מהם היתרונות המרכזיים של עסקים קטנים בתקופת משבר?

תקופות משבר רעות לכולם, אבל עדיין יש בהן גרעין של הבטחה ואופטימיות, במיוחד לעסקים קטנים ועצמאים. זה הזמן לבנות תוכנית שתעזור לכם לעבור את התקופה הקשה, למצוא קהלים חדשים, להרחיב את הפעילות ולשפר את המיצוב שלכם בזירה העסקית

אנחנו, הישראלים, עוברים תקופה מורכבת: מצב ביטחוני מעורער, אתגרים כלכליים שפוקדים את כולנו – עצמאיים ושכירים גם יחד, ומשבר רחב היקף שפוגע כמעט בכל הזירות במשק. אבל דווקא בזמנים כאלו, בולט כוחם של עסקים קטנים שיכולים להתמודד טוב יותר עם משברים, ואפילו לצמוח ולשגשג בזכותם. הנה כמה נקודות שבעלי עסקים קטנים צריכים לזכור, בימים מורכבים שכאלו.

לעסקים קטנים יש יכולת להקטין את שולי הרווח מבלי לפגוע משמעותית בתפקוד. עסקים קטנים יכולים להגמיש את המחירים שלהם בצורה טובה יותר ומהירה יותר כדי להתאים למציאות הכלכלית המשתנה ובו בזמן להימנע מפגיעה קריטית בפעילות. חברות גדולות גמישות הרבה פחות כשזה מגיע לשולי הרווח שלהן, בין היתר משום שהן מנהלות אופרציה יקרה וגדולה המצריכה תכנון ארוך-טווח מוקפד ביותר וחשופות לזעזועים קשים עקב שחיקת שולי הרווח.

עסקים קטנים מעסיקים פחות עובדים. כשיש פחות משכורות לשלם, תשלומי המעסיק נמוכים יותר ויש לעסק יותר אפשרויות תמרון מאשר חברה גדולה המעסיקה עובדים רבים.

בתקופות משבר, עסקים גדולים משחררים "מיקרו תקציבים" ונכונים יותר לעבוד עם עסקים קטנים. בהפוך על הפוך, דווקא העובדה שעסקים גדולים מקטינים את תקציביהם היוצאים, היא יתרון משמעותי לעסקים הקטנים. בעוד שחברות בינוניות וגדולות לא יסכימו לקבל פרויקטים קטנים במיקרו-תקציבים, העצמאיים יכולים לזכות בפרויקטים אלו ולקטוף את הפירות שעליהם הגדולים העדיפו לוותר משיקולי אי-כדאיות.

בתקופות משבר חברות גדולות מעדיפות לשכור פרילנסרים מאשר להעסיק שכירים. עובד שכיר מהווה נטל משמעותי יותר על החברה משום שהוא גורר מחוייבות חוזית, תשלומי מעסיק גבוהים, הוצאות ניכרות על תנאים סוציאליים ועוד. בתקופות משבר פיטורי עובדים הם עניין נפוץ, לצערנו, ואת התפקידים הנותרים משלימים פרילנסרים בחוזים לטווח קצר ובינוני.

בתקופות משבר נפגע הביטחון התעסוקתי של שכירים. כאשר עובדי הארגון מבחינים שמפטרים את חבריהם, קוראים כתבות על גלי פיטורים צפויים או נחשפים למידע פנימי על קיצוצים צפויים, המוטיבציה שלהם נפגעת משמעותית. חלקם עשויים להיכנס ללחץ, התפוקה שלהם יורדת, ואחרים עלולים להתחיל לחפש עבודה במקומות אחרים. התנועה הזו בשוק מקטינה מאוד את יכולתו של ארגון לתפקד, מה שפחות אופייני לעסקים קטנים ובפרט לעצמאיים המעסיקים את עצמם.

נוצרות "רשתות עצמאיים" המציעות שירותים מקצה לקצה לחברות וגופים שנפגעו מהמשבר. בתקופות כאלו חברות גדולות נלחמות האחת בשניה על כיסו של הצרכן הפוטנציאלי, אך בקרב עצמאיים מתרחשת תופעה הפוכה של הידוק הקשרים העסקיים עם פרטנרים ישנים וחדשים. כישורי נטוורקינג קריטיים בעיניי עבור כל יזם ועצמאי, בכל תקופה, אך בעיקר בתקופות כאלו הם הופכים לקריטיים. שיתופי פעולה יכולים להגדיל את המנעד העסקי, לשפר את השירות ולהרחיבו, ולאפשר לעצמאיים לעבוד יחד כדי לקחת פרויקטים גדולים ומשמעותיים יותר.

עסקים קטנים ומשברים: השורה התחתונה

תקופות משבר רעות לכולם, אבל עדיין יש בהן גרעין של הבטחה ואופטימיות, במיוחד לעסקים קטנים ועצמאים. זה הזמן לבנות תוכנית שתעזור לכם לעבור את התקופה הקשה, למצוא קהלים חדשים לשווק להם את המוצרים/שירותים שלכם, להרחיב את מנעד הפעילות שלכם ולשפר את העמדה שלכם בזירה העסקית.

קרדיט תמונות: infusionsoft, CC BY-ND 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: