בהלת אמזון FBA: האם באמת כ"כ קל לעשות כסף בלי להתאמץ?

תחום המסחר באמזון ובפרט FBA הפך בחודשים האחרונים ללהיט והוא מושך ישראלים רבים, בעיקר בגלל מערך שלם של שיווק מצד 'מומחים' שמבטיחים הרים וגבעות לאנשים תמימים למדי. מהניסיון שלי, רובם לא רק שלא מצליחים לבסס עסק ראוי, אלא מכלים זמן, כסף ומשאבים בניסיון להשיג נתח בשוק

לאחרונה יש פריחה, שלא לומר הצפה של השוק, מצד גופים שמציעים לאנשים ללמוד לסחור באמזון ולעשות כסף בלי מאמץ. בעקבות פניות רבות שקיבלתי בנושא, הנה העמדה המקצועית שלי על מה שקורה בעניין בשוק.

נתחיל בעובדה הפשוטה: אני לא מאמין בטריקים או פטנטים וחושד באנשים שמציעים לי "לעשות כסף באינטרנט בקלות". ויסלחו לי "סבתא שושנה שעושה 20 אלף ש"ח בחודש מאמזון" ו"יעקב החשמלאי שקנה שתי וילות בקיסריה בזכות הקורס שעשה ב-5,000 ש"ח בלבד!!!1". אני עובד בתחום משנת 1996 – ראשית ימי האינטרנט, וליוויתי עשרות עסקים – אולי אפילו מאות, במצטבר – ועדיין לא ראיתי מקרה אחד של מישהו שעשה הרבה כסף "בקלות" או "בלי שום מאמץ". פגשתי, הכרתי ועבדתי עם הרבה יזמים מאוד מצליחים, אבל כל אחד ואחת מהם עבדו בעבור ההצלחה שלהם והכסף שלהם.

אבל אנשים מחפשים תמיד פתרונות קלים ומהירים להתעשר. פעם זה שיווק רב שכבתי (מזכיר לי נייר טואלט, האמת), פירמידות למיניהן (באופן אישי אני לא מבין איך אנשים שוכחים איך סיפור הפירמידה נגמר במקרה של בני ישראל במצרים) ושאר מודלים עסקיים שונים ומשונים. מדי כמה שנים צץ איזה תחום חדש שמבטיח תוצאות מהירות, כסף קל, ורווחי ענק, ועשרות, מאות, אפילו אלפי אנשים מוצאים את עצמם בתוך סחרחורת של הוצאות בניסיון לעשות מכה ולהרוויח קופה.

תחום המסחר באמזון ובפרט FBA הפך בחודשים האחרונים ללהיט והוא מושך ישראלים רבים, בעיקר בגלל מערך שלם של שיווק מצד 'מומחים' שמבטיחים הרים וגבעות לאנשים תמימים למדי. מהניסיון שלי, רובם לא רק שלא מצליחים לבסס עסק ראוי, אלא מכלים זמן, כסף ומשאבים בניסיון להשיג נתח בשוק. למעשה, המרוויחים העיקריים – לרוב, הבלעדיים – מכל הסיפור הזה הם כל אותם גופים ויחידים שמלמדים את השיטה.

אפשר להצליח באמזון, ללא ספק, ואני עובד עם אנשים שמרוויחים סכומים מאוד יפים בזכות שיטת ה-FBA וכל המערכת הכלכלית והשיווקית שמאחוריה. אבל זה לא קורה "מעצמו", בטח לא "בן לילה", וזה ממש, אבל ממש, לא בקלות. היזמים האלו משקיעים זמן רב, מחפשים מוצרים, לומדים את השוק לעומק, ועובדים בזה לפחות 5-8 שעות ביום כדי להצליח לאורך זמן. אם מתבוננים על התזרים שלהם לאורך שנה, שנתיים ושלוש – אפשר לראות שרוב הכסף שהם הרוויחו מושקע בחזרה בעסק: בחנות, במוצרים, בשירות לקוחות, בשיווק ובפרסום. כאשר מגלמים את שעות העבודה שהם משקיעים מקבלים רווח ממוצע שדומה לעסקים רבים אחרים ולא יוצא דופן בהיקפו.

מסחר באמזון לא מתאים לכולם. הוא דורש מיומנויות מגוונות, החל בזיהוי טרנדים, ניהול מכירות, שיווק, שירות לקוחות, והתעסקות אינטנסיבית בלוגיסטיקה שמוצגת כלפי חוץ כ"קלה ופשוטה" אבל יכולה להיות מסובכת ומורכבת אם לא עושים אותה נכון. הרבה מאוד כסף (שלא לדבר על זמן) הולך לא פעם לאיבוד על טעויות קטנות וגדולות, וברוב המקרים שאני מכיר התוצאות רחוקות מלהיות מספקות ובטח שלא מדובר בשיטה לעשות כסף באינטרנט בקלות ובלי מאמץ".

אני מאמין שהדרך הנכונה יותר לבנות עסק היא לבחור את המודל העסקי ולבנות אותו מלמטה למעלה קודם, ורק בסוף לבחור את הפלטפורמה המתאימה לממש אותו. גם עסק באמזון הוא עסק לכל דבר, ויש להתייחס אליו בהתאם אם באמת רוצים להרוויח ולבסס פעילות כלכלית יעילה לאורך זמן.

כמו בכל תחום, גם בתחום המסחר המקוון, אין מתנות חינם, ולא כדאי להסתנוור מכל אותם סיפורי הצלחה שלא בהכרח משקפים את המציאות ובטח שלא מהווים הוכחה לאפשרות לעשות כסף בקלות. מדובר בעבודה לכל דבר, שדורשת השקעה ניכרת בבנייה, ביסוס, תפעול ותחזוקה של עסק לכל דבר ועניין. כל מי שאומר אחרת, לא תמיד נאמן לאמת, לדעתי, ולכן יש לחשוב ולבדוק היטב כל הצעה וכל 'פיתוי' ולנסות להבין מה ומי עומד מאחוריו.

הייתי מציע לכל מי שמתעניין בנושא לבדוק את התחום לעומק ולבחון האם זו אכן החלופה הטובה ביותר עבורו. יש דרכים הרבה פחות פופוליסטיות אבל גם הרבה יותר ריאליות לבסס פעילות עסקית.

עוד בנושא

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: