רוצים לקדם בגוגל? הפסיקו לכתוב כמו רובוטים וחזרו להיות בני-אדם

כולם מדברים על קידום בגוגל, אבל האם באמת מדובר רק בלחזור על אותה מילת מפתח 200 פעם בתוך הטקסט, ולכתוב פוסט חסר כל משמעות לבני אדם? התשובה היא – כמובן שלא. מדוע אתם צריכים לשכוח מהקידום בגוגל ולהתחיל לחשוב על הלקוחות שלכם, כדי לכתוב טקסט אפקטיבי, ומהו ה-Latent Semantic Indexing שיעזור לכם לקלוע בדיוק למטרה

קידום בגוגל בעזרת כתיבה

בכל מקום אליו אני הולך, בכל אתר שבו אני קורא, כולם (כולם!!) מדברים על קידום בגוגל. זה הפך להיות דבר בלתי-נפרד מהעשייה של רוב העסקים בימינו, לפעמים בצדק, לפעמים ממש לא. כאנשי עסקים, אנחנו כותבים מאמרים ותכנים ומלבד הקוראים והעוקבים שכבר מכירים אותנו, אנחנו רוצים להגיע לקהלים חדשים, לגייס לקוחות חדשים, ומבקשים שהדברים שכתבנו והשקענו בהם יגיעו לכמה שיותר אנשים. כדי לעשות זאת, מלמדים אותנו שאנחנו צריכים לחזור על אותה מילת מפתח מיליון פעם בתוך הטקסט, ושהוא צריך להיות באורך של 200 עד 300 מילה לפחות. התוצאה היא, לא פעם, מאמרים ותכנים בלתי-נסבלים, שאולי מקדמים את האתר שלכם בגוגל (כנראה זמנית, עד שהם יעלו את הטריק וישנו את האלגוריתם בהתאם) אבל מרחיקים אתכם מהתוצאה האמיתית שאתם בעצם רוצים להשיג: קוראים, מתעניינים ולקוחות.

קידום בגוגל זה לא (רק) להגיע לתוצאות הראשונות בחיפוש

מקדמי אתרים מקבלים כסף עבור המטרה הזו: "להגיע לתוצאות הראשונות בחיפוש האורגני של גוגל". לא פלא שהם לא בוחלים באמצעים כדי להשיג אותה: קישורים מאתרים לא רלוונטיים, טקסטים שכל קשר בינם לבין מסר או תוכן אמיתי מקרי בהחלט, וגם כאשר הם מביאים את הלקוח למקום הראשון, הם בד"כ לא מבטיחים שום דבר על הפיכת המבקרים שיגיעו אליו דרך גוגל ללקוחות אמיתיים, שגם ישלמו לו כסף. בקיצור, הם מלטפים את האגו שלכם, אבל לא בהכרח תורמים לפעילות העסקית שלכם, זו שמכניסה לכם כסף ועוזרת לעסק שלכם להתקיים ולגדול.

אם המטרה שלכם היא "לקדם בגוגל", אתם מחמיצים את כל המטרות הבאמת חשובות: להשיג לקוחות חדשים, לקבל חשיפה, ליצור תוכן בעל ערך עבור המשתמשים שלכם, להפוך לאוטוריטה בתחום שבו אתם עוסקים. קידום בגוגל הוא לא המטרה הראשית אלא אמצעי, פרמטר אחד מני רבים לשיווק וקידום עצמי ועסקי.

מילות מפתח שכנות מתוך הענן הסמנטי השלם (וגם: קצת על LSI)

קידום בגוגל מתחיל ונגמר במילות מפתח, כך אומרים לא פעם, וזה רחוק מלהיות נכון. אמנם יש למילות המפתח שאתם בוחרים תפקיד מכונן בתהליך והן מרכזיות מאוד עבור הקידום שאתם מבצעים, אבל הן צריכות להיות חכמות, אפקטיביות וממוקדות. ויותר מזה, הן צריכות להיות חלק ממערך שלם של מושגים ותכנים, ולא רק לעמוד בפני עצמן.

בשיטת הקידום הישנה, "תפוח" הוא רק תפוח, ובשיטה המעודכנת יותר, המכירה בקיומם של שדות סמנטיים שונים, תפוח יכול לציין פרי (ואז ביטויים מתאימים לקידום יהיו "עוגת תפוחים", "פאי תפוח עץ", ואפילו "ירקן" ו"פירות אורגניים"), או שם של מותג (ואז הביטויים יהיו "אייפון" וכו'). תפוח (פרי) ותפוח (חברה) הם שני שדות סמנטיים שונים שמגדירים מילים ומושגי חיפוש שונים ונבדלים.

אבל זה אפילו מורכב יותר: לצד השדה הסמנטי (זה שמבדל את התפוח הירוק מהתפוח הקפיטליסטי) יש שדות לטנטיים, מופנמים, שכדי לחשוף אותם צריך להריץ על המערכת כולה כמה פונקציות מתמטיות שאין זה המקום לפרטן, אבל מה שהן עושות זה להחזיר מערך חדש של שדה סמנטי "תת קרקעי", המתחבא מתחת לפני השטח של המילים, הקשרים בין המילים – והיחסים ביניהן. כאן נכנסת השיטה החדשה לקידום. היום מדברים על Latent Semantic Indexing, או בקיצור LSI – כמיפוי של הקשרים הסמנטיים והלוגיים בין מילים ומושגים. כאשר נריץ חיפוש על מושג במערכת המייצרת עבורנו רשומות LSI נקבל תוצאות ש"זזות" מהשדה הסמנטי המקורי ומרחיבות עבורנו את מנעד החיפוש. התוצאה היא רעיונות טובים יותר לכתיבה וקידום של תוכן שגוגל מחבב (יש אפילו כאלו שטוענים שגוגל משתמש במנוע LSI על התוצאות שלו, מה שנשמע קצת מוזר, אבל לכו תדעו – אלו בכל זאת החבר'ה של גוגל).

[טיפ! חובבי מתמטיקה (אלגברה ליניארית רולז) יכולים לקרוא על LSI כאן (יש בפנים קישורים לקריאה מומלצת), וכאן, ויש אפילו מודול שממיר טקסט למטריצה במאטלאב. אם זה לא אומר לכם כלום, מזלכם.]

בין אם נשתמש במילים מתוך שדה סמנטי "רגיל" ובין אם מתוך שדה מופנם (LSI), כאשר ניצוק את מילות המפתח הרחבות יותר והמגוונות יותר אל תוך עולם התוכן שאותו אנחנו רוצים לקדם, נקבל מאמרים רלוונטיים, טובים ומדוייקים יותר. זה עוזר לגוגל, זה עוזר לנו ככותבים, ובעיקר – זה עוזר לקוראים שלנו, שלא נופלים על תוצאות חיפוש עם טקסטים אדיוטיים וחזרתיים שכל מטרתם "לדוג" את הקורא המסכן בחכת ה-SEO.

להשאיר את הגולש באתר ולא רק להביא אותו לביקור קצרצר

גוגל מעניקה משמעות הולכת וגדלה ל-bounce rate מהאתר שלכם, דרך תוצאות החיפוש. אם אתם עורכים קידום בגוגל ומגישים לגולש מאמר גרוע, הוא ייכנס ומייד יברח החוצה. האלגוריתם של גוגל יזכור את הפעולה הזו ועשוי, בעתיד הקרוב, "להעניש" אתכם ולהוריד אתכם בדירוג. לעומת זאת, אם אתם לא מופיעים בתוצאה הראשונה אלא עמוק יותר בחיפוש, אבל המשתמשים שמגיעים אליכם נשארים הרבה זמן וקוראים את המאמר (כמו גם מאמרים אחרים), הרי שעשיתם בדיוק את מה שגוגל רוצים שתעשו. כך הטקסט שלכם יקבל דירוג גבוה יותר.

כך שלמעשה קידום בגוגל הוא לא לחזור על אותה מילה 100 פעם אלא לתת לקורא ערך מוסף אמיתי וראוי. כתבו רק מאמרים שהייתם מגישים לקוראים שלכם בעולם אופטימלי, כזה שבו אתם לא מתחרים ולא צריכים למשוך את תשומת הלב שלהם. זו, לכל הפחות, נקודת הפתיחה שלי כשאני מתחיל לכתוב מאמר. את כל הנושאים של קידום אני משלב פנימה רק כתוספת, מאוחרת, לטקסט המקורי. לפעמים זה עובד לי מעולה, לפעמים פחות, אבל למי אכפת? כל עוד הקוראים שלי נהנים מהתכנים ומוצאים אותם מעניינים, אני מרוצה.

קידום בגוגל SEO

שימו לב לדוגמה הבאה, שמציגה את הקידום בגוגל כפי שהיה בעבר לעומת כפי שהוא צריך להיות, או "השיטה המכאנית" מול "השיטה האורגנית".

בדוגמה הראשונה, המקדם (הלא מבריק במיוחד) שילב במאמר את הביטוי "הקמת אתרים" כפי שבוזקים סוכריות על העוגה. איפה שנפלה המילה, היא התמקמה. אתם בטח מכירים מאמרים כאלו ויודעים כמה הם מעצבנים ומעייפים. לעומת זאת, בדוגמה השניה, האורגנית, נעשה שימוש בענן הסמנטי, ובמקום חזרה מכאנית על "בניית אתרים" קיבלנו עולם של מושגים: "הקמת אתרים" (מילת הקידום), אבל גם "בניית אתרים", "פיתוח אתרי אינטרנט" וכו'. גם הדוגמה המובאת כאן היא מעט צפופה מדי, ולטעמי מכילה יותר מדי פעמים את אותן מילים – אבל היא מדגימה את רוח הדברים הכללית שצריכה להנחות אותנו כשאנו כותבים מאמר לצורך קידום בגוגל.

קידום בגוגל עם LSI: איך מתחילים?

גם אם אתם לא מתמטיקאים, תוכלו לרתום את הכוח של LSI להשגת מילות מפתח יעילות לצרוך קידום בגוגל בצורה טובה ויעילה יותר. למעשה, לא צריך להבין בכלל איך המנגנון עובד, מספיק להשתמש בו. פשוט היעזרו בכלי הבא כדי למצוא את מילות המפתח המתאימות. השירות הוא אמנם באנגלית בלבד, אבל אפשר לנסות באנגלית ולתרגם את התוצאה לעברית.

כל שעליכם לעשות הוא להקליד את המילה/ביטוי, והאתר ייחלץ עבורכם את המפה המילולית המתאימה. הקפידו לוודא שאתם בוחרים ביטוי מתוך הענן הסמנטי הרלוונטי לתוכן אותו אתם מקדמים: אם אתם צריכים לקדם "תפוח" (פרי) בחרו מושג שיאותת למנוע שזו הכוונה שלכם, אחרת הוא יביא גם תוצאות לא רלוונטיות שקשורות לאפל, החברה. לדוגמה:

מילות מפתח - LSI

את מילות המפתח האלו כדאי להכניס למנוע כמו מתכנן מילות המפתח של גוגל, כדי לקבל תחזית של היקפי החיפוש ולאמוד את הטראפיק שהן יכולות להביא לכם.

עוד כלים לקידום בגוגל:

אהבתם את המאמר? נהדר! אל תשכחו לשתף את החבר'ה וכמובן, לעשות לייק לדף שלנו בפייסבוק כדי שלא תחמיצו אף מאמר או כתבה.

קרדיט תמונות: Chris Yiu, CC BY-SA 2.0

הצטרפו לתפוצה

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל

מאמרים מומלצים עבורכם

אל תפספסו אף מדריך!

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל
פרטיכם ישארו חסויים במערכת

הצטרפו לתפוצה

כתובת אימייל