נחלות חקלאיות: כך תתפטרו מהעבודה ותהפכו לחוואים

בשנים האחרונות נרשמת עליה במספר הצעירים והמשפחות בתחילת דרכן – לרבות ובפרט אנשים שאין להם ניסיון חקלאי רב – שמתעניינים ברכישת נחלות ועושים באיזורנו הסבה מקצועית מרתקת. בין העסקים החדשים הנוצרים כאן בקצב מסחרר: קטיף עצמי, חוות אורגניות, גידול צמחי מרפא וסופר-פודז, שטחי פעילות וספורט אתגרי – והיום החלום לעלות לצפון ולשנות את החיים הופך, בעבור רבים, להרבה יותר קרוב ואפשרי

 אני מוקף בהמון סיפורי הצלחה על אנשים שעזבו את מקום העבודה שלהם והקימו עסק עצמאי, אבל מבין כולם בולטים במיוחד הסיפורים של אלו שעשו שינוי גדול באמת, כמו לעבור מתחום ההייטק לחקלאות. אני מכיר מנהל פיתוח (CTO) בחברה גדולה, שבמשך שנים חלם להתנדב בחווה אקולוגית, לגדל ירקות אורגניים, להשכים בבוקר כדי לחלוב את הפרות והעזים, לאסוף ביצים של תרנגולות חופש, ולחיות חיים פשוטים וקרובים יותר לטבע, כמו פעם. אחרי הרבה מאוד זמן של חלומות ותקוות, הוא עשה את זה – והתנדב במקום המתמחה בחקלאות וקיימות, ועד מהרה גילה שהוא פשוט לא מצליח לחזור למשרד. הקשר שלי איתו קצת התפוגג, אז אני לא כל כך יודע איפה הוא היום (ע', אם אתה קורא את זה, צור קשר במדור!), אבל אני זוכר את הסיפור שלו כמשהו מעורר השראה במיוחד, על שינוי גדול ודרמטי בחייו של אדם.

בעולם יש מספר הולך וגדל של אנשים שעוזבים את הכל והופכים להיות חקלאים, בעלי חוות, מגדלים ומטפחי בעלי-חיים ויבולים. הם מוצאים לעצמם חתיכת אדמה ושמים, בונים מודל עסקי ראשוני, רוכשים ידע והשכלה רלוונטיים, ומתחילים להגשים את החלום שלהם, דונם אחד בכל פעם. נכון להיום, בישראל, חקלאות יצרנית (למשל: גידול עגבניות) בקנה מידה קטן אינה נחשבת רווחית, ובעלי אדמות משתפים ביניהם פעולה כדי לחסוך משאבים ולקצץ בעלויות: כך למשל כמה בעלי שטחים חקלאיים מעדיפים לתאם ביניהם את סוגי הגידולים, ובמקום שכל אחד יגדל משהו אחר ויתעסק בכל המסביב (הדברה, דישון, בקרת מזיקים ומחלות, כשרות, שיווק, מכירות, קטיף, תמחור וכו') הם יוצרים "רצפי שטח" שבהם מתמקדים בגידול ספציפי אחד, רוכשים ציוד במשותף ומחזיקים יועצים ואנשי מקצוע יחד. בסוף העונה, הם מתחלקים ברווחים לפי גודל השטח של כל אחד, נפח העבודה שהשקיע וההשקעה הכלכלית שלו בשותפות.

אבל כבר עכשיו מתחילים לראות שינוי בנחלות חקלאיות באיזור שבו אנו גרים (רמת הגולן והגליל). לפני כחודש החלה בגולן תוכנית פיתוח מואצת ומרתקת, במסגרתה מציעים ליזמים תנאים אטרקטיביים מאוד לעלות לקרקע ולהגשים את החלום שלהם באחד המקומות היפים והמיוחדים בישראל. כך אנו רואים עליה חדה במספר האנשים הצעירים והמשפחות בתחילת דרכן – לרבות ובפרט אנשים שאין להם ניסיון חקלאי רב – שמתעניינים ברכישת נחלות חקלאיות. מדובר בעסקאות אטרקטיביות למדי: בגולן, למשל, אין תשלום על הקרקע אלא רק עלויות פיתוח למנהל. ניתן לקבל במחיר מאוד סביר נחלות של כמה עשרות דונמים, כשמתוכם 2-4 מוקצים למגורים, להקים בית או שניים, ועל השטח החקלאי להתחיל ולהקים עסקים שונים. למידע על מגרשים לבניה ונחלות ברמת הגולן לחצו כאן. יש מגוון הזדמנויות עסקיות לשימוש יצירתי בנחלות חקלאיות, בעיקר משום שהרשויות מעודדות גם יזמות תיירותית. הנה כמה דוגמאות:

  • קטיף עצמי: הסבת שטח חקלאי לחוויה עבור מבקרים המגיעים וקוטפים פירות וירקות בהתאם לעונות השנה. פופולריים במיוחד ענפים כמו דובדבנים, פירות יער, תותים, פירות טרופיים וכדומה.
  • מתחמי תיירות ואירוח: בהם מקימים מעין "חאן" שבו משפחות יכולות להתארח, באוהלים, מבנים מיוחדים או אפילו בקמפינג. המקום מספק תשתיות (מים, חשמל, מקלחות, שירותים וכו') – והאורחים יכולים לחוות את הטבע בצורה נוחה יותר ונעימה, ללון תחת כיפת השמים או בפתרונות לינה זולים יותר ממלונות וצימרים.
  • פעילויות נופש ואטרקציות: מתחמי קארטינג ומסלולי מירוצים, שדות מכשולים ומבנים לתחרויות פיינטבול, מתקני ספורט להפעלות קבוצתיות, משפחתיות, ימי גיבוש, כדורים פורחים, וכו'.
  • תיירות מרפא ולייפסטייל: מרכזי טיפול והירגעות, ספא ונופש, טיפולים אלטרנטיביים, מתקני טיפול (בריכות ומעיינות חמים מלאכותיים למשל).
  • חקלאות חווייתית: פינות חי, גן חיות מקומי שבו ניתן לגשת לחיות, ללטף ולהאכיל (כמו זה שנפתח לאחרונה באורטל), גינות קהילתיות.
  • חוות יצרניות ומרכזי מבקרים: גידול בע"ח לתעשיית החלב ומוצריו (גבינות בוטיק למשל), ייצור מרקחות וריבות מיוחדות, שמן זית, מוצרי בריאות, מזון מרפא (תחום המקבל תנופה חזקה בשנה האחרונה ע"י צוותים במשרד התעשייה והמסחר בגולן), בירה ויין.

ועוד היד נטויה בהתאם ליצירתיות ולצרכים האישיים של היזמים. כדי לתת לכם השראה, הנה סרט וידאו מקיף למדי, שכולל כמה רעיונות עסקיים נהדרים לעסקים חקלאיים שאפשר לייבא ארצה. בין הרעיונות שתמצאו בו: גידול תרנגולות חופש אורגניות, חוות כבשים ועזים, גידול תולעים למטרות רווח (כן! יש עסקים כאלו!), ירקות, סירופ מייפל, גידול דגים וחקלאות מים (אצות, צמחים מים וכדומה) ואפילו גידול עצמי מאכל בסביבה אורבנית, למי שלא רוצה לעזוב את העיר הגדולה.

עוד כתבות בנושא:

קרדיט תמונות: Fotorus, CC BY-ND 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: