עשו עסק: הצייר רפי פרץ עבר מתחום ההוראה ומתפרנס כיום מציור

לפי 15 שנה פרש רפי פרץ מתחום החינוך, ומאז הוא מתפרנס ממכירת ציורים והדפסים. בראיון הוא מספר על ההחלטה לעבור ולהיות עצמאי, על הניתוק מהגלריות וסוחרי האמנות והשיווק העצמי דרך פייסבוק, ועל העליות (והמורדות) של החיים כאמן עצמאי בישראל. מדור חדש

רפי פרץ ליד אחד הציורים מהסדרה הנאיבית במדור החדש "עשו עסק" נפגוש מדי שבוע יזמים ויזמות שעשו את הצעד והקימו עסק עצמאי. נשמע מהם על תהליך ההקמה, על המחשבות והשאלות וגם על הרגעים הקשים והמאתגרים שבדרך. והשבוע: רפי פרץ, בן 49 מתל-אביב, צייר.

"אני מצייר כבר יותר מ-25 שנים", מספר פרץ, "במבחר סגנונות: מציור ריאליסטי, נאיבי, ציור ילדים, טבע דומם, נופים עירוניים, ציורי זוגות גברים, נשים, גברים ונשים , צילומי נשים בהריון. בשנים האחרונות אני גם מצייר בסגנון נאיבי רחובות בתל-אביב, חיפה וירושלים". לפני שהקים את העסק, פרץ עבר בתחום החינוך, אך האמנות נמצאת בדמו מאז ומתמיד.

לפני כ-15 שנה הוא החליט לעשות את הצעד, פרש מחינוך ועבר להתפרנס ממכירת ציורים בלבד, כיוצר עצמאי. הייחוד שלו הוא בשילוב הסגנונות המרתק, במגוון הרחב של הנושאים בהם הוא עוסק, בגדלים המרשימים של הציורים ובצבעוניות הלא-מתפשרת של העבודות. הוא מצייר ציורים נאיביים של ערים בארץ, וכן תכנים הומו-לסביים, בדמות זוגיות חד-מינית, הורות גאה לסוגיה ועוד.

ציור של רפי פרץ

פרץ מספר שבתחילת דרכו הוא התפרנס באופן כמעט בלעדי מאספן אמנות ישראלי ידוע, שרכש ציורים רבים ומימן את עבודתו של פרץ במשך תשע שנים. כיום, עיקר המכירות שלו הן דרך האינטרנט: הוא מעריך ש-70% מהמכירות מגיעות מהפעילות המגוונת שלו בפייסבוק, ו-30% ממכירות באתרים אחרים ברשת. הוא מוכר ציורים מקוריים כמו גם הדפסים באיכות מוזיאון, רישומים אורגינליים ופוסטרים.

אחד היתרונות המשמעותיים של פרץ הוא במנעד המחירים הרחב שהוא מציע: מ-30 שקלים לפוסטר, דרך 500 ש"ח לרישום מקורי, 1,300-1,800 שקלים להדפס איכותי, 5,000-8,000 לציור מקורי בגודל של עד שני מטרים, ויש גם ציורים חדשים, בגדלי ענק, שעלותם נעה בין 8,000 ל-30 אלף ש"ח. טווח תמחור כזה מבטיח שכל שכל אחד יכול למצוא ציור המתאים לסגנון ולהעדפותיו הכלכליות, כך שהפניה של פרץ היא לקהל רחב מאוד מה שמבסס את העסק ומאפשר לו לקרוץ לסוגים שונים של אספנים.

406892_10151086419060216_1092507388_n ציור של רפי פרץ באילו מכשולים נתקלת במהלך הקמת העסק והתפעול שלו?

"כל יום הוא מלחמה יומיומית להמשיך ליצור ולעבוד מבחינה כלכלית", מספר פרץ. "זה בא בגלים, תקופות קשות ותקופות קשות יותר", הוא מחייך, "אבל כשעושים דברים שאוהבים באמת אפשר לעבור כל דבר. אני אדם מאוד אופטימי ששואב את הכוח שלו ממשפחה תומכת (בעיקר אחים שמלווים לי כספים בשעות משבר) זוגיות ואהבה שנותנים כוחות ותמיכה וניהול סדר יום שמח, מספק ומאושר".

מה הדבר שהכי קשה לך כעצמאי?

"למצוא לקוחות לרכישת ציורים. הגלריות היום זה סוס מת. עם עמלות של 30%-200% כמעט ולא מתבצע מסחר בגלריות, והכול עובר למסחר באינטרנט לדעתי. אם יש משהו שהייתי עושה אחרת, במידה והייתי מתחיל היום את העסק שלי מהתחלה, זה לנסות להביא את עצמי למפגש עם אנשי מקצוע איכותיים יותר, במגוון גדול של נושאים ותחומים".

האם המצב כך בכל הגלריות או שיש יוצאות דופן?

"למעט 5-10 גלריות מסחריות טובות שמצליחות להגיע לקהל של אספנים, ובוחרות אמנים ספורים משלל בוגרי בתי הספר לאמנות, נותרים אמנים רבים ללא מסגרת שתדאג לחשיפה ומכירה של עבודותיהם. אמנים מוצאים עצמם מציגים בחללים להשכרה שגובים מהם מאות שקלים לתצוגה של ציור בודד ואלפי שקלים לכל תערוכה, בה בעיקר החברים באים לאכול בורקס. בפועל לא מתרחש שם שום מסחר".

"אבל יש כמובן מקרים אחרים. למשל, בשנה האחרונה נמכר ציור שלי בבית המכירות הפומביות מונטיפיורי, סדרת ציורי תל אביב הובילו קמפיין של משרד התיירות בלונדון לקידום תיירות לישראל. בעקבות זה קיבלתי חשיפה בכל העיתונים היומיים, מגזינים, שלטי חוצות, 30.000 ארנקים במטרו של לונדון, חולצות וכו'. אז בהחלט יש ויש".

עם כל הקושי, מה טוב בלהיות עצמאי?

"סיפוק מעבודה שאני מאוד אוהב ונהנה ממנה. מבחינה כלכלית אני לא חושב שזו החלטה נבונה להיות צייר, יתכן ואם הייתי בוחר תחום אחר של עיסוק, הייתי במצב כלכלי יותר מוצלח. אבל בעיניי זו ההחלטה הכי נכונה של חיי, הציור הוא מעין תרפיה עבורי, זה האושר בהתגלמותו".

רפי פרץ

יש לך טיפים ליזמים מתחילים?

ללכת על האינטואיציה, לבחור במקצוע שאתם מעוניינים בו, לשאול את עצמכם מה החלום שלכם, מה הייתם רוצים להיות, מה מצליח להוציא מכם את הדבר הכי נכון עבורכם.

המציאות היא תמיד מורכבת יותר ולא הייתי רוצה למכור לכם פנטזיה מתוקה – להיות צייר זו מלחמת קיום כלכלית יומיומית. אנשים שלא יודעים להסתפק במועט, צנועים, שמחים בחלקם, בלי פנטזיות על נכסים, רכוש, חפצים ושאר שטויות, לא ישרדו את המקצוע המורכב הזה.

תסמכו בעיקר על עצמכם ולא על מישהו אחר שידאג לפרנסתכם. לא גלריה או סוחר ידאגו לעתידכם הכלכלי, אלא רק אתם. עליכם לגלות במקצוע הזה וירטואוזיות של שיווק ולהגיע לקהל הלקוחות שלכם, לאט לאט, כל אחד לפי כישוריו.

פרטי קשר:

רוצים גם?

יזמים המעוניינים להשתתף במדור מוזמנים לפנות באמצעות דף יצירת קשר.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: