עצמאים? יזמים? ביבי רוצה להיות חבר שלכם!

בנימין נתניהו מבקש מעצמאיים ויזמים לעשות לו לייק, וקורא להם "הקטר של המשק הישראלי". חבל רק שבמציאות הישראלית – ותחת שרביטו של ביבי – עסקים קטנים ועצמאיים הם לכל היותר כורי הפחם שמספקים חומר דלק לרכבות הגדולות של הטייקונים הדורסניים והריכוזיים במשק

בימים האחרונים התפשט מם חדש באינטרנט ובמרכזו – ביבי נתניהו – שיצא בשורה של פרסומים בפייסבוק בהם ביקש מהגולשים לעשות לייק על דף האוהדים שלו. אנשי הפרסום של ביבי משתמשים ב-PPC, שיטה יעילה לפלח את קהל היעד על פי נתונים פוטנציאליים ומאפשרת להתאים מסר פרסומי לקהל המתאים. כך למשל הציע ביבי חברות לאנשים ממגזרים שונים, החל בזוגות מאורסים ("מזל טוב לרגל אירוסיך, הצטרף לדף האוהדים שלי") וכלה באנשים שסימנו שהם אוהבים כדורגל.

פייסבוק אוספת מידע רב ערך על משתמשיה במספר דרכים. בראש ובראשונה, הנתונים שהזנתם בפעילותכם באתר, מתאריך הלידה, המין, ההעדפה המינית, המצב המשפחתי וכו' – וכלה במידע דמוגרפי נוסף כמו מקום מגורים, תחומי עניין, עיסוק וכיוצ"ב. מפרסמים יכולים להשתמש במידע הזה על מנת לפנות אליכם במסר מדויק וממוקד יותר, מתוך תקווה לשפר את ביצועי הקמפיין ולהגביר את מספר הלייקים על דף האוהדים, לדוגמה.

בין היתר פונה ביבי לעסקים קטנים ולאנשים שסימנו שהם עצמאיים: "בעל עסק יקר, חשוב שתדע שאני אמשיך לעודד את פעילותך, אתה והיזמים הנכם הקטר של המשק הישראלי. אני מזמין אותך להצטרף לדף הפייסבוק שלי."

כך, באמצעות חנופה מתקתקה וכינויים מלבבים מנסה ראש ממשלת ישראל – על חשבון משלם המסים, כמובן – לזכות בעוד כמה לייקים לדף שלו. האם ביבי אכן טוב לעסקים הקטנים? מה פתאום. למעשה, אחת הביקורות הקשות על ביבי נתניהו נוגעת לחיבתו לטייקונים גדולים וחברות ענק דורסניות שכל קשר בינן לבין עסקים קטנים, עצמאיים ופרטיים – מקרית בהחלט. קשה למצוא בפעילותו של בנימין נתניהו או בממשלתו הנוכחית התגייסות של ממש לטובת עסקים קטנים, שהם לדבריו "הקטר של המשק".

יתר על כן, לא פעם מקבלים עסקים קטנים ועצמאיים תחושה שעבור הממשלה וגרורותיה, הם לכל היותר כורי הפחם שמספקים את חומר הדלק לרכבות של הגדולים (להלן: הטייקונים, התאגידים וחברות הענק ששולטות במשק בריכוזיות מחפירה). כל מי שניהל עסק קטן בוודאי נתקל פעם במדיניות הנוקשה, לפעמים אפילו מסרסת, של מדינת ישראל כלפי עסקים קטנים ופרטיים, או חטף בעיטה מהמכונה הביורוקרטית שצמחה לנו כאן מתחת לאף.

ובכל זאת, ולמרות ההתייפייפות הלא אמינה בעליל, יש משהו נחמד בפנייתו של ביבי לעסקים קטנים. כפי הנראה אנשי הפרסום שעוסקים – לילות כימים – בקידומו הפוליטי של ראש ממשלתנו, מזהים את קהל היעד של עצמאיים ועסקים פרטיים כאטרקטיבי מספיק עבור קמפיין הבחירות. במקרה של ביבי, מדובר אמנם בסיסמאות נבובות וחסרות כל משמעות או תוכן, אבל לא מן הנמנע שפוליטיקאים יתחילו להתייחס סופסוף לעסקים הקטנים ברצינות. בתקופה של משבר כלכלי, כאשר אנשים רבים מפוטרים מעבודתם ונאלצים לחפש תעסוקה במשך חודשים, דווקא עסקים קטנים ו"ממזריים" שיכולים להגיב בזמן אמת לדרישות השוק וגמישים הרבה יותר מתאגידים וחברות גדולות, יכולים להצליח, לשגשג ולקדם את הכלכלה הישראלית.

אז אולי ביבי מומחה בלעשות כאילו ולנסות למצוא חן, אבל אני מעדיף להיות אופטימי ולהאמין שמתישהו יקום סופסוף בכנסת האחד שיבין עד כמה העסקים הקטנים חשובים לכלכלה ולחברה שלנו. ועד אז אין לנו אלא להסתפק בחנופה של ביבי נתניהו, ולקוות לימים טובים יותר.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: