עשרה כללים לבחירת משטח עבודה ביתי

משטח העבודה הוא אחד המרכיבים בכל סביבת עבודה שתקימו לעצמכם בבית. האדריכל זיו תדהר מביא עשרה טיפים נפלאים לבחירת שולחן העבודה ומיקומו בחדר – החל ממיפוי הצרכים שלכם, דרך הטאץ' האישי שתוכלו להוסיף לו, וכלה בדגשים לתחזוקה שוטפת ויעילה של המשרד שלכם

1. שאלו את עצמכם כמה שאלות

בחירה של משטח עבודה ביתי, מחייבת קודם לכל הגדרה של אופי העבודה שתעשה למולו ברוח תחום העיסוק. ענו על השאלות הבאות: האם אתם באמת זקוקים לשולחן עבודה? ייתכן כי קיימים כבר עוגני עבודה נוחים ויעילים בבית (שולחן האוכל למשל). ייתכן כי פתרון פשוט כמו הוספת שקעי חשמל ותקשורת תפטור אתכם מהעמסת הבית ברהיט נוסף. לפיכך שאלו, האם שולחן העבודה יכול או עשוי לשמש לצרכים נוספים? מהם? ובאלו מועדים? מי עוד עשויים להשתמש בשולחן מלבדכם? האם השולחן ישמש לפגישות עבודה או אירוח לקוחות ?

2. מקמו את שולחן העבודה בחלל

הגדירו את מיקום שולחן העבודה בחלל.  שימו לב, החיים הדינאמיים והשתכללות  אמצעי הטכנולוגיה מאפשרים ניידות מרבית. ייתכן כי יהיה לכם צורך בכמה משטחים שישמשו "עוגני עבודה" או "תחנות עבודה" בבית.  מדלפק המטבח ועד שידת הלילה שלצד המיטה. משטח עבודה "אינטליגנטי" הוא רב תכליתי ומנצל באופן מרבי  מרחב של אפשרויות.

3. שרטטו את מתווה החלל

שרטטו את מתווה החלל או החללים שברצונכם לעבוד בהם לרבות כל הרהיטים והחפצים. השרטוט יהיה בקנה מידה 1:50 (כל מטר במציאות=2 ס"מ בשרטוט). בדקו שאמנם צורת העבודה המועדפת עליכם (עמידה, שכיבה, ישיבה) מתיישבת עם אופי המשטח שברצונכם להכניס ביחס לשאר המרכיבים בחדר.

4. המנעו מישיבה עם הגב לדלת

אם הגדרתם "פינת עבודה" קבועה ונייחת או שבחרתם להגדיר חדר בבית המשמש לעבודה, הקפידו על  כלל זהב פשוט ולפיו אין להפנות את הגב אל דלת החדר. הישיבה לצד המשטח תאפשר הפנייה של המבט בזווית של 90 אל הדלת או אל עוגני ההתרחשות העיקריים (במקרה של חלל פתוח).

שולחן שבו היחידות מודלוריות, שתוכנן ובוצע ע"י זיו תדהר עבור אדם העוסק באמנות פלסטית. ניתן להפריד את המשטח לשלושה חלקים ולהרכיב את החלקים השונים בפוזיציות שונות

5.  הוסיפו לשולחן טאץ' אישי

שולחן העבודה הוא עוד דרך להגדיר ולמתג את העסק שלכם ובוודאי במקרה שאתם פוגשים לקוחות בביתכם. במילים אחרות תנו למשטח העבודה שלכם מגע אישי. זה בפרוש המקום לתת דרור ליצירתיות, לנועזת ולמקוריות. שיפוץ רהיט קיים (שולחן שעבר בירושה?) לעומת רכישה של מוצר מתועש,  הזמנה יחידנית של משטח או אלתור מקומי.  לכל בחירה שתעשו יש משמעות בעיני המתבונן. לכן גם אם רכשתם מוצר מתועש הטביעו בו חותם באמצעות שינוי צבעו או  קישוטו בעיטורים, מדבקות ואבזרים אחרים שיכולים לקדם את המותג שלכם.

6. חשבו על תחזוקה שוטפת

כמה עצות פרקטיות הנוגעות לתחזוקה השוטפת של שולחן העבודה שלכם, בוודאי יעזרו לכם בבחירה. משטחי זכוכית או פורמייקה הם הקלים ביותר לניקוי. וגם מתבלים הכי פחות. משטחי עבודה פתוחים (מרחפים או ע"ג חמורים)  הם חינניים אבל יקשה עליכם להסתיר תחתם חיווטי תקשורת, או אמצעי אפסון שונים מבלי שתאלצו לשמור על סדר מופתי. גלגלים יאפשר לכם לשנע את המשטח בין החללים.

השתדלו להימנע משולחנות מובנים הכוללים כבר יחידות מגרות או תאים צמודים.

רכשו משטח עבודה שחללו התחתון חופשי (אך מוסתר מכל עבריו אם קדמת השולחן פונה אל החלל).  כך תוכלו להתאים יחידות מגרות, תאים, ומדפים כראות עינכם ולפי צרכיכם המשתנים. יחידות נפרדות על גלגלים ניתן למצוא כיום בשפע מכל סוג, מין וצבע.

לא כל המשטח צריך להיות בגובה אחיד. מקטעי הגבהים יקבעו בתאם לצרכים.

הישמרו מהכנסת משטח עמוק מדי שלא לצורך. מחשב נייד למשל דורש משטח שרוחבו פחות מ- 40 ס"מ.  פגישות עבודה נעים לערוך תמיד סביב שולחן עגול.

7. חשבו על הקונפסט, ולא רק על האובייקט הבודד

בעיצוב כמו בעיצוב לקונטקסט יש משמעות ולא רק לחינניות של האובייקט הבודד . לפיכך, משטח העבודה לא נגמר בגבולות החומר שממנו הוא עשוי. חישבו בגדול. מה אופי העיצוב בחדר. מה תלוי או מונח מעל ולצד המשטח. נסו לבנות מרקם שלם סביב משטח העבודה. לרבות תמונות, צמחיה, שטיח, כסא תואם בעיצובו וכו'..

8. מצאו דרך להסתיר את השולחן במידת הצורך

אם משטח העבודה ניצב בחלל מרכזי והוא עמוס חומרים או נוטה לבלגן, ניתן להסתיר אותו לפרקים באמצעים פשוטים וזולים כמו בד גלילה עדין שבסיסו מעוגן לתקרה או לקורה עליונה. גלילות מסוג זה מסופקות כמעט בכל רוחב שתרצו. ע"ג הבד הנגלל ניתן להדפיס דימויים כאוות נפשכם. חלק מהבדים הם חצי חדירים ומאפשרים מבט רק מן מפנים החדר אל החוץ ולא ההפך.אפשרויות אחרות הם מחיצות מסוג "אקורדיאון" שאת אחת מכנפיהן תוכלו לעגן לקיר.

9. דאגו לתאורה מתאימה – ומשתנה

תאורה היא מרכיב מרכזי במשטח העבודה שלכם. השתדלו להידרש לכך מראש ובחנו את נקודות המאור והחשמל בחלל כדי למנוע הצללה, סינוור או השתקפות. כמו כן, רצוי לדאוג ליותר ממקור אור בודד למשטח, בהתאם לאופי העבודה המשתנה סביב השולחן.

10. חשבו על הכאן ועכשיו

ולסיום כלל שנכון תמיד ברכישת ריהוט. אל תנסו לרכוש רהיט שיענה כל תרחיש חיים אפשרי או עתידי מהיום לעוד עשר שנים. החיים דינאמיים, גם חיי הזוגיות. שוק העבודה מעודד החלפת קריירות ויש גם צורך טבעי ומתבקש לשנות לעדכן ולהתרענן אחת לתקופה. רכשו משטח שמגלם את צרכיכם נכון לעכשיו.

זיו תדהר הוא אדריכל. לביקור באתר של זיו – www.zivtidhar.com

עוד בנושא:

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: