מסחר מקוון: מצגת להורדה וכמה מילים על הקורס שאני מעביר במעוף

מהם הפריטים הנמכרים ביותר באינטרנט? כמה מהישראלים עשו רכישה אונליין בשנה האחרונה? איזו מגמה משנה לגמרי את דפוסי הרכישה ברשת ומהם הטרנדים החשובים שילוו את תחום המסחר המקוון בשנים הקרובות? על שאלות אלו, ועוד רבות אחרות, דיברתי במסגרת קורס "מסחר מקוון" של מעוף ומשרד הכלכלה

השבוע העברתי את השיעור הראשון בקורס "מסחר מקוון" במסגרת מעוף – זרוע השטח של משרד הכלכלה. פגשתי בעלי עסקים מקומיים, יזמים בשלבים שונים של פעילותם העסקית, וגם כמה אנשים שמתלבטים סביב השאלה האם כדאי להיכנס בכלל לתחום המכירות ברשת (ואם כן, אז איך).

מעצבת טקסטיל מוכשרת עם חנות במרמלדה, יזם שמקים אתר למכירת חלפים לרכבים, קרמיקאית שיוצרת כלים שימושיים ודקורטיביים, מנהל חברה שעוסקת בציוד ומערכות השקיה מתקדמות, בחורה צעירה שהגיעה כדי לעזור לעסק של אמא שלה, בעלת דוכן ריבות מתוצרת עצמית, שותפה בעסק למכירת חביות יין ביתיות (איזה רעיון מדליק!), צלמת, סוחר אלקטרוני עם חנות מצליחה באמזון שרוצה להקים עסק נוסף, מוזיקאית שהיא גם ציירת המתמחה בציור בעלי-חיים, ועוד אנשים מקסימים ומיוחדים עם רעיונות מקוריים שלא פוגשים בכל יום.

המפגשים האלו משקפים לי, בכל פעם מחדש, את הכוח והפוטנציאל של מסחר אלקטרוני ואת האפשרות להמציא את עצמנו מחדש, לעשות שינוי בקריירה, לשפר ולשדרג את החיים שלנו. האינטרנט אינה רק אפיק הכנסה ופרנסה, אלא גם אפשרות אמיתית ועמוקה לחולל שינוי יסודי, פנימי.

הנה כמה נתונים מסקרנים על מסחר אלקטרוני, כפי שעלו מדו"ח מקיף של eBay ישראל:

  • כ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מקיימים פעילות מסחר אינטרנטית (נכון לסוף 2015).
  • עבור מחצית מהעסקים, המסחר אונליין מהווה מקור הכנסה עיקרי.
  • בחנויות פיזיות ב-2015 חל היפוך בתנועה:רוב הקונים (36%) מגיעים לחנות האינטרנטית,לעומת 32% המגיעים פיזית לחנות.
  • 91% מהצרכנים בארץ ביצעו רכישה אונליין במהלך השנה.
  • שניים מתוך 3 ישראלים העידו כי קנו ברשת בתדירות של פעםבחודש לפחות (67% מהגברים ו-54% מהנשים).

מה אנשים שקונים באינטרנט מספרים על החוויה?

  • 71% מהישראלים סיפרו שרכישה באינטרנט הפכה אותם לקונים חכמים יותר. הם יכולים לבצע השוואת מחירים, לבדוק דילים ולקבל החלטה נכונה יותר.
  • 85% סיפרו שהרכישה באינטרנט חוסכת להם זמן וטרחה. לא צריך להתרוצץ בין חנויות, להיתקע בפקקים, לחפש חניה, הכל זמין בקליק.
  • כ-70% אמרו כי באינטרנט ניתן למצוא מוצרים מיוחדים שקשה או בלתי-אפשרי למצוא בחנויות הרגילות.
  • 75% אמרו שבאינטרנט ניתן למצוא לא רק מוצרים אלא גם אינפורמציה מעשית עליהם: מידע על אמינות הספק והמוצר, חוות דעת גולשים, מספר מכירות קודמות כמדד לפופולריות וכדומה.

טרנדים מסקרנים בתחום המסחר המקוון במגזר הפרטי:

  • עליה בביקוש למוצרי handmade ופריטי OOAK.
  • עליה בביקוש למוצרי וינטג' ואספנות.
  • רכישה ישירה – ישר מהאמן/יצרן. יחס אישי עם המוכרים בחנויות.
  • עליה במכירות של מידע – קורסים, מאמרים, מדריכים ו-וובינרים.
  • עליה במספר הנשים הפעילות ומנהלות חנויות גדולות, מעבר מ"הכנסה צדדית" להכנסה עיקרית ומרכזית במשקי הבית.

קטגוריות המסחר המובילות כיום:

  1. במקום הראשון – תכשיטים. הקטגוריה הגדולה, הפופולרית והחזקה ביותר מבחינת מספר מכירות והיקפי מכירות ברשת האינטרנט.
  2. קובצי מוזיקה להורדה.
  3. מוצרי טיפוח וקוסמטיקה.
  4. וידאו להורדה/צפיה ו-DVD (בירידה).
  5. צעצועים ומשחקי וידאו (קונסולות).
  6. בגדים ומוצרי אופנה.
  7. מוצרי אלקטרוניקה ביתיים – מצלמות, גאדג'טים ועזרים.
  8. תוכנות מחשב ואפליקציות.
  9. מחשבים וציוד היקפי למחשבים.
  10. ספרים – פיזיים ודיגיטליים.

 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: