המתרגמת שהקימה סטודיו וחנות לחומרי יצירה: הכירו את חגית אזולאי-רוזנס

חלום חייה היה להיות מתרגמת והיא עבדה כעצמאית בתחום, עד שגילתה את תחום היצירה. היום היא מפעילה סטודיו מצליח וחנות אינטרנט ייחודית ומלאת השראה. הכירו את חגית אזולאי-רוזנס

בעבורי, חגית אזולאי-רוזנס היא תמיד מקור השראה. הכרנו דרך אתר "רשימות" בו כתבנו ומאוחר יותר חידשנו את הקשר דרך פייסבוק, שם נחשפתי לתכנים שהיא מעלה בתחום היצירה ועבודות היד. בשנים האחרונות אני עוקב מהצד בהשתאות אחר תהליך ההקמה והבניה של העסק שלה, "הסטודיו", שהוא סטודיו לסדנאות יצירה ואירועים מגוונים לנשים, וגם חנות מיוחדת ומקסימה של חומרי יצירה ייחודיים ביבוא אישית של חגית.

אזולאי-רוזנס (42), נשואה ואם לשניים, עשתה שינוי קרייריסטי מסקרן. לפני שנכנסה אל עולם היצירה ועבודות היד, היא הייתה מתרגמת. עניין אותי במיוחד לשמוע איך היא עשתה את המעבר הזה, מעולם של עיסוק במילים ותרגום, לעולם של חומריות והתעסקות "בידיים". מן הרוח אל החומר, אם נרצה להיות קצת דרמטיים.

"חלום חיי היה להיות מתרגמת, זה מה שלמדתי (תואר ראשון, לימודי תעודה ותואר שני), ובמשך כ-17 שנים היה לי עסק תרגום עצמאי. לפני קצת יותר מעשר שנים גיליתי את עולם היצירה. זו באמת הייתה תגלית, כי מעולם לא הייתה לי זיקה ליצירה, אבל מהרגע ש"נכנסתי לתחום", הרגשתי כמו בארץ פלאות, ולא יכולתי להרפות. רציתי להתנסות בכל דבר, החל מליבוד, דרך תפירה ורקמה ועד לציור ועיצוב אלבומים, קניתי חומרים, והתחלתי לשתף חברות, באמצעות סדנאות", היא מספרת.

"במשך עשר שנים, המשכתי לעבוד בתרגום, אבל היצירה תפסה מקום יותר ויותר משמעותי בחיי, והתעסקתי המון בשאלה איך לפנות לה מקום. התחלתי ללמד סדנאות גם לקהל רחב יותר, ולא רק לחברות, פתחתי בלוג שעסק ביצירה, המשכתי לקרוא ולהתעניין, ועם הזמן נהיה לי יותר ויותר קשה להמשיך בעיסוק העיקרי שלי, תרגום".

הסטודיו - חגית אזולאי-רוזנס

מתי התרחש המפנה שבו החלטת להתמקד ביצירה?

"כשהייתי בהריון עם בתי הבנתי שאני לא יכולה יותר להמשיך לעבוד בתרגום. עם ההתעניינות וההתקדמות ביצירה, זנחתי את התרגום, והבנתי שאני פשוט לא יכולה יותר לעסוק בתרגום. זה לא מקצועי כלפי הלקוחות שלי, וזה לא הוגן כלפי עצמי. במקום לחזור מחופשת לידה הודעתי ללקוחות שלי רשמית שאני עושה הסבה, והתפניתי לעסוק רק ביצירה, לפתח וללמד יותר סדנאות, ולחלום על סטודיו משלי, שבאמת נפתח קצת יותר משנה אחרי שילדתי את ביתי".

ספרי לי קצת על הסטודיו שלך.

"הסטודיו הוא מקום לסדנאות ואירועים ייחודיים, וחנות לחומרי יצירה. את רוב החומרים בחנות אני בוחרת ומייבאת בעצמי, ואין להשיג אותם בחנויות אחרות בארץ, ומאחר שאני לא רק מוכרת, אלא גם עובדת עם החומרים האלה בסטודיו, אפשר להתנסות כמעט בכל החומרים במקום. גם הסדנאות שלי ייחודיות, אני עוסקת בתחום חדש בארץ, שנקרא Art Journaling, ומלמדת חשיבה יצירתית וביטוי אמנותי. בנוסף לסדנאות יצירה אני מתכננת לסטודיו גם אירועים מיוחדים, ערבי שירה, מפגשים ליצירה חופשית וערבי נושא שונים.

"החלום שלי הוא שהסטודיו יהיה מקום מעניין בכל הקשור לאמנות. שאנשים ידעו שאפשר לבוא לסטודיו כי תמיד יש בו התרחשות מעניינת: שיש תערוכה מעניינת, או ערב תרבותי מעניין, או אפשרות פשוט להתנסות במקום בחומרים/טכניקות שונות, לעבוד על דברים אישיים שלהם, לעלעל בספרייה הקטנה שלי, וכו'".

חומרי-יצירה

איזו תכונה או תכונות עזרו לך להקים את העסק? מה סייע לך בתהליך?

"אני לא נוהגת לתת לעצמי קרדיט בנדיבות כזאת, בטח לא בכתב, אבל אני חייבת להגיד שבלי האומץ שלי, לא היה לי עסק", אומרת אזולאי-רוזנס. "כל היועצים העסקיים שעברתי דרכם הסבירו לי שזו השקעה לא כדאית (לעבור מהוראת סדנאות אצלי בבית, לפתיחת סטודיו), אבל אני ידעתי שזה לא משהו שאני יכולה לוותר עליו, ואופיר, בעלי, תמך בהחלטה שלי. לא בקלות, לא בלי שכנוע, אבל אני חושבת שגם הוא הבין שכבר אי אפשר אחרת! ? מאיפה מתחילים בכלל? לא קל לעבור מעסק שמתנהל מהבית, ללא הוצאות, או עם הוצאות מינימליות, לעסק שמשלם שכר דירה ודמי ניהול וחשמל ומים. לא קל לצאת מההשתבללות הביתית לסטודיו ענק עם חלון ראווה, לחנות עם קבלת קהל, זאת מחוייבות ואחריות עצומה ומעיקה, עם כל ההנאה והגשמת החלומות שנלווים אליה".

כיצד את מנהלת את העסק היום?

"אני לומדת הכל תוך כדי עבודה. יבוא, למשל. אני מייבאת 90% מהחומרים בחנות, ולומדת המון תוך כדי. על מכון התקנים, על מכסים ומסים, ואיך הכי נכון לייבא. בדרך אני משלמת שכר לימוד לא קטן", היא צוחקת. "גם ניהול עובדים זה לא משהו שהתעסקתי איתו עד היום, ועכשיו יש לי שתי עובדות, ועוד הרבה מורים שמגיעים לסטודיו ללמד, וזה מורכב וקשה, אבל זה חלק מהעניין (ולא חלק שקל להבין אותו כשחולמים את החלום)".

"מבחינת הקשיים", היא אומרת, "הכי קשה לי לנהל את הזמן שלי. הייתי רוצה להיות מסוגלת להציב יותר גבולות, לא לענות לטלפונים אחרי שעות העבודה, להיעלם בסוף השבוע…"

הסטודיו

מה היתרון המרכזי, עבורך, בלהיות עצמאית ולא שכירה?

"אני לא יכולה לראות את עצמי כשכירה בכלל, אומרת אזולאי-רוזנס. "היתרון הכי גדול הוא העצמאות. עם כל הקשיים הנלווים לכך, אני עצמאית! עצמאית להחליט ולנהל את חיי והעסק שלי. אין לזה תחליף בעיניי, ולא כחלום ורוד, אלא עם כל הקושי, עם חוסר הגבולות והאחריות, אני עדיין עושה את מה שאני הכי רוצה לעשות, בוחרת לעצמי את הדרך והכיוון, ומבחינתי אין אפשרות אחרת".

אם היית מקימה את העסק היום, מהתחלה, מה היית עושה אחרת?

"העסק שלי עדיין חדש, ולכן אני כל הזמן שואלת את עצמי את השאלה הזאת ומנסה להתכוונן ולשנות תוך כדי. אני חושבת שהשיעור העיקרי שלי, ואני שמחה שהבנתי אותו מספיק מוקדם, הוא לא לחפש מודלים. בוודאי שאפשר לקבל השראה, אבל את הייחוד שלי, את מה שאני יודעת לעשות ואת מה שיש לי לתת, רק אני יכולה לתת. ולכן חשוב לא להיתפס יותר מדי למודל חיצוני, כי בסוף אני עלולה להפוך אליו. ואותו כבר יש".

איזו תרומה העסק הביא ומביא לחיים שלך? במה את מרגישה שהעיסוק שלך כעצמאית תרם לך?

"העסק שלי הוא עסק ליצירה ופיתוח יצירתיות, וזה הדבר שהכי מעניין אותי ומשפיע על חיי. יצירה ואמנות ממלאים אותי ומעניינים אותי, והעסק עוזר לי להתפתח במובן הזה, ללמוד עוד, לחפש כל הזמן. מאחר שיש לי עכשיו סטודיו, ולא רק פינת אוכל שבה אני מלמדת, יש לי כל הזמן מפגשים עם אנשים מעניינים. לקוחות שבאות להראות יצירות שלהן, לשתף ולהתייעץ, וזה מרתק. זה משהו שלא יכול היה להיות במסגרת הביתית".

הסטודיו

אילו טיפים היית נותנת לעצמאים, בעלי עסקים או אנשים שחושבים להיכנס לתחום?

  • הטיפ הכי חשוב מבחינתי הוא להקשיב לעצמכם. בתקווה שאתם אנשים עם הגיון ומודעות עצמית, רק אתם יודעים להעריך את היכולות שלכם, את ההיתכנות העסקית. אני מאוד אוהבת להתייעץ, הייתי במט"י, והתייעצתי גם עם מספר יועצים עסקיים, אבל אף אחד לא יכול להכיר את תחום העיסוק שלי טוב ממני. אני לא מזלזלת באיש, ולא רוצה להפחית מהחשיבות של תוכניות וחישובים, אלא רק להוסיף לכל אלה גם דברים כמו תחושת בטן והיכרות עמוקה עם התחום והיכולות שלי.
  • תלמדו! היום אני מצטערת שלא למדתי יבוא בצורה מעמיקה. למדתי הכל תוך כדי עבודה, וזה עלה לי בהרבה זמן, כסף ועצבים. אותו הדבר לגבי שיווק ופרסום ומכירות והנהלת חשבונות, יש הרבה דברים שעסק צריך כדי להצליח, ואם אפשר ללמוד את חלקם, כדאי.
  • לא לשכוח לעשות את מה שאתם אוהבים. אני יוצרת ורוצה ליצור, אבל יכולה בקלות להישאב לניהול חשבונות, ומלאים ופרסום ושיווק. אז צריך לזכור למה בעצם פתחנו את העסק הזה. אני לא פתחתי אותו כדי לנהל חשבונות ? זה בעצם אומר להאציל סמכויות, לעבוד עם אנשי מקצוע מעולים, ולדעת לפנות זמן לדברים החשובים.

 

עוד במדור "עשו עסק":

קרדיט תמונות: אילאיל זיו, , חומרי-יצירה,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: