עבודה מהבית: מי בכלל צריך ריהוט משרדי

אנשים עושים טעות כשהם חושבים על "משרד ביתי" ומדמיינים את המשרד הרגיל שפשוט נמצא אצלם בבית. במקום לראות את החלל הזה כמקום מזמין שספוג בזהות האישית שלהם, הם מקבלים מעין יצור כלאים שהוא אולי פונקציונלי מאוד, אבל גם מאוד גנרי ומשעמם. כל יזם צריך משרד ביתי

הרבה יזמים שמתחילים לעבוד מהבית, ויכולים להרשות לעצמם חדר נפרד לפעילות העסקית שלהם, נוטים להפוך אותו למעין משרד הממוקם בבית. הם הולכים לחנויות שמוכרות ריהוט משרדי, בוחרים שולחנות כתיבה, שולחנות מחשב וכיסא משרדי, ארוניות, מגירות ועזרי תיוק. חלקם מוסיפים טאץ' אישי, כמו שטיח צבעוני או עציץ המונח על השולחן ושובר את אווירת התאגיד, אבל כאן זה בדרך כלל עוצר. ואני תוהה: מדוע הם עושים את זה?

לדעתי, אנשים עושים טעות כשהם חושבים על "משרד ביתי" ומדמיינים את המשרד הרגיל שפשוט נמצא אצלם בבית. במקום לראות את החלל הזה כמקום מזמין שספוג בזהות האישית שלהם, הם מקבלים מעין יצור כלאים שהוא אולי פונקציונלי מאוד, אבל גם מאוד גנרי ומשעמם. אני חושב, שכדאי מאוד לראות את סביבת העבודה שלנו בבית כ"חדר עבודה", או אפילו "סטודיו". מקום שיהיה יותר "שלנו". אפשר לאחסן המון ניירת, להחזיק ציוד מיכון משרדי כמו מדפסת משולבת, מחשבים, מגרסה ועוד – ובו בזמן לא להיקלע לעיצוב שמשכפל מאות אלפי משרדים אחרים ברחבי העולם.

מדוע כדאי ששטח העבודה שלנו לא יהיה גנרי?

השראה ויצירתיות. עבור אנשים יצירתיים, סביבה שגרתית ואפרורית מכבה את אפיקי היצירתיות. אם אנחנו צריכים גירויים ויז'ואליים לצורך עבודתנו, כדאי שנקבל אותם מחפצים נאים הנמצאים סביבנו, מצבעים נעימים ומרהיטים מיוחדים. תמיד כשאני נכנס לחדר מלא השראה, אני יודע שאפגוש יזם מלא השראה, ובמקרה הזה, לא כ"כ חשוב מה קדם למה. העיקר שההשראה נמצאת שם, ובשפע. היצירתיות יכולה לפרוח במקומות שמוקפים בצמחים, אווירה נעימה, תאורה רכה, ספות נעימות. כדאי ליצור פינה אחת או שתיים לרגעים האלו של השראה.

livingroom

לשבור דפוסי חשיבה שגויים. אני חושב שאנשים מעצבים את חדר העבודה שלהם כמשרד מכמה סיבות, אחת מהן היא שהם פשוט רגילים. יש להם תסריט של איך משרד נראה ו"מרגיש", והם מיישרים איתו קו. הם הפנימו את המסר (השגוי!) לפיו משרד = עבודה, ושאין אפשרות אחרת. באמצעות שינוי החלל והכנסה של אובייקטים שאינם מזוהים עם משרד טיפוסי, מתעמתים גם עם דפוסי החשיבה השגויים לגבי עבודה במשרד מול עבודה מהבית. כבר עשיתם את הצעד, נטשתם את המשרד והתחלתם לעבוד מהבית. לכו על זה עד הסוף.

תחושת הישג. אנחנו מוצפים בדימויים של משרדי תאגיד ורגילים להם. לעומת זאת, כמה מאיתנו ראו יותר מ-5-6 משרדים ביתיים אמיתיים, מושקעים וכייפים? לא הרבה. לבחירה של אנשים בריהוט משרדי יש אם כן ערך סטריאוטיפי. משרד "רציני" עשוי לשדר ליזם ולאורחים שלו, ש"כאן עושים עסקים מצליחים" וממלא אותו בתחושת הישג. אני מאמין שזה בדיוק להיפך. כאשר אנחנו מעצבים חדר שמשקף את הטעם שלנו, התחביבים שלנו והדברים שעושים לנו נעים, נרגיש תחושת הישג. אנחנו לא כולאים את עצמנו בעוד משרד תאגידי רגיל, אלא מייצרים מרחב שהוא 100% שלנו, ואין כמוהו בשום מקום אחר. זו תחושת הישג נפלאה.

משרד ביתי דורש תחזוקה אחרת. במשרד, תמצאו שטיח שנועד לתחזוקה אינטנסיבית, בגלל שהוא משרת המוני אנשים. לכן הוא פונקציונלי, וצריך להיות קל לניקוי וטיפול, על ידי אנשי תחזוקה שמגיעים למקום בדרך כלל מדי יום. בבית, יש להניח שלא תעשו שואב אבק מדי יום, ולא יהיה צורך בתחזוקה גבוהה כ"כ. לכן הרגישו חופשי לבחור פריטים אחרים, שלא היו יעילים במרחב המוני אבל כן מתאימים לחלל פרטי. במשרד ציבורי, שטיח רך ונעים שכיף ללכת עליו יחפים היה הופך בתוך יום למלכודת ג'יפה. לעומת זאת, בבית הוא בהחלט אופציה שכדאי לשקול, למשל.

שטחים גדולים ופינות "מנוחה". משרדים רבים נועדו לעשות דבר אחד: לאפשר לנו לעבוד. סביר להניח שהמעצב שתכנן אותם ניסה למקסם את חלל העבודה, דחף בכל פינה ריקה שולחן עבודה נוסף, והעמיס אנשים בחדרים צפופים ממה שהייתם רוצים. במשרד הביתי, מומלץ שתפנקו את עצמכם במרחב גדול יותר ממשרד ממוצע, השאירו מרחב תנועה נוח ותנו לעצמכם ספייס. אם אפשר, נסו לכלול בחדר העבודה שלכם גם פינות אחרות, שלא משמשות רק לעבודה נטו אלא גם להירגעות או מנוחה, למשל, לקריאה או האזנה למוזיקה. כורסא נעימה שכיף לשקוע בה עם ספר טוב לא תתפוס הרבה מקום אבל תשדרג את החלל שלכם. עזבו אתכם מריהוט משרדי, בחרו את הספה הכי ביתית והכי מזמינה שאתם יכולים, ועד מהרה תראו איך היא הופכת לפינה הכי חשובה שלכם בחדר.

ציוד ועזרים. כאן אני מתכוון לכל הגאדג'טים שישדרגו את סביבת העבודה שלכם, בין אם מבחינה אסתטית ובין אם מבחינה פונקציונלית. אם אתם אוהבים מוזיקה, רכשו אוזניות איכותיות או רמקולים טובים, שלא הייתם מביאים למשרד המוני. קנו בלוק כתיבה בעבודת יד, שיעשה לכם כיף לכתוב בו. העמידו בחדר מנורה שקיבלתם בירושה מקרוב רחוק ואהוב. קנו מצלמת אינטרנט שתאפשר לכם לנהל שיחות עבודה מרחוק. פנקו את עצמכם בספל קפה מדהימה. הניחו לידכם קנקן עם מים קרים, כדי שלא תצטרכו לקום למקרר – שהוא אוייבם האכזר של העובדים מהבית חובבי הנשנושים ובעלי הרגלי האכילה הקלולקים (כן, אני מדבר על עצמי כאן). אפשר גם מקרר משרדי קטן וחביב, שימנע מכם להתפתות לאכול משהו שממש קורץ מהמדף, לאלתר ארוחה זריזה גם כשלא רעבים או פשוט לעזוב את העבודה "רק לרגע" (שעלול להימשך שעתיים, וגם הפעם אני מדבר על עצמי, כמובן).

בשורה התחתונה: שימו את עצמכם במרכז

משרד רגיל מתוכנן להתאים לצרכים הממוצעים של האדם הממוצע. ואתם, הרי, ממש לא אנשים ממוצעים – אתם עובדים מהבית! לכן כדאי וחשוב לשים את עצמכם במרכז, לראות אילו דברים חשובים לכם במרחב שלכם, ולוודא שיש לכם את הסביבה הטובה ביותר לעשות אותם. זה יעזור לכם להתגבר על היסחים שנפוצים כ"כ בעבודה מהבית, ויהפוך את החוויה שלכם להרבה יותר נעימה וזורמת. חברות גדולות לא יכולות לעצב משרד לכל אדם ואדם לפי טעמו וצרכיו, זה יהיה לא כלכלי ובלתי-אפשרי. אבל אתם בהחלט יכולים לדאוג לעצמכם, וליצור מקום שבו יהיה לכם כיף לעבוד וירגיש לכם כמו בית.

קרדיט תמונות: Jeremy Levine Design,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: