חמישה ילדים, טרשת אחת ועסק עם אג'נדה פמיניסטית: הכירו את ליאורה כהן

ליאורה כהן התאהבה בתפירה והפכה את התחביב למקצוע, עם "OkkaOkka" – שמייצרת ומוכרת בגדים במידות מיוחדות ואקססוריז עם אמירה. על האתגרים, הקשיים והעוצמה בלהיות אמא ועצמאית – בראיון מלא השראה

עבודות של ליאורה כהן

קשה להציג את העשייה של ליאורה כהן בכמה משפטים: היא אמא לחמישה ילדים, מנהלת עסק לייצור מוצרי טקסטיל ייחודיים באוריינטציה פמיניסטית, ובלוגרית דעתנית וחריפה, המביאה באתר שלה המלצות מצויינות על מקומות בילוי שונים בארץ, מסעדות, עסקים מומלצים וטורים אישיים על החיים המסקרנים שלה.

ההתחלה הייתה מפתיעה, ומקרית, כפי שמתארים יזמים רבים שכבר התארחו כאן במדור. כשהייתה בין החתלה להנקה, היא למדה סחר וקניינות אופנה בשנקר, תסריטאות אצל הבמאי אריק לובצקי, כתיבה יוצרת בבית אשה לאשה בחיפה ואפילו עבדה כמשפטנית. אבל אז היא הגיעה במקרה לעולם הטקסטיל, התאהבה, והקימה את העסק שלה – OkkaOkka.

כשאני מבקש ממנה לספר איך הכל התחיל, היא מספרת ש"חברה לקחה אותי לשיעור תפירה, מה שהתגלה כהתחלה של שריטה עמוקה. התחלתי לקנות בדים בלי הכרה, לתפור לילדים שלי, לבית, לעצמי. ביליתי שעות בפורטלים בינלאומיים של אנשים תופרים, ספגתי כמויות אדירות של מידע על בדים, אמנים בבד כמו שינגו סאטו היפני, יצרתי לעצמי בלוק מאסיבי של מידע בכל מה שקשור לטקסטיל, ביגוד מיוחד, גזרות עם טוויסט מעניין והמון המון בדים מיוחדים ואיכותיים מאוד, ברמה שלצערי אין בארץ".

כיום היא מייצרת מגוון רחב של מוצרים, מביגוד לנשים במידות מיוחדות, דרך פריטים ייחודים בתפירה אישית, מוקפדת ומותאמת. די במבט אחד בדף הפייסבוק שלה, כדי להבין שמדובר בבגדים ומוצרי עיצוב לבית, שיש מאחוריהם אג'נדה ברורה ומסר חברתי על הפוליטיקה של הגוף ופמיניזם.

"אני משלבת אמירה חברתית כל הזמן מאחר ואני אדם כותב. הכתיבה שלי נמצאת בבלוג לייפסטייל ססגוני ואישי שאני הקמתי ובו אני מתעדת חוויות שונות שחוויתי, בדרך כלל עם הבנחמות (הכינוי של כהן לבן זוגה) וילדיי, במלונות או מסעדות, ועל מוצרים של יצרני קוסמטיקה מובילים. במקביל, אני כותבת גם בנושאים אישיים אך לא מסחריים בדף פייסבוק ששמו "ליאורה כהן כתבים".

ליאורה כהן

מה הייחוד שלך? במה הפעילות שלך יוצאת דופן?

"אני חושבת מחוץ לקופסה האופנתית ומייצרת אמירה ייחודית ושונה שאיננה מסחרית במובן ההמוני של מסחריות", אומרת כהן. "אני חושבת שנשים צריכות להעז יותר, לבטא את עצמן, להראות כמה שהן נפלאות, לפרוח באמת ולאפשר לכל העולם לראות את זה".

ספרי לי איך הכל התחיל.

"כבר למן ההתחלה זו הייתה אובססיה שלי, משהו שאני דחפתי מאוד חזק להפוך מתחביב למשהו מקצועי. הייתי שמחה לומר שהבנחמות עזר לי, כי בתכלס הוא אכן עזר, אבל לא ללא התנגדויות", היא מספרת. למרבה המזל, היא הצליחה לשכנע את בן זוגה להצטרף, ולעזור, ועד מהרה החל העסק לעשות את צעדיו הראשונים ולצבור קהל של לקוחות אוהבות, מפרגנות ונאמנות.

חמישה ילדים זה אתגר בפני עצמו. איך זה משתלב עם העבודה? ועוד כעצמאית?

"המכשול המרכזי שיש לכל אשה שהיא אמא, בתפעול עסק, זו האמהות שלה. עד כמה שזה נשמע לא נעים ואולי לא פוליטיקלי קורקט. אבל הנה, עכשיו, כשאני עונה על השאלות שלך, השעה 00:19 בלילה, ובתי הצעירה ביותר בוכה כי היא צריכה פיפי, ואני האמא, לא רק המתראיינת. לכן אני צריכה להפסיק לרגע, להתפנות אליה, ורק אחר כך לחזור לראיון. זה חלק מהעסק".

זה קורה הרבה?

"ובכן, כך בדיוק מתנהל עסק על ידי אשה שהיא אמא. באופן מקוטע. הרבה לילות, ויכולת ללהטט. האמהות 'גוזלת' זמן רב ואנרגיות רבות ולא תמיד הלקוחות מבינים את זה, למרות הרצון העז לספק שירות מושלם וטוב ולא לתת להם להרגיש את הקשיים שלך".

בגד בעיצוב של ליאורה כהן

המחלה ששינתה (כמעט) הכל

לצד האתגרים של ניהול עסק והורות לחמישה ילדים, מתמודדת ליאורה עם מחלה שאובחנה בתחילת השנה. "בינואר השנה אובחנתי כחולה בטרשת נפוצה, מחלה בה הגוף פוגע במעטפת השומנית שעוטפת את תאי המוח. דווקא כשצריך לחסל שומן הוא בוחר בשומן הלא נכון! איפה השכל שלך?!", היא מספרת בחיוך. "הייתי 'על הגדר' במשך תקופה ארוכה, אבל אובחנתי סופית כאמור בינואר השנה ואני מטופלת בקופקסון".

ואיך המחלה משפיעה על היומיום שלך?

"ישנה עייפות, ישנן תופעות שונות, אבל אני מנסה לשמור – לעתים בחוסר ברירה, חמישה ילדים וזה – על טמפו יצרני ואפקטיבי ככל הניתן".

עד לא מזמן גרת באיזור מרוחק למדי. זה השפיע על הפעילות שלך?

"כן", היא אומרת. "זה אכן היה מכשול, מאז פתיחת העסק שלי גרתי בפריפריה, דבר שאילץ אותי כמובן למכור באמצעות האינטרנט והדואר בלבד. יש לזה יתרונות וגם חסרונות. לאחרונה עברתי לקציר, באזור פרדס חנה, ואני עדיין עובדת בשלב זה באמצעות הדואר למרות שישנן בקשות ודרישה מהסביבה. זה משהו שאני צריכה להתפתח אליו, מאחר וזה אומר שהעבודה צריכה להיות בנפח אחר ושיטת עבודה שונה, ברגע שאני מוכרת את העבודות שלי פנים אל פנים ולא רק אונליין".

בואי נדבר קצת על לקוחות. עם איזה לקוחות קשה לך להתמודד ומדוע?

"הכי קשה לי להיתקל בלקוחות לא מפרגנים או קטנוניים", אומרת כהן. "זה משהו שממש מבאס אותי. מצד שני נתקלתי גם לא מעט בלקוחות שהם בפירוש בעלי נשמה יתרה וגדולת נפש."

שמעתי הרבה תלונות על הלקוחות בישראל, ובדרך כלל, לקוחות בחו"ל נתפסים כיותר "נוחים", בעיקר בתחום עבודות היד והאמנות השימושית.

"זה נכון, אבל היה לי קשה, ועדיין קשה לי גם היום, להתיישר מול הסטנדרטים והציפיות של לקוחות בחו"ל", היא מספרת, "בעיקר כאמא וכמי שהעבודה היא משרה שניה אחרי האימהות. יחד עם ההתמודדות עם המחלה, זה בהחלט מוסיף קשיים שלא תמיד מתקבלים בהבנה".

במה שונים לקוחות חו"ל מלקוחות ישראלים?

"יש להם סטנדרטים גבוהים ביותר והם רגילים לרמת שירות שלא משאירה הרבה מקום למשחק. איתם אי אפשר להשתמש ב"יהיה בסדר" או "אחרי החגים". זה פשוט לא תופס. הם מציבים דרישה מוחלטת לעמידה בזמנים, יעדים וכדומה. זה מצויין, אבל אני חייבת להכיר במגבלות שלי ובמצב האישי המורכב שבו אני עובדת".

בגד בעיצוב של ליאורה כהן

לעבוד מהבית, למכור מעבר לים

"היתרון הגדול ביותר הוא כמובן המשחק עם הזמן והיכולת לתפור בחלוק הבית הכי סקסי שלי", מספרת כהן, על מה שעצמאים רבים העובדים מהבית כבר גילו מזמן. לצד הפעילות העסקית שלה, היא הצליחה לחשוב על מודל יצירתי, המאפשר לה להרוויח ולהרחיב את הפעילות שלה גם מעבר לים. "היום אני יודעת משהו שלא ידעתי כשהקמתי את העסק – מכיוון שיש לי הזמנות חוזרות מאנגליה, ארצות הברית, גרמניה ואוסטרליה, כדי לחסוך בדמי משלוח הבד אלי מחו"ל לישראל (בדרך כלל מארה"ב ויפן) ומישראל ללקוחה, פיתחתי שיטה שבה אני 'מחזיקה' רשת של תופרות שמשתפות אתי פעולה ואנחנו חולקות בהכנסה. אני משווקת, מחזיקה את החנות ומנהלת אותה, והן מקבלות את הבד שאני קניתי, תופרות את הפריט ומשלחות אותו עבורי".

נשמע כמו פתרון יצירתי מאוד להתמודדות עם הבעיה של שיווק ללקוחות תובעניים בחו"ל.

"כן. באופן זה אני מייצרת לעצמי צוות אמיתי שבשאיפה אמור לייצר מענה מהיר יותר, יעיל יותר ולאפשר ללקוחות ליהנות מהמוצרים שלי במחירים שלא עולים עקב עלויות משלוח מופרזות."

במה העסק תורם לך?

"מן המפורסמות היא שילדים אוכלים המון ועל אחת כמה וכמה חמישה. זה כסף שנכנס הביתה ועוזר לפרנסת המשפחה. פשוט מאוד", מספרת כהן. לצד זה, לעסק הייתה השפעה גם על הקשרים שלה עם אנשים בישראל וגם בחו"ל. "דרך OkkaOkka פיתחתי את הבלוג שלי והכרתי אנשים ונשים רבים בארץ ובעולם מעולם האופנה, היצירה, הטקסטיל. אנשים שלא הייתי מכירה בכל דרך אחרת. מאיפה שאני הגעתי זו הייתה כניסה לעולם חדש, שפה חדשה והרבה מאוד פרגון".

כרית פרידה קאלו בעיצוב ליאורה כהן

עם יד על הלב: היית קונה את הבגדים או הכריות של עצמך, ליאורה?

"בבדאי!", היא צוחקת. "כילדה שעינה שזפה כל חוברת בורדה חדשה פיתחתי 'עין' ייחודית ואפשר לראות את זה דרך המוצרים שלי. אתם לא חייבים לאהוב, אבל תודו שלצאת מהשטאנץ וללבוש משהו מגניב, נוח ונשי שימגנט אלייך את תשומת הלב וימחיש את הייחוד שלך הוא משאת נפש של כל אחת מאיתנו".

על סמך הניסיון שלך, איזה טיפים היית נותנת ליזמים מתחילים ונשים, בעיקר, שרוצות להקים עסק?

"אני אומרת את זה לכל אחד: אם יש לך יכולת ואפשרות להתאבד על העסק שלך – תעשה את זה. אם לא – תישאר שכיר, חבל על הזמן".

לסיום, כהן מבקשת להוסיף טיפ שפונה במיוחד לנשים. "אל תשכחי דבר אחד חשוב: נשים שמתנהגות יפה – לא עושות היסטוריה!".


עוד ראיונות והשראה במדור "עשו עסק":

בטח יעניין אתכם לקרוא גם:


רוצים/ות להשתתף במדור?
שלחו הודעה לדף הפייסבוק של כאן עובדים בכיף או צרו קשר כאן.

הצטרפו לתפוצה

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל

מאמרים מומלצים עבורכם

אל תפספסו אף מדריך!

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל
פרטיכם ישארו חסויים במערכת

הצטרפו לתפוצה

כתובת אימייל