כך התאהבתי ברובוט

מאמר מעצבן אחד שלח אותי לפתח רובוט גימטריה, שבתורו פתח בפני צוהר לעולמם המופלא של הרובוטים הלשוניים, המנתחים המורפולוגיים ושאר היצורים הקסומים שמלמדים אותנו כל כך הרבה על תהליכי יצירת המשמעות והתקשורת האנושית

לפני כמה שבועות נעקצתי בחיידק הגימטריה. מאמר מטופש שקראתי באינטרנט, טען להוכיח עניין מסוים דרך חוכמת המספרים המופלאה, ודחף אותי אל שורות הקוד שהולידו את אתר "פלאי הגימטריא היהודית" שהקמתי עוד באותו הלילה. מדובר בגימטריבוט: רובוט גימטריה המסוגל לבצע מספר פעולות בסיסיות במידע המוזן אליו, בראש ובראשונה לחשב את ערכו הגימטרי של ביטוי. לדוגמה, טל איתן בגימטריה = 500. האלגוריתם הבסיסי, בן 2.5 שורות קוד, עושה זאת בלי מלח באמצעות ביטויים רגולריים וקצת מתמטיקה קלילה.

לאחר שבוצע החישוב, הרובוט יודע לאתר במסד הנתונים ערכים בעלי ערך גימטרי זהה. הוא עושה זאת ע"י דגימת מסד הנתונים, ושליפת שורות שנשמרו בו (כולל ערכן, לקיצור תהליך השליפה). השורות במסד הנתונים נוצרות על ידי מספר תהליכים:

א. שורות המוזנות על ידי מנהלי האתר (זה אני והחבר'ה המשוגעים שלי);

ב. שורות המוזנות על ידי הגולשים (חלק מהחיפושים נכנס למאגר, באופן חצי-אוטומטי ולפי מספר פרמטרים כגון אופי המשפט/התוכן וכו');

ג. שורות הנוצרות באופן עצמאי על ידי בוט אחר שפיתחתי.

השורות הנוצרות עצמאית הן המעניינות. מבחינה סמנטית, אלו משפטים הזויים (אותי הם משעשעים) וסרי טעם. מבחינה גימטרית, הם פנינים של ממש, כשזה מגיע להצלבות.

כך למשל, נוצרים משפטים מסוג X הוא/היא/הם/הן ה-Y הכי Z בM (דוגמה: "אהרוני הוא השף הכי פופולרי בטלוויזיה הגרמנית", אבל גם "אהבה היא הדבר הכי נפלא ביקום". באמצעות משחקים הנוגעים לתפקידו התחבירי של כל איבר ואיבר במשפט, יודעת המפלצת הקטנה שגרה לי בדיסק הקשיח, לייצר משפטים מטומטמים ומופלאים באותה מידה. כך, מצייני מקום ("בישראל") מורחבים, דרך משמעותם הסמנטית, כמו במקרה של "האמא הכי טובה בעולם".

ככל שאני מתעמק בעולם המופלא של הבוטים הלשוניים, אני מגלה שמדובר באחד מהתחומים היותר מעניינים – אבל גם חשובים – שגיליתי עד כה. לרובוטים האלו יש את היכולת המופלאה לזקק משמעויות, ליצור משמעויות, ולתת לנו זווית מרתקת על תהליכי היצירה של משפטים ומשמעויות. כיוצא גילמן, וחוקר תרבות בהתהוות, מצאתי את הרובוטים האלה מורים נפלאים, אפילו כשזה מגיע לפענוח תהליכי חשיבה (!) אצל היצורים הנחותים יותר, המצויידים במוח אורגני, קרי אנחנו.

אתמול נתקלתי ביצור מופלא בעיניי, העונה לשם הבלתי סקסי בעליל "מנתח מורפולוגי ומתייג לשפה העברית". יש להניח שרוב בני האדם לא ימצאו ברובוט הזה עניין מיוחד, אבל כל מי שהשפה בליבו (ולא רק בלשונו), ומי שיש לו חיבה עזה למתמטיקה/לוגיקה או מערכות מידע – זה בדיוק המקום להתעניין.

הרובוט הזה, כדרכם של רובוטים מהונדסים-היטב, מגיע עם תיעוד מפורט ומרתק, ששופך אור על תהליך היצירה והאפיון של המכונה המופלאה הזו. יש שם תיעוד למנתח המורפולוגי (קובץ doc), ותיעוד למתייג (קובץ doc). שניהם מרתקים ולא פחות מגאוניים, ומעוררי השראה.

קרדיט תמונות: Peyri Herrera, CC BY-ND 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: