שקרים שיווקיים שכולם מכירים (ושונאים)

"עד 75% על כל החנות", "נותרו מקומות אחרונים", "רק היום" ו"תוצאות מובטחות". כולנו מכירים (ושונאים) את השקרים השיווקיים האלו – אז מדוע עדיין משתמשים בהם?

בשוק שבו יש תחרות שרק הולכת וגוברת, יש חשיבות עצומה למהלכי שיווק נכונים ושיטות מכירה מוצלחות. אם בעבר היינו צרכנים שבויים של המכולת השכונתית, למשל, היום אנחנו כבר לא מוגבלים לרכישות ברדיוס מצומצם. יש לנו מגוון רחב יותר של חנויות, מוצרים ותחרות. לכל זה צריך להוסיף גם את האינטרנט, ששינתה לחלוטין את דפוסי הקנייה שלנו – החל באתרי השוואת מחירים, דרך רכישה בעזרת קופונים ודילים, וכלה ברכישות בחו"ל במחירים מצחיקים בהשוואה למחירים בישראל. באקלים כזה, לא פלא ששיווק ומכירות הפכו, במהירות, לנקודת התורפה של עסקים רבים.

כאשר עסקים מתקשים לשווק ולמכור, הם נוטים לבצע תהליכים אינטואיטיביים שמרגישים נכונים, אבל בפועל, גורמים יותר נזק מאשר תועלת. הורדת מחירים, למשל, היא לא עניין להקל בו ראש: אם תורידו את המחיר, אתם עשויים לחשוף את עצמכם לביקושים גבוהים מדי, או לשחיקת ערך המוצר/שירות שלכם. אולי בהתחלה תכניסו כסף לקופת העסק המרוקנת, אבל עד מהרה תמצאו את עצמכם, שוב, מול שוקת שבורה ואובדן הכנסות. מהצד השני, מבצעי מכירות לא אטרקטיביים, כמו 5% הנחה על כל קנייה מעל 1,000 ש"ח, רק ישרפו לכם את תקציב הפרסום ויגרמו ללקוחות שלכם להרגיש שאתם מנסים לרמות אותם.

אבל מכל ההתנהגויות הגרועות, יש כמה חמורות במיוחד. בקטגוריה הזו מככבים השקרים השיווקיים, שכולנו מכירים ושונאים. הם כמעט לא עובדים על אף אחד, ובכל זאת, תראו אותם כל הזמן – באינטרנט, בטלוויזיה, בעיתונות, ברדיו. הם מעין מוסכמות של שיווק ומכירות, שלא ברור איך עוד לא נעלמו מהעולם. הנה כמה דוגמאות.

"נותרו אחרונים במלאי"

האמת: יש לנו מלא מהם במלאי. כל כך הרבה, שאנחנו חייבים להתריע – בכאילו – על זה שהם עומדים להיגמר, כדי שתגיעו מהר מהר ותעזרו לנו להיפטר מהם. הם תופסים לנו המון מקום על המדף, מתיישנים, מאבדים רלוונטיות, ותכף יצאו לגמרי מהמחזור.

"מהרו להרשם"

האמת: מהרו להרשם כי אנחנו רוצים לוודא שיש לנו מספיק נרשמים, מוקדם ככל האפשר, ולדעת אם אנחנו צריכים לפרסם עוד או להוריד הילוך ולא לשרוף כסף על קמפיינים יקרים. "מספר המקומות מוגבל" עשוי בהחלט לזרז אתכם "למהר ולהרשם", אבל בדרך כלל האמת היא שיש מספיק מקומות, ושאתם ממש לא חייבים למהר ולהרשם.

"הטבות למצטרפים עד תאריך…"

האמת: אם היו לנו הטבות אמיתיות לתת לכם, היינו כותבים אותן בכותרת. מאחר וההטבות שלנו די מעפנות, אנחנו פשוט נכתוב שאנחנו מציעים הטבות, וכשתטרחו לקרוא את הפרטים הקטנים תגלו שההטבות לא כאלו מדהימות אבל בטח תבצעו רכישה במילא כי כבר הגעתם וטרחתם וחבל על המאמץ שהשקעתם לחינם.

"ספר במתנה להורדה בחינם"

האמת: זה לא בדיוק ספר, גם המילה "חוברת" קצת מוגזמת לקובץ ה-PDF הלא-ערוך שאשלח אליכם במייל, רק תנו לי את כתובת האימייל שלכם ותסכימו לקבל ממני ספאם מכאן ועד קץ הימים. בחלק מהמקרים, אכן מדובר בחומר מעניין שנשלח אליכם למייל ועשוי לעניין אתכם, אבל לצערי רוב ה"ספרים" הניתנים להורדה חינם בתמורה לרשימה לתפוצה, הם טקסטים עילגים, מביכים וגרועים, שרק יתפסו לכם מקום בדיסק הקשיח ובתיבת האימייל שלכם.

"אשלח אליכם באימייל טיפים בדוקים ומותאמים אישית להצלחה שלכם"

האמת: הכנתי מראש בנק מיילים שישלחו אליכם דרך תוכנה/אתר למשלוח דואל, במקרה הטוב זה יהיה מנוסח בצורה שתיראה לכם אישית ובמקרה הרע (הנפוץ מאוד במחוזותינו) אלו יהיו מיילים מטרידים, בתדירות גבוהה מדי ואיכות נמוכה מדי, שלא יעזרו לכם בכלום.

"תוצאות מובטחות"

האמת: אנחנו בונים על זה שתאמינו לכותרת הגדולה ולא תקראו את האותיות הקטנות, כי נדירים האנשים והעסקים שמבטיחים משהו ב-100%, ועומדים מאחוריו ב-100% מהמקרים. בעיקר אני חושד באלו שמבטיחים "הכנסה חודשית בטוחה" או "למייל זה מצורף צ'ק!!". עד היום, בכל שנותיי, לא קיבלתי צ'ק במייל, ולא הייתה לי הכנסה חודשית בטוחה ככה סתם, במתנה, בזכות טוב ליבם של אנשים זרים.

"אלפי לקוחות מרוצים"

האמת: יש לנו כמה קליינטים מרוצים, כמו אמא, אבא, ודודה שולה. זה המונתאלפים.

"מבצע מיוחד"

האמת: מבצע רגיל.

"חיסול"

האמת: מבצע רגיל.

"על כל החנות"

האמת: על חלק מהחנות.

"עד 75% הנחה"

האמת: יש לנו איזה סמרטוט מ-1985 שנמכור ב-75%, השאר יימכר בהנחה קטנה בהרבה.

"רק היום"

האמת: כל יום.


יש לכם עוד שקרים שיווקיים ומשפטי מכירות מעצבנים? שתפו אותנו בתגובה או בדף הפייסבוק של כאן עובדים בכיף.

 

קרדיט תמונות: Ged Carroll,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: