פתחתם עסק חדש? היזהרו מתסמונת ה-OMS (שתוקפת גם עסקים קיימים)

עסקים רבים, בעיקר בשלביהם הראשונים, הם One Man Show. היזם העומד מאחוריהם משקיע לילות כימים בקידום העסק הטרי, ומטפל הלכה למעשה בכל הצדדים השונים של ניהול הביזנס, ועד מהרה מאבד מוטיבציה, מתעייף ומרגיש שהוא עובד בשביל העסק במקום שזה יהיה להיפך. אז מה עושים? הנה כמה טיפים שעשויים לעזור לכם להימנע מהבעיה ולטפל בה אם היא כבר מופיעה בעסק שלכם

עסקים רבים, בעיקר בשלביהם הראשונים, הם מופע של אדם אחד - One Man Show. היזם העומד מאחוריהם משקיע לילות כימים בקידום העסק הטרי, ומטפל הלכה למעשה בכל הצדדים השונים של ניהול הביזנס. הוא מטפל בחשבונות, במלאי, מתפעל את חשבונות הבנק ואת כל הצדדים הטכניים האחרים של העסק, מתחזק אתר אינטרנט, פרופילים ברשתות החברתיות (כי איך אפשר להפעיל עסק בשנת 2011 בלי דף פייסבוק / חשבון טוויטר?) – ובזמן הפנוי גם עונה ללקוחות ועוסק בפועל במכירה. אם הקמתם עסק חדש או שיש לכם עסק עצמאי, כדאי שתכירו את התסמונת ותלמדו כיצד אפשר להישמר מפניה.

התוצאה:

חוסר יכולת להתמקצע בדברים הבאמת חשובים (למשל: מתן שירות מעולה ללקוחות), בזבוז זמן משווע, חלוקת משאבים לא נכונה ועייפות החומר שמגיעה בצ'יק צ'אק. זה קורה לא רק במקרה של עסק חדש, אבל בהחלט כדאי לשים לב לזה כבר בשלבים הראשונים.

תסמונת ה-OMS גורמת לאובדן של שעות עבודה משום שהיא מכלה משאבים עצומים וקריטיים, בעיקר בתקופה הראשונית שבעסקים בארץ נמשכת על פי רוב שנה-שנתיים, לעתים גם קצת יותר. בעל העסק, שהתחיל את הכל עם המון מוטיבציה וכוח, מתחיל לצבור יותר ויותר תפקידים, מגלה את הצדדים הפחות נחמדים בלהיות יזם, ובאופן פרדוקסלי, דווקא כשהעסק מצליח, העומס על היזם גובר. היממה, לעומת זאת, נשארת בדיוק אותו דבר, וליזם יש הרבה יותר עבודה שאותה עליו לבצע לבד.

עד מהרה היזם עלול למצוא עצמו עובד שעות ארוכות, מאבד שעות שינה וזמן יקר עם משפחתו וחבריו, ועוסק בעיקר במשימות מונוטוניות ומשעממות שהן חלק טבעי מכל פעילות עסקית. מדובר בתהליך שרק הולך וגובר עם הזמן, משום שכאשר העסק כושל היזם מוצא עצמו עושה מאמצים גדולים יותר להצילו, וכאשר העסק מצליח הוא פשוט שקוע בתפעול ובשימור ההישגים ופיתוחם. זה מתכון בטוח להתמוטטות עצבים, עייפות מוגברת, או "סתם" שחיקה של המוטיבציה והכיף מהמקצוע. ברוב המקרים, זה נגמר בדמעות.

יש לציין שתסמונת ה-OMS לא מאפיינת רק עסק חדש וטרי, ותוכלו למצוא אותה גם בגופים מאוד וותיקים, שבהם ההנהלה מתזמרת פעילות עסקית עניפה מאוד ועושה זאת תוך עומס רב על כתפיו של בעל העסק, שבקושי מוצא זמן לדברים הבאמת חשובים של החיים. למרות זאת, דווקא כאשר מדובר במקרה של עסק חדש וצעיר – שאמור להיות רענן וטרי – נוטים לראות בה גורם ראשון לכישלון עסקי, וכיום ברור ומוסכם שהתחושה שאדם אחד מנהל עסק טוב יותר מאשר כמה אנשים – היא תחושה מזוייפת ומוטעית שעלולה להסב נזקים חמורים הן ליזם ולבעלים, הן למשקיעים, והן לעסק עצמו. אם תשאלו אותי, זו אחת הסיבות העיקריות לכך שרוב העסקים (כ-90% לפי הספרות המקצועית) לא שורדים את השנה-שנתיים הראשונות שלהם בעולם ונסגרים.

פתרונות אפשריים:

הפתרון הפשוט ביותר לתסמונת ה-OMS הוא גם הקשה ביותר לביצוע: להימנע ממנה לחלוטין, לא להקים עסק לבד או לדאוג, מראש, לעזרה בניהולו. אבל בואו נודה בזה – רוב העסקים שקמו בזכות אדם אחד, ינוהלו טוב יותר על ידי אותו אדם ולא ע"י עובדים (טובים ככל שיהיו). לכן, כל בעל עסק שנכנס למשחק הזה צריך להיערך מראש לתקופה מורכבת ועמוסה, להכין את הקרובים לו ולהסביר להם מראש שהוא עשוי לצמצם את הבילוי איתם ושמדובר בעניין שחשוב לו, אישית ומקצועית. בחלק ניכר מהמקרים, זה יעזור ליזם גם לפתח רשת תמיכה, שלא תקשה עליו עוד יותר ("למה לא באת לארוחת ערב עם החבר'ה?!" פינת "כבר לא רואים אותך יותר").

במקביל, אפשר לבדוק אפשרויות נוספות שיקלו מאוד על היזם ויקטינו את הנזק שתגרום תסמונת ה-OMS לכל המעורבים בסיפור:

  1. הכנסת שותף/ים לעסק החדש שאתם מקימים או לעסק הקיים, תוך יצירת חלוקת עבודה ברורה, מוגדרת מראש ומסודרת מאוד. עם זאת, יש לקחת בחשבון ששותפים חדשים פירושם כאב ראש חדש, ולא פעם תמצאו עצמכם מכלים זמן רב בהכשרה שלהם לתפקיד, בתיאום ציפיות ובהגדרת התפקיד. לכן כ"כ חשוב לעשות זאת בחוכמה, תוך חשיבה ממושכת ומשותפת, ובעיקר – לפני שקופצים למים.
  2. האצלת סמכויות. בשלבים הראשונים, רוב העסקים מעדיפים שלא להוציא כסף על עובדים ולכן העומס המוטל על כתפי היזם הוא עצום. ובכל זאת, שקלו לקחת עובד/ים, במשרה חלקית או בתשלום לפי שעה, או פשוט הוציאו חלק מהעבודה לגופים חיצוניים שיעשו זאת עבורכם בתשלום מוגדר וקבוע. שחררו עצמכם מניהול טכני שוטף, מצאו רו"ח טוב, יועץ עסקי, מנהל משרד ומישהו שאפשר לסמוך עליו שיגבה אתכם כשתרצו לקחת פסק זמן.
  3. לוחות זמנים. קודם כל, חשוב לעשות משהו שרוב היזמים לא עושים: להגדיר שבוע עבודה. לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו זולגים לחיים הפרטיים, מייבאים בעיות מקצועיות לשעות הפנאי שהולכות ומתמעטות, אפילו עובדים 24/7 בניסיון לבסס את הפעילות העסקית שלנו. כל זה טוב, יפה וחשוב, אבל גם מסוכן מאוד בטווח הקצר והרחוק גם יחד. לכן, הגדירו לעצמכם ולסביבתכם ימי עבודה מוגדרים ושעות עבודה נוחות. מצאו מרחב אישי, שבו תוכלו לעשות מה שאתם רק רוצים, כל דבר שעושה לכם טוב. זה חשוב לכם, וזה חשוב לעסק שלכם. כדי לנהל פעילות עסקית היזם צריך להיות ב-100% מהיכולות שלו, 100% מזמן העבודה שלו. לכן, יש למצוא את האיזונים ולדאוג כל הזמן לשמור עליהם.
  4. הפרדה בין טלפון פרטי לעסקי. תצחקו כמה שתצחקו, אבל הטיפ הזה חשוב לא פחות מכל השאר. קחו לעצמכם טלפון חברה/עסקי, ותנו את המספר הזה ללקוחות. את המספר האישי שלכם תשאירו לחברים, משפחה, וכל מי שלא קשור לעסק שלכם. כך תוכלו ליצור הפרדה ברורה בין עצמכם לבין העסק. והנה עוד סוד קטן שתגלו ככה: המשוואה היזם = העסק היא פשוט לא נכונה, אפילו מסוכנת, והיא זו שגורמת לתסמונת ה-OMS מלכתחילה.
  5. התבוננות לאחור. בסוף כל יום עבודה, סכמו את מה שעשיתם במרוצת אותו היום ונסו לראות היכן בזבזתם זמן, כסף או משאבים נפשיים שלכם. עשו זאת גם בסופי השבוע, כשתסכמו שבוע עבודה. רובנו עושים זאת עם מלאי, הכנסות והוצאות, אבל מפספסים לגמרי את הפואנטה ושוכחים לעשות את זה במשאב הכי חשוב שעומד לרשותנו – אנחנו עצמנו. כשתשימו את הפוקוס הקטן הזה, ותקדישו קצת מחשבה לשאלה "איך אני מרגיש בעסק שלי", תראו שדברים ייראו הרבה יותר טוב והתסכול שכ"כ מאפיין יזמים עייפים ושחוקים, יישאר רחוק מכם.

בסופו של יום, חשוב לזכור שהעסק שלכם נועד לשרת אתכם – ולא להיפך. אם אתם מרגישים שאתם עובדים בשביל לקיים את הפעילות העסקית שלכם, משהו כנראה לא בסדר בתהליך הזה. זה בדיוק הזמן לקחת נשימה עמוקה, לנסות את הטיפים האלו, או פשוט לקחת חופשה של כמה ימים מה-כל. זה הטיפ האחרון, והחשוב מכולם, להתמודדות עם תסמונת ה-OMS: לדעת שהעסק החדש (או הוותיק) שלכם יציב מספיק לשרוד גם בלעדיכם, אפילו אם זה "רק" לכמה ימים של ניקוי ראש ומילוי מצברים.

ואם אתם כבר כאן:

הצטרפו לדף של "כאן עובדים בכיף" בפייסבוק ואל תפספסו שום כתבה, מדריך או טיפ.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: