יצירתיות פורחת בזמן המקלחת

מחקר הראה שהביצועים השכליים והיכולת לפתור בעיות משתפרים דווקא כשאנחנו עייפים, בדרך כלל לקראת שעות הערב וסמוך לשעת השינה. היצירתיות והמקוריות שלנו מגיעות לשיאן – דווקא כשאנחנו רחוק מהשיא השכלי שלנו – ובד"כ כשאנחנו עסוקים בדברים אחרים לגמרי. כיצד נוכל לרתום את התכונה המוזרה הזו של המוח לטובתנו?

אתם בטח מכירים את החוויה המופלאה הזו. אחרי יום מאומץ של עבודה, אתם לוקחים הפסקה ונכנסים למקלחת חמה וארוכה. המחשבות רצות, בזמן שאתם עושים פעולות שגרתיות בהילוך אוטומטי: מצחצחים שיניים, חופפים, מסתבנים. ופתאום זה מגיע – פתרון יצירתי לבעיה סבוכה, רעיון מקורי למשהו חשוב ומעניין, מחשבה שמגיעה כמעט-אפויה, אולי אפילו מושלמת. איך קורה שדווקא כשאנחנו כל כך עייפים, אנחנו מוצפים ברעיונות הנפלאים האלו? ומדוע זה קורה לא פעם במקלחת?

מחקר שפורסם ב-2012, הציג ניסוי בו הוכח כי הביצועים הקוגניטיביים והיכולת לפתור בעיות דווקא משתפרים כאשר אנחנו עייפים, בדרך כלל לקראת שעות הערב וסמוך לשעת השינה. עוד הראה המחקר, שהקיף 428 סטודנטים ופורסם בכתב העת Thinking & Reasoning, שהיצירתיות והמקוריות שלנו מגיעות לשיאן – דווקא כשאנחנו רחוק מהשיא שלנו. במילים אחרות, כאשר המוח שלנו עייף, מותש או עסוק בדברים אחרים, הוא נוטה להיות יעיל יותר בפתרון בעיות בצורה יצירתית ומקורית יותר. למשל, בשעות הלילה.

כשלא חושבים על הבעיה – מוצאים את הפתרון

למעשה, המחקר הראה את מה שאנחנו יודעים באופן אינטואיטיבי: כשלא חושבים על הבעיה, יש סיכוי גדול יותר למצוא פתרון, וכאשר אנחנו עסוקים בתהליך מרגיע או בפעולה מכאנית כלשהי שלא מצריכה מחשבה (כמו מקלחת, למשל) הרעיונות פשוט יצופו ויפעפעו כמו-מעצמם.

החוקרים הסבירו את התהליך המופלא הזה במספר דרכים, המרכזית בהן עוסקת באופן בו אנחנו תופסים ומבינים את היצירתיות. לאחר איסוף חומרים ואיחסון שלהם בזיכרון, מתרחש תהליך המכונה "דגירה". בזמן הזה, התת-מודע והמודע גם יחד, עוברים על המידע ומקטלגים אותו בדרכים שונות. יצירתיות היא הרחבה של ההקשר: כמו למשל להשתמש במשהו בדרך חדשה לגמרי, או להביא פרט חיצוני למשוואה שבודקים במטרה לפתור אותה. כאשר המוח שלנו מותש וחבול מיום של מאמץ אינטנסיבי, יש לתת המודע – שהוא לא פעם יצירתי ושובב בהרבה מהחשיבה הרגילה, הנורמטיבית – הזדמנות פז לפרוח ולהמציא פתרונות. חלקם חסרי כל משמעות, אחרים לא שימושיים והיתר פשוט לא אפשריים. אבל לא פעם, מתוך קונפטי הרעיונות הזה, צצים פתרונות אפשריים ואפילו פשוטים.

כך שאתם הכי יצירתיים והכי מקוריים כשאתם לא מנסים להיות כאלו. מהמחקר הזה, אפשר לגזור לפחות שלושה רעיונות שיעזרו לכם לרתום את התכונה המוזרה הזו של המוח האנושי לתועלתכם, בפעם הבאה שתזדקקו למנה גדושה של יצירתיות.

השאירו זמן למחשבות והרהורים

יש הרבה סיבות לעשות מדיטציה, לכתוב יומן או סתם לשבת ולהרהר מול הנוף או אפילו בבית, מול הקיר הריק. עידוד היצירתיות, פריקת מתחים, עיבוד של אירועי היום, הם רק חלק מהדברים שתוכלו להשיג בקלות באמצעות הכנסת 10-15 דקות של זמן-כלום ללו"ז שלכם. ואם ביומיום אתם מקדישים לכך חצי שעה, בתקופות עמוסות ולחוצות הכפילו את פרק הזמן, והקדישו שעה שלמה. זה ישתלם לכם.

לפני פעולה אוטומטית אתגרו את המוח בשאלה או בעיה

כאשר אתם ניגשים למשימה שגרתית כלשהי, כמו שטיפת כלים, קיפול הכביסה או מקלחת, נסו להתחיל תהליך חשיבה רגיל ולתת לו לרוץ מעצמו בזמן שאתם מבצעים את הפעולה המכאנית. מדי פעם, יצוצו לכם רעיונות ופתרונות שונים, וייתכן מאוד שבסיום התהליך תהיה לכם כביסה מקופלת, פתרון מוצלח, ואם יתמזל מזלכם, גם לא תרגישו איך הזמן עבר.

תעדו את המחשבות שלכם בלילה

תמיד כדאי להשאיר פנקס ועט בכל מיני מקומות ברחבי הבית, או להתרגל ולתעד מחשבות במהלך היום בעזרת הסמארטפון שלכם. בשעות הערב, הרעיון הזה יהיה אפילו עוד יותר יעיל, כי הוא יעזור לכם לתעד ולא לשכוח רעיונות או שביבי רעיונות יצירתיים ופתרונות מעניינים שעשויים להיות שימושיים בהמשך.

ובשורה התחתונה: אל תהיו מתוסכלים מכך שאתם עייפים. עכשיו זה רשמי – עייפות סבירה היא כלי להצלחה וליצירתיות, ויש סיכוי סביר שבזכותה תגיעו לפריצת הדרך הבאה שלכם.

קרדיט תמונות: Olga Ferrer Saladié,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: