עשו עסק: ענבל טננבאום הפכה את הסקראפבוקינג למקצוע

בעידן בו כולנו קונים כרטיסי ברכה תעשיתיים ושבלוניים ומחברות חסרות אופי וייחוד, החליטה ענבל טננבאום להקים עסק יצירתי ולמכור עבודות סקראפבוקינג מיוחדות וחד-פעמיות. בראיון היא מספרת על התהליך המורכב של להיות עצמאית בתחום האמנות השימושית ועבודות היד, ועל איך אפשר להפוך תחביב למקצוע

אמנות שימושית בנייר – סקראפבוקינג – היא תחביב רחב היקף שפופולרי מאוד בעיקר בארצות-הברית. עם זאת, בשנים האחרונות הוא עושה עליה ארצה, ואפשר לראות לא מעט אנשים – למען הדיוק, נשים – שעוסקות בו כתחביב ולפעמים גם כמקצוע צדדי שמניב הכנסה נוספת. אחת מהן היא ענבל טננבאום, בת 31,  גרושה ואם לילד, שהחליטה לנתב את התחביב שהיא כל כך אוהבת לכיוון מסחרי. באתר שלה היא מפרסמת הדרכות וטיפים ליצירה עצמאית של אמנות נייר, ובמקביל מוכרת מוצרים מוגמרים בארץ ובחו"ל (בחנות שפתחה ב-etsy), וכן מציעה מגוון סדנאות למי שמעוניין לעסוק בנושא.

לפני הכל, ספרי לי מה זה סקראפבוקינג. 

"מדובר בשיטה אמריקאית שהתחילה בשמירת זכרונות באלבומים כמו פעם. במקום סתם להדביק אותם על דפים או להכניס בכיסים, מקשטים, כותבים כמה משפטים על הסיפורים מאחורי התמונות, מוסיפים דברים שמעוררים בנו זכרונות כמו כרטיסי נסיעה, צמיד בית חולים לתינוק, הזמנות וכדומה. זה הופך את האלבום לאישי יותר ומזמין יותר. משם, זה המשיך לעיצוב כרטיסי ברכה וקאנווסים בסגנון של מיקסד מדיה – טכניקות מגוונות באומנות שמחוברות ל"מישמש" אחד גדול".

ואיך את מגדירה את העסק שלך?

"אני אומנית בנייר- סקראפבוקינג. מתמחה בעיצוב כרטיסי ברכה ואומנות שימושית מעוצבת עם נייר- קאנווסים, תמונות ממוסגרות, שלטים לדלת, מזוזות, חמסות, אותיות עץ של שמות וכדומה. כמו כן, מעצבת מחברות עם כריכה קשה עטופות בבד בהשראת הסקראפבוקינג וספרי אורחים לאירועים. המוצרים שלי נעשים יחידים במינם וללא שכפולים. מייצרת גם בהזמנה אישית. מנחת סדנאות יצירה בתחומי האומנות שלי".

מתי ואיך הכל התחיל?

"התחלתי בזמן שהייתי סטודנטית לעבודה סוציאלית ואם טרייה לתינוק. כיום אני גם בעלת העסק וגם עובדת סוציאלית.

מאז ומתמיד אהבתי לעסוק באומנות, אבל ידעתי שלא ניתן להתפרנס ממנה ולכן פניתי ללמוד את האהבה השניה שלי – אנשים. עשיתי תואר בקרימינולוגיה ולאחר מספר שנים גם תואר בעבודה סוציאלית. היה לי ברור שאני אעבוד בתחום הזה, והאומנות תישאר כתחביב. עסקתי באומנות מגוונת במהלך השנים. לאחר שנישאתי, עיצבתי אלבום לחתונה. כשהייתי סטודנטית לע"ס ילדתי את בני בכורי, מצאתי את עצמי בחופשת הלידה משוועת לזמן לעצמי, להתפרקות ולביטוי עצמי. החלטתי לעצב אלבום לשנה הראשונה של הקטן והתחלתי לחפש השראה ברשת. גיליתי שיש טרנד חדש של עיצוב אלבומים וכבר לא מעצבים כמו פעם, אלא בנייר. נשאבתי לתחום והתחלתי לעצב את האלבום הראשון שלי ואז השני… ומשם זה התגלגל".

כמו יזמים רבים אחרים, גם ענבל הגיעה לתחום במקרה, בעקבות תגובות נלהבות שקיבלה מסביבתה הקרובה. היא מספרת: "קיבלתי תגובות מאוד חיוביות מהסביבה הקרובה. אמא שלי הציעה לי לנסות למכור עבודות שלי ולעצב אלבומים לאירועים. החלטתי להתנסות בכרטיסי ברכה וממש נדלקתי על התחום. מצאתי את עצמי זונחת את עיצוב האלבומים ומשקיעה את כל כולי בכרטיסי ברכה, כשכל אחד יחיד ומיוחד. כאמא לתינוק וכסטודנטית בתואר מאוד מפרך ועמוס שבמהלכו לא יכולתי לעבוד, החלטתי לנסות למכור את עבודות היד שלי. התחלתי בדוכנים באוניברסיטה ועיצבתי גם אומנות שימושית בסגנון של הסקראפבוקינג. אנשים שאלו אותי האם יש לי אתר או דף עסקי בפייסבוק והבנתי שיש לזה דרישה. לאט לאט פתחתי דף עסקי וכשראיתי שאני כבר משקיעה בזה כעסק ממש, כבר דאגתי ללוגו, כרטיסי ביקור ואפילו בניתי אתר בעצמי. הרגשתי כאילו הגשמתי חלום ילדות ישן, שבו אני מנסה להתפרנס מאומנות ואני הולכת אחרי הלב שלי…. מאז אני משתדלת לחדש ולהתחדש, להמציא רעיונות חדשים כל הזמן, לפתח מוצרים כדי לא להשתעמם ושיהיה לי מגוון רחב להציע לאנשים ולקלוע לטעמם ולצרכיהם".

מה היחוד של העסק שלך? במה הוא שונה?

"העסק שלי מיוחד בגלל שהסקראפבוקינג (בקצרה- סקראפ) הוא מאוד חדש ונישתי בארץ. הרבה אנשים לא מכירים את הסגנון, למעט משוגעות לדבר. כמו כן, אין הרבה מעצבות כרטיסי ברכה בעבודת יד בארץ- ואנשים רגילים לקנות כרטיסים מודפסים ותעשייתיים. אני נותנת מגע אישי וייחודי לכרטיסים שלי, כי אני אדם סנטימנטלי מאוד ששומר כרטיסי ברכה ומזכרות והסקראפ מאפשר לי גם לשמר את הזיכרונות שלי ולהראות לאנשים כמה שהם משמעותיים בעיניי, וגם לאפשר ללקוחותיי לחוש ככה ולקבל את אותה חוויה. כמו כן, אני לוקחת את העיצוב בנייר מהתחום המוכר והשכיח של עיצוב אלבומים וכרטיסי ברכה ולוקחת את זה הלאה, לאומנות שימושית, תוך שימוש במיחזור ובמגוון חומרים וטכניקות שיוצרים אצל המשתמש רצון עז לגעת, למשש, לחוש טקסטורות וחומרים… חוויה אינטרקטיבית ומעוררת חושים".

הרבה יזמים מספרים לי שהיו זקוקים לעידוד מהסביבה כדי להתחיל ולהתפתח. מה הסוד שלך? מי עוזר לך?

"מבחינת מוטיבציה – אמא שלי תרמה לי הכי הרבה והאמינה בי לאורך כל הדרך, דחפה ועודדה. אני עשיתי את הכל במו ידיי, ורציתי ללמוד לעשות הכל- גם כי זה חוסך כסף בהתחלה וגם כי לא רציתי להיות תלויה באיש. מדהים כמה שניתן ללמוד לבד! נעזרתי בקבוצות בפייסבוק של נשות עסקים עצמאיות, של אומנות ויוצרות, של וודפרס שבו הקמתי את האתר, של אטסי בשלב שבו הקמתי שם חנות, של צילומי עבודות יד… קראתי כתבות ומאמרים, הכרתי אנשים, שאלתי לקוחות ולמדתי להכיר אותם, התייעצתי עם קולגות, לקחתי השראה… אני ממשיכה בתהליך למידה ארוך וממושך ומאמינה שתמיד יהיה לי מה ללמוד ואיך להשתפר".

ובאילו מכשולים נתקלת?

"כאומנית, אני מתחברת בעיקר לתהליך היצירה שלי ולמגע הישיר עם הלקוחות. הבעיה של הרבה אומנים, ובכללם אני, זה שאנחנו מעדיפים רק ליצור ולא להתעסק בכל הצד של ניהול עסק ושיווק, אבל מבינים שזה חלק בלתי נפרד מהעסק, וזה אף תופס יותר זמן בעסק מאשר היצירה עצמה. לומדים לשנות את סוג החשיבה שלנו לגבי העסק".

"כמו כן, לוקח זמן עד שלומדים מהי הנישה שבה יש הכי הרבה פוטנציאל להכיר את קהל היעד שלך ולמכור לו- ישנם דוכנים וירידים, פייסבוק, אתר אינטרנט, בלוג, אטסי, מרמלדה מרקט, חנויות נוספות באינטרנט, חנויות פיזיות, פינטרסט ועוד… את פתאום מוצאת את עצמך לא רק יוצרת, אלא גם משווקת, כותבת, צלמת, מוכרת, מפרסמת, אשת שירות לקוחות וכן הלאה".

איך מסתדרים בשוק עבודות היד?

"אכן, תחום עבודות היד הוא תחום לא קל ולפעמים יש תחושה שהוא לא מוערך מספיק. לוקח זמן עד שמצליחים לצבור קהל לקוחות ועד שמצליחים להפוך את העסק לעבודה העיקרית. לפעמים מרגישים שלמרות שהמאמץ הרב שמשקיעים, לא מגיעים מספיק פירות ומתייאשים, אבל חייבים להאמין בעצמכם, בעסק שלכם, להיות ממוקד מטרה ולהמשיך לנסות עוד ועוד, תוך הבנה שהדברים הכי טובים מגיעים לאחר עבודה קשה ומאומצת ולא מגיעים בקלות".

אז מה הדבר שהכי קשה לך כעצמאית? מה האתגר הכי משמעותי?

"קשה לגייס לקוחות ולמכור בפועל, במיוחד כשכל מה שאתה רוצה לעסוק בו בעיקר- זה התחום שבו העסק שלך פועל (למשל- להיות אומן, פסיכולוג, קלינאית תקשורת וכדומה). כמו כן, קשה שהעסק הופך לחלק משמעותי בחייך ולא חלק נפרד כמו עבודה רגילה. אני מוצאת את עצמי עובדת ללא הרף בשישי, שבת, חגים, לילות ובשעות הפנאי שלי. בעצם, אין כמעט שעות פנאי".

ואיך מתמודדים עם זה?

"צריך משמעת עצמית מברזל ולא להתפתות להפסקות ולמריחה של הזמן. להחליט כמה זמן מקדישים לכל משימה ביום ולעמוד בזה".

אילו יתרונות יש לחיים שלך כעצמאית לעומת שכירה?

"היתרון העיקרי הוא שאני הפכתי תחביב לעסק. אני נהנית מהעבודה שלי ומרגישה סיפוק רב לאחר יצירה וסיפוק לא פחות קטן כשלקוח מקבל מוצר שלי ונהנה ממנו. אני אוהבת מאוד ליצור דברים בהזמנה אישית ולנסות להתחבר לראש של הלקוח, להבין מה הצרכים והרצונות שלו ולקלוע אליהם.
אתה הבוס של עצמך, אתה קובע באיזה שעות אתה עובד. אם הילד חולה או שיש לך סידורים דחופים- אתה יכול לדחות את העבודה לזמן הפנוי שלך, גם בשעות לא קונבנציונליות. אין לך בוס שאומר לך מה לעשות ואתה קובע לעצמך את סדר היום שלך. אתה לומד לסמוך על עצמך ולגלות בך כוחות שלא ידעת על קיומם. אתה לומד מיומנויות שלא היו נדרשות קודם לכן".

אפשר להבין מזה שהעסק שהקמת תורם לך גם ברמה האישית.

"בטח! העסק מאוד תורם להתפתחות האומנותית שלי, ליצירתיות, לדמיון שלי. הוא תורם לאמונה בעצמי, למוטיבציה ודבקות במטרה, להעשרת החיים שלי, תחושת משמעות והגשמת חלום".

איזה טיפים יש לך לתת ליזמים מתחילים שנמצאים בתחילת דרכם?

"קודם כל – תאמינו בעצמכם ובעסק שלכם. כשאתם קרובים לייאוש, קחו נשימה עמוקה, תעשו שיחת מוטיבציה עם עצמכם ואם צריך- קחו הפסקה קלה לגיוס כוחות מחודשים", היא אומרת. "שנית, הקיפו את עצמכם באנשים תומכים שמעודדים אתכם ומאמינים בכם. הם ידחפו אתכם ויעזרו לכם ברגעי שבירה. הם גם יסייעו לכם במקרים פרקטיים עם המשפחה, מטלות אחרות שלא קשורות בעבודה וכדומה".

"טיפ שלישי – עשו סקר שוק מקיף על עסקים דומים לשלכם. תבדקו למה אתם מתחברים ולמה לא, מה המחירים המקובלים בשוק. איך מחשבים תמחיר. תקראו מאמרים שקשורים הן במקצוע שלכם והן בהקמת עסק, בשיווק, באתר ובכל נושא אחר שלא קשור ישירות לעסק שלכם ואתם פחות חזקים בו. אם צריך- קחו עזרה מקצועית".

"וטיפ רביעי, שהוא טיפ ממש חשוב שעוזר לי מאוד, עד היום- יש לי מחברת (שעיצבתי בעצמי….) שבה אני רושמת את כל החומר שאני נתקלת בו וקשור לעסק שלי- רעיונות, השראות, טיפים, טלפונים, אנשי קשר, הוצאות, הכנסות, משימות, תוכניות וכל דבר שחשוב לי וקשור בעסק- הכל מסודר במקום אחד וזה ממש עוזר. זה עדיף מלכתוב בפתקים, במחברות אקראיות, במחשב וכדומה".

כפתורים

צרו קשר עם ענבל:

אתר העסק: כפתורים- אומנות בנייר
החנות של ענבל ב-etsy
דף העסק בפייסבוק
אימייל: kaftorimart@walla.co.il

עוד ב"עשו עסק":

רוצים גם?

יזמים המעוניינים להשתתף במדור מוזמנים לפנות באמצעות דף יצירת קשר.

מאמרים מומלצים עבורכם

תגובות

  1. […] ענבל טננבאום הפכה את הסקראפבוקינג למקצוע […]

אל תפספסו אף מדריך!

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל
פרטיכם ישארו חסויים במערכת