Spam Everything Online: מדוע "קידום אתרים" הוא בד"כ רק ספאם

"קידום אתרים זה ספאם אחד גדול. זה ה"סוד" שכל מקדם אתרים יודע בלבו, אבל לא מעז להגות על בדל-שפתיו (ובטח שלא אצל לקוחותיו). הסיבה: אם גוגל תרשה לעצמה ולו יום אחד של מנוחה, היא עלולה לאבד את היתרון הפסיכולוגי שיש לה, לטובת איש SEO שהבין את נוסחת הקסם". פוסט אורח של הבלוגר philoshit מ"אוננות אינטלקטואלית" על תעשיית ה-SEO ברשת

בשבוע שעבר התפרסמה כתבה מרתקת בכלכליסט, אודות תעשיית ה-SEO בישראל. הסקירה הייתה מקצועית בהחלט, ומאוד נהניתי לקרוא אותה ואף להרחיב את ידיעותיי במתרחש מאחורי הקלעים. אלא שהדברים שם היו קצת פרווה, לדעתי, והחלטתי לצאת בפוסט מעט קרימינלי. אומנם אני עלול לכרות את הענף שעליו אני יושב (או יותר נכון, ממנו אני מתפרנס), אבל יש דברים שצריכים להיאמר לא רק בחדרי-חדרים.

אתם יודעים איך גוגל התחיל? שני המייסדים, פייג' וברין, חשבו על שיטה אמינה שבה יוכלו לדרג אתרים בתוצאות החיפוש. בסופו של דבר הם מצאו שיטה, שבמבט לאחור הייתה התגלמות "הרשת החברתית" של סוף שנות ה-90 – אתר שמקשר אל אתר אחר הוא בבחינת תמיכה בו. על זה מבוסס האלגוריתם של גוגל, גם היום, לאחר כל השיפורים והתיקונים שהוכנסו בו (והיו הרבה שינויים; גוגל עושה שינוי אחד ביום, בערך).

אז מה עושים כדי לקבל דירוג גבוה בגוגל? בגדול, מנסים לשים קישורים לאתר שלכם מכמה שיותר אתרים אחרים. אבל באותיות הקטנות – ולפני שאתם רצים לטנף את הרשת במיליון קישורים ביום – כדאי לדעת שגם פה יש התנהלות נאותה. אם גוגל מגלה הצפה חריגה בקישורים, הוא מעיף את האתר שלכם לאלף עזאזל. כמו בכל דבר בחיים, גם בקידום אתרים צריך לדעת כיצד להתנהל.

שורה תחתונה – קידום אתרים זה ספאם אחד גדול. זה ה"סוד" שכל מקדם אתרים יודע בלבו, אבל לא מעז להגות על בדל-שפתיו (ובטח שלא אצל לקוחותיו). גם אם אתם מקדמים בשיטות הטובות והמוסריות ביותר (White Hat), רובכם פשוט מציף את האינטרנט בתכנים שרובם לא ממש תורם לגולשים; תכנים שמיועדים להוציא קישור לאתר המקודם (והכוונה כמובן לעבודת Off-site מחוץ לאתר, שהיא כ-70% מסך העבודה).

אתרי-מאמרים הם הדוגמה הרעה הטובה ביותר שיש. אתם משקיעים בכתיבת מאמרים מעניינים, אבל רוב הסיכויים שרוב הגולשים לא יקראו אותם. טראפיק אתם לא ממש תקבלו משם (אולי כניסה או שתיים), אז למה מיועדים אתרי-המאמרים? עבודת SEO נטו, לעיניהם של מנועי החיפוש. אומנם עדכוני פנדה נתנו מכה רצינית לאתרים מסוג זה, אבל בעיקר לאתרים בהם יש תוכן מועתק בעשרות ובמאות. אתרי-מאמרים עם תוכן מקורי לא קיבלו מכה, ולראיה – האתרים הישראלים נשארו זקופים (אבל אולי עוד אתבדה).

אז נכון שתוכן איכותי הוא חובה בכל אתר, אבל השאלה היא מה מוגדר כאיכותי. כמו שכתב המיליונר בפיג'מה, גוגל לא באמת יכול לדעת מהו דף האינטרנט האיכותי ביותר בנושא מסוים. כל מה שהוא יודע זה מהו הרע במיעוטו; ועל המרווח הדק הזה ניתן להזיז אתרים בתוצאות החיפוש. בגדול אפשר להגיד שדף איכותי הוא כל דף שיגרום לגולש להישאר באתר וגם להמיר אותו ללקוח (שימו לב שאמרתי "ישאיר" ולא "יביא". קידום אתרים מטרתו להביא את הגולש אל האתר, אבל ה-UX הוא מה שמשאיר אותו בפנים).

לחילופין, מי שעושה קידום שחור (Black Hat) לא מנסה ליפות את המצב ולספר לעצמו סיפורים. הוא משתמש בשיטות המתקדמות ביותר, ומשתדל תמיד להקדים את גוגל בכמה צעדים טכנולוגיים כאלה ואחרים. גם SEO אוטומטי הוא אכן יעיל, למרות שבסופו של דבר הוא גוזל כמעט את אותו זמן ואת אותה רמת השקעה כמו קידום רגיל.

למרות כל הנאמר לעיל, אין ספק שהעידן הטכני ב-SEO כבר די נגמר (כלומר לא מספיק לשכפל כמה מאמרים ולהפיץ אותם ב-10 אתרים, כמו שהיה עד לפני שנה וחצי). דגש גדול ניתן כעת גם על המתרחש בתוך האתר עצמו, לאחר שהגולש נכנס פנימה. אחד המדדים המשמשים את גוגל כדי להבין האם הדף איכותי, נקרא "אחוז נטישה" (Bounce Rate). אם גולש נכנס לעמוד מסוים מתוצאות החיפוש, וחזר אחורה או לא המשיך הלאה לעמוד אחר באתר – מדובר ב-BR גבוה מאוד, כמעט 100% נטישה.

אלא שלדעתי החשיבות שגוגל נותנת ל-BR אינה כה גבוהה כמו שנדמה, ומסיבה פשוטה מאוד. אם גולש נכנס פנימה, ראה את מספר הטלפון, חייג לבעל העסק ולא המשיך הלאה לעמודים אחרים – גוגל תספור BR גבוה מאוד, אבל בעצם הגולש עשה את מה שהיה אמור לעשות – לפנות אל העסק. מדד ה-BR של גוגל אינו יכול לדעת שהעמוד אכן איכותי ועשה את תפקידו. עובדה היא שיש אתרים רבים המקודמים יפה בגוגל, למרות שהבאונס רייט שלהם גבוה.

לסיום
אז אם גוגל עדיין לא יודע לזהות איכות בוודאות, גם כשהיא נופלת עליו כמו 4 טון לבנים, איפה כל זה משאיר אותנו? בחזרה בבסיסו של האלגוריתם – קישורים חיצוניים. מהדברים שכתבתי משתמע שמקדמי אתרים שולטים בתוצאות החיפוש. ממש לא. כל התחום הזה מבוסס מראשיתו על ניסוי וטעייה (בצירוף הוראות מגוגל כיצד לעשות SEO טוב, כי הרי את המתכון לאלגוריתם היא לא חושפת).

אחת ההנחיות של גוגל היא לייצר תוכן טוב ואיכותי, שיהיה עד כדי כך מעניין שהרבה גולשים יקשרו אליו. אם היינו חיים בעולם מושלם, שבו כל תוכן שאנו מייצרים ישר הופך ל-Link Bait (תוכן ויראלי) – לא היינו צריכים להוציא קישורים ממקורות אחרים. זה היה קורה לבד. בפועל זה לא קורה, ולכן אנו נאלצים לעשות זאת בצורה מלאכותית, אבל כזו שתהיה כמה שפחות מורגשת.

אין ספק שהתחום הזה משתנה כל הזמן, והכול בגלל שגוגל רוצה להישאר בחזית. אם היא תרשה לעצמה ולו יום אחד של מנוחה, היא עלולה לאבד את היתרון הפסיכולוגי שיש לה, לטובת איש SEO שהבין את נוסחת הקסם.

פורסם במקור בבלוג "אוננות אינטלקטואלית"

קרדיט תמונות: Pictures of Money, פליקר, CC BY 2.0

הצטרפו לתפוצה

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל

מאמרים מומלצים עבורכם

אל תפספסו אף מדריך!

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל
פרטיכם ישארו חסויים במערכת

הצטרפו לתפוצה

כתובת אימייל