רעיונות יצירתיים לקידום חנות ספרים

הקימו "מיני ספריות" קטנות לחלוקת ספרים בחינם, ערכו מבצעים לגולשים בפייסבוק, הזמינו את הקוראים לכתוב ביקורות, צרו סימניות ממותגות – ועוד רעיונות שיעזרו לכם למכור את הספרים שלכם באינטרנט או בחנות שלכם

שיווק חנות ספרים - רעיונות והצעות

יש לכם המון ספרים מיותרים בבית, ואתם רוצים למכור אותם ולהעביר אותם הלאה? אתם יכולים למכור אותם לחנויות יד שניה, או למכור אותם בעצמכם דרך אתר אינטרנט, או אפילו לחברים שלכם בפייסבוק. אני מכיר לפחות שלושה אנשים שאוסף הספרים שלהם היה גדול כל כך ועשיר כל כך, שהם פשוט לקחו את התחביב הזה צעד אחד קדימה – ופתחו חנות ספרים קטנה (ובמקרה של שניים מהם, גם מוצלחת).

בעל חנות ספרים קטנה במרכז הארץ פנה אלי לא מזמן בבקשה לרעיונות יצירתיים לקידום העסק שלו. אחרי כמה פגישות וסיעור מוחות, מצאנו כמה רעיונות יצירתיים שעזרו לקידום החנות. הנה כמה מהמוצלחים שבהם. חלקם מתקיימים פיזית, "בעולם האמיתי", וחלקם במרחב הווירטואלי, שהוא, בינינו, אמיתי לא פחות. וחלקם, ואלו הטיפים שאני מחבב במיוחד, משלבים בין פעילות אונליין לאופליין.

הקימו מיני-ספריה קטנה וחינמית

הרעיון הזה הגיע מפרויקט מקסים בשם "little free library" שבמסגרתו אנשים יוצרים "מיני ספריות" ובהן ספרים שאנשים יכולים להחליף עם ספרים אחרים שיש ברשותם ושאותם הם כבר לא צריכים. זו דרך מצויינת להגיע לקהל דרך תנועה אורגנית בנקודות שונות הקרובות לאיזור שבו החנות שלכם נמצאת, ואם מדובר בחנות מקוונת, לקדם את החנות עצמה ע"י פרסום מתאים, כרטיסי ביקור שתשאירו בתוך הארונית הקטנה או אפילו בתוך הספרים עצמם. זה מצריך השקעה קטנה של זמן, בעיקר ביצירת הקופסה האטומה לגשם, אבל אני מאמין שהיא תשתלם – לא רק בחשיפה שתקבלו, אלא גם במעורבות הקהילתית ובקארמה טובה שתרוויחו בתהליך.

ספריה קטנה וחינמית

צילום: Bill Smith, CC BY 2.0 (מתוך פליקר)

תגמלו את הגולשים על תכנים

בחנויות אינטרנטיות, המשוב של הגולשים יכול להיות בעל ערך ממשי מכמה סיבות. ראשית, תוכן הוא תמיד דבר טוב שעוזר לקידום האתר שלכם במנועי החיפוש, ותוכלו להשתמש בו גם ברשתות החברתיות. שנית, המעורבות של הגולשים בחנות היא כלי שיווקי שיבטיח שהם והחברים שלהם ייחשפו לחנות שלכם ויחזרו לבקר בה. כדאי לפנות לאנשים שרכשו בחנות ולבקש מהם לכתוב ביקורת קצרה על הספר/ים שרכשו אצלכם, לפרסם אותה בדף הפייסבוק שלהם (או/ו שלכם), ואפילו כפוסט בבלוג בחנות המקוונת. תגמלו כל גולש שיכתוב תוכן כזה לשימושכם, באמצעות קופון הנחה או אפילו ספר חינם. מי שמנהל חנות ספרים משומשים יודע שתמיד יש יותר ספרים מאשר תוכלו אי-פעם למכור, ואני מאמין שלהעביר אותם הלאה זה תמיד דבר טוב ונכון, בעיקר כשזה נעשה בתוך מערכת יחסים שיווקית שגם מקדמת את הנראות שלכם ואת המותג שלכם.

התחילו פרויקט "העבירו את זה הלאה"

לפני המון שנים, כשסידרתי את אחת הספריות שלי ושחררתי כמה עשרות ספרים לעולם, השתתפתי במשחק בינלאומי של Book Crossing. המטרה הייתה להניח ספרים בנקודות מסויימות בסביבתי, ולדווח על כך באתר הפרויקט. הגולשים שאספו את הספרים כתבו היכן מצאו אותם, והיכן השאירו אותם לאחר שסיימו לקרוא. מקסים לראות איך ספרים חוצים יבשות ועוברים ידיים, משמחים אנשים זרים מוחלטים במקומות שונים בארץ ובעולם. משחק כזה יכול לא רק לתרום לנראות שלכם (כשהוא נעשה תחת מעטפת המותג שלכם, וכאשר הספרים עצמם כוללים הפניות בחזרה לחנות הפיזית או המקוונת שלכם) – אלא גם להניב הכנסות משמעותיות ע"י רכישות חוזרות של ספרים אצלכם בחנות.

ספרייה ניידת בבתי קפה

זה עשוי להישמע רעיון קצת מחתרתי, אבל ראיתי אותו מיושם בהצלחה במקומות שונים בעולם, ואין שום סיבה שהוא לא יצליח גם אצלנו. קחו ספריה קטנה וניידת (אלו יכולים להיות כמה מדפים קטנים), והציעו לבתי קפה טובים ואהובים עליכם לארח אותה אצלם. הציעו את הספרים במחירי עלות ועל בסיס אמון עם הלקוחות – השאירו קופסה לכסף מזומן, ובקשו מחיר נוח לספר (נניח, 10-20 שקלים לכותר). אני לא חושב שאנשים יגנבו את הספרים, ובזכות מיקום במקום טוב, שמושך אליו קהל לקוחות איכותי וחובב ספרים, תוכלו למכור את הספרים בלי טיפת מאמץ. כל שעליכם לעשות הוא לאסוף את הכסף ולחדש את מלאי הספרים (לא לשכוח להוציא חשבונית על התשלום שנכנס, כמובן).

תנו לבתי קפה ספרים (בחינם) תמורת פרסום

עוד רעיון שנגזר מהרעיון הקודם, הוא לתת לבתי הקפה ספרים בחינם שאנשים יוכלו לקרוא בזמן שהם שוהים במקום, תמורת חשיפה: כרטיס ביקור שלכם שיוגש עם החשבון, או ישולב בתוך הספר עצמו. אפשר לחתום על הספרים בחותמת אקס-ליבריס שתייצרו במיוחד (לי יש שתיים שהזמנתי מאיביי ב-40 ש"ח, ולדעתי שום אוסף ספרים לא שלם ומושלם בלי חותמת אישית של האספן על הספרים שלו).

תחרות הסימניה המעוצבת

חנויות ספרים אונליין שאני מחבב במיוחד, יוזמות מפעם לפעם תחרויות שונות. אחת האהובות עלי היא תחרות עיצוב הסימניות: הגולשים מוזמנים לשלוח עיצובים מקוריים לסימניות, והזוכים מקבלים שוברים לרכישת ספרים והסימניות שעיצבו הופכות למוצר של החברה אותו ניתן לרכוש אונליין או, בחלק מהמקרים, לקבל בחינם עם כל רכישה. קמפיין כזה מעורר מעורבות של הגולשים וגורם להם לעבוד בשיווק החנות שלכם: הם ישתפו את דף ההצבעה לבחירת הסימניות עם החברים שלהם בפייסבוק ויזרימו תנועה אליכם לאתר. בכלל, סימניה ממותגת (ועליה קישור בחזרה לחנות שלכם, כמובן) היא רעיון מצויין ושימושי שלא עולה הרבה כסף, אבל נותן ערך מוסף לרכישת הספרים אצלכם בחנות.

דוגמאות לסימניות ממותגות

מנוי – כמו ספריה ציבורית אבל פרטית

בחלק מחנויות הספרים המשומשים ניתן להחזיר את הספר תמורת זיכוי כספי, אבל ברוב המקרים זו טרחה שמונעת ממני להיגרר עם קרטון מלא בספרים שעל כל אחד אני מקבל כמה שקלים בודדים, במקרה הטוב. החנויות גם יודעות שאם נגררתם עם הספרים עד אליהן, לא תרצו להמשיך להסתובב איתם, ולכן עושות שריר ונותנות בד"כ החזר כספי שלא מצדיק את הטרחה. מנוי חודשי שמאפשר לי לשלם עבור הזכות להשאיל ולהחזיר ספר הוא כיוון מחשבה שכדאי לשקול ולפתח, כדי להוסיף מודל עסקי נוסף למכירת הספרים (מודל הליבה, כמובן).

מועדון קריאה / כותב/ת אורח/ת

עוד משהו שמאוד נפוץ בחו"ל ולא תפס בארץ – וחבל! מועדון קריאה שבו אנשים נרשמים וקוראים את אותו הספר במשך שבוע/שבועיים, ואז נפגשים לשוחח עליו. אפשר להזמין סופרים וכותבים להתארח אצלכם (באתר זה נחמד כפליים, משום שאז הם לא צריכים לטרוח במיוחד ויכולים לעשות את הכל בנוחות מהמחשב האישי שלהם, בסקייפ ודומיו) ולהקריא פרק מתוך הספר או לשוחח עליו עם הקוראים.

ערכו תחרות שבועית בדף הפייסבוק שלכם

אני לא נוטה להמליץ על תחרויות והגרלות בדפי הפייסבוק, כי הן מושכות לא פעם קהל ששונה משמעותית מהקהל שאנחנו רוצים שיבקר אצלנו בדף. אבל מעת לעת, ועם תכנון נכון ומחשבה, אפשר בהחלט ליצור תחרויות מוצלחות שדווקא כן עובדות. דוגמה לתחרות כזו יכולה להיות הגרלה שבה תעלו מדי שבוע ספר אחד במבצע, ובצמוד אליו שאלה שקשורה לעולמו של הספר, לעלילה שלו, או לתפיסה החברתית, הפוליטית או הפילוסופית שמאחוריו. למשל: תחרות המצאת סוף חדש לסיפור מוכר וידוע (כיפה אדומה לקידום ספר אגדות ילדים), בחירת הגיבור הספרותי שהכי מזכיר אתכם (הגולשים) וכן הלאה. היו יצירתיים, קהל הקוראים הוא בדרך כלל עם דמיון מאוד מפותח וחיבה לטקסטים, אז אל תפחדו לתת משימות מורכבות ומעניינות. אתגרים לא מפחידים חובבי קריאה וכתיבה.

מצאו את הימים והשעות שבהם אנשים קונים יותר

בחנות ספרים שליוויתי התנועה הגדולה ביותר הייתה, באופן לא מפתיע, בסופי השבוע, כאשר לאנשים היה זמן לקרוא ולחפש מה לקרוא לסופ"ש המשעמם הבא. בתקופת החורף נרשמה עליה, כנראה בגלל שאנשים קוראים יותר בחורף, כשאין לאן לצאת או כשכל מה שאנחנו רוצים זה להתכרבל על הספה/במיטה עם ספר טוב. זהו את העונתיות בעסק שלכם והתאימו את הפעילות המקוונת שלכם אליה.

יש לכם עוד רעיונות יצירתיים לקידום חנות ספרים? מוזמנים לספר לי על זה, בדף של "כאן עובדים בכיף בפייסבוק". מחפשים מה לקרוא? אל תפספסו את רשימת ספרי העסקים המומלצים ממש כאן, באתר.

קרדיט תמונות: Bill Smith, CC BY 2.0

אל תפספסו אף מדריך!

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל

מאמרים מומלצים עבורכם

אל תפספסו אף מדריך!

הרשמו כעת לרשימת התפוצה של כאן עובדים בכיף ותוכלו לקבל עדכונים על כתבות, מאמרים, מדריכים וטיפים לניהול העסק העצמאי, מסחר אלקטרוני, חנויות אונליין ועוד.
כתובת אימייל
פרטיכם ישארו חסויים במערכת