איך אפשר להגיע לקדם את העסק שלך ואת עצמך בטלוויזיה?

הופעה בתוכניות בוקר, ראיון בפאנל מומחים, ואפילו ספוט קטן בחדשות – לחשיפה בטלוויזיה יש תפקיד חשוב בקידום ושיווק עסקים קטנים. אבל איך מגיעים לשם? כיצד יוצרים קשר עם התוכניות? ומה כדאי להציע להם? מרינה קיגל – עיתונאית, אשת תוכן ומומחית דיגיטל – מסבירה איך לזכות בחשיפה בטלוויזיה עבור העסק שלכם

איך לעשות יחסי ציבור בטלוויזיה

התשובה הקצרה:

  1. ליצור דברים ותוכן מעניינים
  2. להיות במקום הנכון בזמן הנכון
  3. להיות מזרקת רעיונות
  4. להיות נחמדים

התשובה הארוכה:

השיטה היא תמיד אותה שיטה. כדי להגיע לקדם את עצמך בפלטפורמה מסוימת קודם כל יש להחליט לאן רוצים להגיע. המטרה יכולה להיות הכי משוגעת, אבל חשוב להבין שלהגיע אליה ניתן ככל הנראה רק בהדרגה. מתחילים מקטן. את הדוגמאות שלי אני מביאה מהחיים שלי, כעיתונאית, אשת תוכן, מומחית דיגיטל, מרצה על יצירתיות ומנחת סדנאות כתיבה.

לפני 5 שנים לא הייתי עיתונאית. הייתי בכלל לא קשורה לתחום התקשורת. אבל היה לי קצת כסף ותחושה שאני מתה מבפנים ולכן החלטתי שאני מתחילה ללמוד כתיבה. אחרי חודשיים של לימודים פעמיים בשבוע הבנתי, בגיל 37, שזה משהו שאני רוצה לעשות "כשאהיה גדולה". אבל איך מתחילים?

מאחר והפוסט שלנו לא על זה אהיה קצרה כי מה שעשיתי ממחיש את השיטה שאפשר ליישם על כל תחום. פניתי לעורכים של אתרים גדולים ושלחתי להם רשימת רעיונות. ככה התחלתי לכתוב גם בעיתון "לאשה" ובהמשך ב"פנאי פלוס" וב-"מאקו". כמובן שעל הדרך עשיתי עוד מלא כתבות, ביקורות תרבות ובעיקר כתבות שיווקיות ללקוחות, גאנטים לפייסבוק וכד'. תמיד פניה מנומסת אליה מצורפת רשימת רעיונות. גם אם הרשימה כולה נשללת, לא מתייאשים וכותבים שוב. בסופו של דבר זה עובד.

אבל נחזור לשאלה המקורית – איך להגיע עם העסק שלי לטלוויזיה? התשובה – היא אותו דבר.

ליצור דברים ותוכן מעניינים

זה לא קל כי בסופו של דבר כבעלי עסק אנחנו די תקועים בשגרה. אבל! כאן נכנס לתמונה הבידול העסקי שלכם שכל כך חשוב לקידום. למה יזמינו דווקא אתכם ולא מישהו אחר. ולא, לא צריך לשלם אלפי שקלים, כפי שמספרים. אופציה זו מתאימה יותר באמת לאנשים שעוסקים בדברים מגוונים.

להיות במקום נכון בזמן הנכון

לקראת החגים / פתיחת שנת הלימודים / סוף שנה עורכי התוכניות מתחילים באופן קדחתי לחפש אייטמים בנושא מסוים. למשל – מתנות לגננות, קישוטים לסוכה, עוגות דבש מיוחדות, הכנה לכיתה א', מעבר לתיכון וכד'. תהיו שם. אבל לא יומיים לפני החג אלא חודש וחצי. תהיו מוכנים מבעוד מועד עם פוסט מושקע בבלוג, סרטון מגניב, מתכון חדש. לפעמים המפיקים פשוט מגגלים (אני יודעת, הפקתי וערכתי תוכנית רדיו במשך 3 שנים, זה בדיוק מה שעשיתי). אם התוכן שלכם מספיק בולט ומעניין (זה מחזיר אותנו לסעיף הקודם), אז יפנו אליכם. ואם לא – תמיד יש פעם הבאה, בעקבות פוסט / סרטון מושקע העוקבים יבואו אליכם בלי הצורך בתיווך טלוויזיוני.

להיות מזרקת רעיונות

שימו לב לרולר בסוף. בסוף כל תוכנית יש רולר עם שמות של מי שעבד על התוכנית. יש שם מייל התוכנית, בדרך כלל. אגב, תמיד אפשר גם לגגל את טלפון המערכת, או להתקשר לערוץ עצמו ולבקש, הם נותנים. קיבלתם מייל? אל תהיו סטוקרים מגעילים, מספיק לכתוב פניה מנומסת ומנוסחת היטב עם הצגה עצמית, ורשימת הרעיונות לאייטמים שחשבתם עליהם. אם לא ענו לכם, לא להתאכזב. לחכות בסבלנות, כמו ציידים ממש. עורכי התוכניות אוהבים מיילים כאלה, לפעמים הם לא חוזרים כי אין להם עם מה, ולפעמים חוזרים עם תשובה קצרה שהרעיונות לא מספיק מעניינים והם רוצים לשמוע עוד וכמובן לפעמים מתקשרים וקובעים תאריך הגעה. יש!!!! אם אתם בקבוצות נטוורקינג, אין לכם מושג את מי תפגשו שם. אולי איזו עיתונאית או מנחה מפורסמים? שתהיה לכם בשלוף שיחת הפיץ' עליכם. הצגה עצמית קולחת מרשימה תמיד כי זה פחות או יותר מה שחשב בטלוויזיה מעבר לתוכן. להיות ורבלי.

נכון שיש אייטמים אפשר לשלם עליהם כסף ואז להופיע מתי שרוצים עם מה שרוצים, אבל לא חייבים לשתף עם זה פעולה. יש דרכים אחרות, כפי שפירטתי. הן יותר אמיצות ומתאמצות אבל הן לא יפגעו לכם בכיס.

הגעתם לאולפן! כל הכבוד! מה עוד חשוב?

  • לא להיות לחוצים. אפשר להיות לחוצים קצת, זה נראה חינני מאד על המסך.
  • לא ללבוש מקושקש, מפוספס, נקודות, לוגו בולט של חברה – את זה יגידו לכם גם בהפקה. לא ללבוש בגדים צמודים מדי. לנשים – חזייה טובה! לכולם – לשבת זקוף כמו בלרינה!
  • כשבתחקיר שואלים אתכם מה הקרדיט, מצד אחד לא להצטנע, מצד שני לא לתת רשימת תארים באורך הגלות, מדובר בשורה אחת בתחתית המסך! אם יש לכם עשיה מרובה, תתאימו את הקרדיט לנושא האייטם. תוודאו שאומרים את שם המשפחה ואת השם הפרטי שלכם נכון, לפעמים המנחים מתבלבלים – אל תתבאסו! להיפך, זה רק עוד יותר גורם לכם להיות "זכירים" על המסך.
  • לבקש בסוף התוכנית את ההקלטה – לא כולם נותנים או יכולים, אבל לכל האתרים יש היום שידורי לייב שאפשר גם לגלול אחורה בזמן. הגעתם הביתה? כנסו ללייב, העבירו אחורה עד האייטם שלכם ופשוט צלמו מהמסך אם אין דרך אחרת. את אחד האייטמים צילמתי מהמסך עם נייד שהועמד על חצובה. לעתים קרובות האייטמים עולים לפייסבוק של התוכנית – לשתף משם או להוריד את הסרטון ולשתף אצלכם, כמובן תוך מתן קרדיט (יש אפליקציות, לא אתן כאן שמות, אבל גיגול פשוט יעזור).
  • לצפות באייטם כדי להפיק לקחים – איך ישבתם? איך דיברתם? מה לשפר לפעם הבאה?
  • להודות למי שהזמין אתכם לתוכנית ולבקש פידבק. לא לדרוש, לבקש. להיות נחמדים.

ברגע שהופעתם באייטם אחד או שניים או שלושה ומיצבתם את עצמכם בצורה ברורה, יתחילו לפנות אליכם. קצת על איך עובד עולם הטלוויזיה והרדיו מאחורי הקלעים – יש קבוצות וואטסאפ של עורכים, מלהקים, מפיקים, שם לעתים מחפשים מומחים ואז ברגע ששמכם עלה פעם אחת שם בהמלצה ממישהו שכבר הפיק אתכם, הוא יעלה שוב ושוב.

 

מרינה קיגל היא עיתונאית, אשת תוכן, מומחית דיגיטל, מרצה על יצירתיות ומנחת סדנאות כתיבה. להמשך הדיון וטיפים נוספים, קפצו לקרוא את הדיון בקבוצה שלנו.

 

* * *

לשיעור מוקלט בנושא יחסי ציבור וחשיפה במדיה לעסקים קטנים – לחצו כאן

מאמרים מומלצים עבורכם

אל תפספסו אף מדריך!

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל
פרטיכם ישארו חסויים במערכת