בקרוב: סדנאות היזמות שלי יוצאות לדרך - ואתם מוזמנים להצטרף

השותפים שלי ואני החלטנו להקים מעין "סדנה וירטואלית" שבה נעשה בדיוק את מה שאנחנו עושים אחד-על-אחד עם יזמים, רק באופן רחב יותר, ואונליין. המטרה היא להציע את השירות הזה בחינם, כחלק מהתפישה שלנו שבאה לקדם ייזמויות עסקיות פרטיות ואישיות. רוצים לקחת חלק בתהליך? כך אתם יכולים להשתתף ולעזור לנו לגבש את הקונספט

כל מי שמכיר אותי, יודע שאם יש משהו שאני אוהב – זה לעשות סדר בבלאגן. אולי בגלל זה אני כל כך אוהב גם ליצור בלאגן, כדי שיהיה לי מה לסדר, אבל זה כבר עניין לפוסט אחר לגמרי. כעת, יחד עם השותפים העסקיים שלי וכמה חברים טובים שאספתי בדרכי, אני רוצה להביא את התחביב הביזארי הזה לכדי מימוש בסדנה חדשה, אינטרנטית לגמרי, וחינמית לחלוטין – שתעזור ליזמים מתחילים לגבש את הרעיון שלהם ולהביא אותו לכדי מימוש.

האמת היא שיש משהו מאוד מהנה בלקחת משהו חצי-אפוי, חצי-מוכן, לא ממש מגובש, קצת כללי וקצת מבולגן, ולהפוך אותו למשהו שלם יותר, שיכול לעבוד. זו אחת הסיבות שאני נהנה ומקפיד לעבוד עם יזמים בתחילת דרכם, מקשיב לרעיונות שלהם ובעיקר לשאיפות שהם מעלים בפניי, וביחד מנסה לגבש איתם מסלול שייאפשר להם להגשים את הדברים שהם רוצים להשיג.

העבודה כיועץ עסקי מצריכה ממני, לא פעם, להיות הילד הרע, זה שיושב על הווריד ושואל את השאלות הלא כ"כ נעימות: מה אתה עושה עם הזמן שלך? איך ניצלת את המשאבים שלך? לאן אתה רוצה להגיע? לפעמים אני צריך להיות חבר, שפשוט מקשיב ומנסה לתת כתף, ולפעמים – כך אני מניח – אני פרקליטו של השטן, כשמגיע הרגע להציף בעיות, שאלות, מכשולים אפשריים.

אחד הדברים הקשים שאני צריך להתמודד איתם, יחד עם היזמים שאני מלווה, כרוך בהגדרת המטרות והיעדים. יזמים רבים מגיעים אלי עם רעיון פחות או יותר סגור, רק כדי לגלות שדרושה עבודה רבה בשיוף הקצוות. לפעמים נדרשת אפילו חשיבה מחודשת, על משהו שהוא לכאורה ברור ומובן. היזמים המאוהבים ברעיון מגלים את עצמם מוצאים סדקים, מה שמעורר לא פעם תחושות קשות כלפיי וכלפיי המיזם עצמו. לרוב, התפקיד שלי הוא כפול: להציף בעיה, ובו בזמן לעזור ליזם לפתור אותה. זה תהליך קשה, אבל הוא לא חייב להיות ארוך או מתסכל.

למעשה, לרוב דווקא התחושה שהצפנו בעיה – ופתרנו אותה במספר אופנים – היא זו שדוחפת את היזם קדימה, ובעיניי גם מעלה את סיכויי ההצלחה שלו. בסופו של יום, זו המטרה לשמה אנחנו נפגשים, עובדים יחד ולפעמים מתווכחים. איך עושים את זה נכון? יעיל? מהיר ככל האפשר? האמת היא – שיש מודל די פשוט לכל השאלות האלה, והוא מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש.

מודל העבודה המקוצר לליווי יזמויות

עם הזמן פיתחתי מודל מקוצר לעבודה ממוקדת וקצרת טווח עם אנשים שיש להם רעיון – והם רוצים ליישם אותו. המודל הזה כולל מספר מצומצם – לרוב מוגדר מראש – של מפגשים, שבכל אחד מהם אנחנו לוקחים צעד אחד קדימה בגיבוש הפעילות היזמית. תפריט המפגשים הכללי, בנוי לפי הסכמה הבאה:

  1. מפגש היכרות – במהלכו אני מכיר את היזם ואת המיזם, אוסף מידע על כמה שיותר צדדים, ולאחריו אני מבצע מעין תחקיר קצר של השוק, המתחרים, השחקנים האחרים באותה זירת פעילות.
  2. שני מפגשי למידה הדדיים – בהם אנחנו מקיימים דיאלוג על פינות טכניות של התהליך עצמו. לרוב דרושות שתי פגישות לשם כך, או פגישה אחת כפולה. אני אישית מעדיף לעשות את התהליך הזה בשני מפגשים, ביניהם אנו אוספים תשובות לשאלות שהצפנו במפגש הקודם, ומגיעים קצת פחות עייפים לסיום השלב הראשוני הזה.
  3. מפגש סיכויים – היזם ואני מתכנסים לדיון על הסיכויים של הפעילות המוצעת. אני עוזר לו להתפקס על הסיכויים בלבד, ורוצה לשמוע ממנו כיצד הוא חושב שהסיפור יכול להצליח. לרוב, מפגש כזה מעלה גם סיכונים, במישרין ובעקיפין, ואותם אנחנו מנסים לשים לרגע בצד.
  4. מפגש סיכונים – השלב הקשה לרוב היזמים, אבל הוא בעיניי חובה. זה המקום שבו אנחנו – או אני בלבד – מתקיפים את הסיכויים שהעלינו בפגישה הקודמת מכל זווית אפשרית. אני מציף בעיות, שאלות, מכשולים, כדי להבין שני דברים עיקריים. הראשון: מה מהדברים הנ"ל אכן עלול לסכן את העסק וכיצד מצמצמים את הסיכוי להופעתו של המכשול ולהתמודד איתו, אם אכן הוא יופיע במרוצת הזמן. השני: כיצד היזם מגיב לביקורת, גם כשהיא לא מוצדקת בהכרח. האם הדבר שובר אותו, או מדרבן אותו. האם הצפת הסיכונים מעודדת אותו להמשיך קדימה, להיאבק בהם, או מרפה את ידיו. השלב הזה קריטי לגיבוש המשך תהליך העבודה והטקטיקות שאבחר בתהליך הייעוץ העסקי.
  5. מפגש אמצע. עד כה ערכנו שישה מפגשים, ובילינו יחד כ-12-18 שעות. אספנו המון מידע, על המיזם, על השוק, על הכשלים ועל הפוטנציאל. במפגש הזה אנחנו מסכמים את הכל יחד, וכותבים תוכנית עבודה מסודרת להמשך התהליך. תוכנית העבודה היא למעשה "מסמך ייזום פרויקט", לפי שיטת PMI עמה אני אוהב מאוד לעבוד. זהו גם מסמך מעולה כתוכנית עסקית ואסטרטגית ראשונית.
  6. מפגשי תהליך. שלושה עד שישה מפגשים נוספים, שבהם אנחנו מקדמים את הפרויקט בהתאם ללוח הזמנים שקבענו. בשלב הזה, המטרה שלי היא לתת ליזם את הבסיס הראשוני לעבודה עצמאית, ולקראת סיום המפגש אנחנו מציידים זה את זה במשימות לשבוע הבא. על פי רוב, היזמים לוקחים בשלב הזה אחריות על 90% מהפעילות שהם מבצעים, קובעים פגישות, מבצעים הערכות, ומוכנים למעשה להתחיל בעבודה האמיתית של ניהול העסק לאחר שהוקם.

התהליך הזה לוקח בין חודשיים לשלושה, תלוי כמובן ביזם וביוזמה עצמה. אנחנו מערבים פנימה אנשי מקצוע נוספים בעת הצורך, דוגמת עורך דין, איש שיווק, אנשי פיננסים (כלכלנים, מומחי שווקים, מנהלי חשבונות ורואי חשבון), ובוחנים את מירב הצדדים של העסק המוקם. בסוף התהליך, היזם מקבל מספר רב של כלי עבודה, לוח זמנים מדויק שכבר החל "לתקתק", תשתית לפעילות עצמה (הסדרת העניינים הטכניים של פתיחת תיקים במע"מ, מס הכנסה ועוד), ובעיקר – תוכנית עסקית ותוכנית ייזום מפורטת.

מדוע אני מספר לכם את זה, בעצם?

לאחרונה, חשבתי רבות על איך להביא את הכלים האלו לשימוש של כמה שיותר אנשים, כיצד להפוך את הכל לנגיש, לנוח לשימוש, ליעיל במיוחד. הליווי האישי שלי הוא אולי דבר נפלא, אבל הוא בטח לא מספק, ובאופן אישי יש גבול למספר היזמים שאני יכול ללוות בכל תקופה – בפרט כי אני מקפיד לעבוד עם 2-3 יזמים בלבד בעת ובעונה אחת כדי לתת להם את מלא תשומת הלב. הקמת "חממת יזמות" היא השלב הראשון בתהליך הזה, אבל זהו שלב מסובך טכנית ולא פשוט בכלל להפקה, ואנו מוצפים בפניות כך שלוקח הרבה זמן עד שכל הסיפור הזה יתחיל לנוע ולתקתק כמו שצריך. אז אמנם כבר יצרנו קשר והתחלנו תהליך עבודה וגיוס עם שלושה יזמים, אבל המטרה היא להגיע למסה גדולה יותר של אנשים ולשם כך אנחנו זקוקים לשלב ראשוני שקודם לכן לא זיהינו כצורך ורק כעת אנו מבינים כמה הוא חשוב וחיוני.

אז בינתיים, כשלב ראשוני עד שהחממה הזו תתחיל לפעול בצורה יעילה, התכנסתי עם השותפים שלי, והגענו למסקנה שכדי להצליח באמת בקידום השוק הזה של עסקים זעירים, קטנים ובינוניים וקידום הרעיונות של עבודה מהבית, אנחנו צריכים להקים מעין "סדנה וירטואלית" שבה נעשה בדיוק את מה שאנחנו עושים אחד-על-אחד עם יזמים, רק באופן רחב יותר, ואונליין.

איך אתם נכנסים לתמונה?

לפני שאנחנו יוצאים לדרך, אני עושה את מה שאני תמיד ממליץ ליזמים שאני מלווה: לבדוק את השטח. אשמח לשמוע מכם – מה דעתכם על יוזמה כזו, האם תרצו לקחת בה חלק, ומה לדעתכם היא צריכה לכלול. למען הסר ספק, אציין שהשירות הזה יינתן לגמרי בחינם, בלי אותיות קטנות ובלי דרישות מיוחדות. המטרה היא פשוטה וברורה: לעזור לאנשים להגשים את הפנטזיות הפרועות ביותר שלהם, להיות עצמאיים, להאמין בעצמם וברעיון שלהם, ולקבל מרחב תומך – ובו בזמן מקדם מקצועית ואישית – ובעזרתו להוציא את היזמות שלהם אל הפועל.

אתם מוזמנים לפנות אלי, באמצעות המייל (taleitan שטרודל gmail.com), דרך פייסבוק (כאן) או טוויטר (כאן), לספר קצת על עצמכם ולהציע את הרעיונות, בקשות והצעות שלכם. אתם יכולים גם להגיב בקלות בסוף הפוסט הזה, ולהשאיר קצת יותר פרטים או לשאול / להציע כל מה שאתם רק רוצים.

אני, מצידי, מבטיח להשיב לכל אחד ואחת, וכמובן – לצרף אתכם לפיילוט של השירות החדש. הרגישו חופשי לשתף אחרים ביוזמה, להפנות אלי א/נשים שאתם מכירים ומוקירים, ובואו ננסה לעשות את זה יחד. המשתתפים בסדנה יוכלו להגיש מועמדות ישירה לחממת היזמות שלנו, והם יקבלו מאיתנו – וממני בפרט – את כל הכלים שנוכל להציע להם על מנת לקדם את המיזם שלהם.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: