר נפלא, אבל כאשר הם ניתנים באופן אוטומטי ומוצגים רק כפרונט, הם לא יעילים עבורכם. ביקורת בונה וחכמה לא צריכה לפגוע בכם, וכדאי שתסבירו את זה לאנשים שאוהבים אתכם. "אנחנו מדברים על הרעיון, לא עלי באופן אישי, ואוכל ללמוד הרבה יותר אם תהיה כן איתי ותאמר לי מה אתה חושב על מה שאני מציג בפניך", הוא משפט שעוזר לגשר על הפער ומתיר לאנשים להתבטא בצורה ביקורתית בונה, גם אם הם נבוכים וחוששים מלפגוע בנו.

עניין נוסף עם אנשים כאלו, הוא שאחרי כמה זמן אתה פשוט מפסיק להתייעץ איתם. אם התגובה שלהם קבועה, והיא עידוד תמידי וחסר עומק, אין מה לשאול לדעתם, אלא אם נרצה חיזוקים לאגו (דבר שכשלעצמו בעייתי, אבל זה כבר לדיון אחר).

היורדים לפרטים

יש לאנשים האלו כוונות נהדרות. הם מתעניינים ברעיון ובכם, ורוצים לדעת הכל מהכל. אם פוגשים אותם בשלב מתקדם, כאשר עשיתם בדיקות והרצתם תרחישים שונים, זה נפלא, הם עוזרים למיקוד ובוחנים את עצמנו דרך פריזמה של שאלות ותשובות. אבל אם נפגשים איתם בתחילת הדרך, כשרוצים לקבל תחושה כללית על הרעיון החדש שלנו ולאמוד היתכנות, הם עלולים לגרום יותר נזק מתועלת.

אנשים מרעילים מהסוג הזה מציפים אתכם בשאלות משאלות שונות, על כל פן וזווית בעסק. צליבה כזו היא עניין חשוב בשלבים מתקדמים, ואפשר לקחת שאלות פתוחות ולענות עליהן בנפרד בהמשך. אבל בהתחלה, אם אתם מגיעים עם קונספט ראשוני שלא ממש מוגדר עדיין, עומס שאלות עשוי לתסכל אתכם ולגרום לכם לחשוב שהרעיון יותר מדי מורכב למימוש או בלתי-אפשרי. הדבר הנכון הוא להציף את השאלות האלו בצורה מסודרת, לרשום אותן ולענות עליהן לאחר מחשבה ובדיקה. חשוב לא להיבהל מהן ולהבין שיש להן ערך חשוב ומכונן שיעזור לעסק שלכם וישפר את החוסן שלו.

אלו שלא מאמינים בכם

בחרתי לסיים דווקא בהם, כי שוב ושוב אני נתקל ביזמים שמוקפים בסוג הזה של אנשים מרעילים. במקרה הזה, אין ממש טעם להרחיב. אם יש סביבכם אנשים שלא מאמינים בכם, ביכולות שלכם או במקצועיות שלכם, אתם צריכים לעשות בדק בית ולהבין האם הבעיה היא באמת בכם, או באנשים שאתם בוחרים להקיף את עצמכם בהם. אנשים כאלו לא יעזרו לשום דבר, הם יפגעו בביטחון העצמי שלכם, יסדקו את מעטה האופטימיות ויחרבו כל חלקה טובה. התרחקו מהם כמו מאש ועל הדרך שאלו את עצמכם איזו תרומה יש להם לחיים שלכם ומה הרווח הלא-מודע שאתם משיגים כאשר אתם בוחרים אותם.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: