גוגל פלוס והפעילות העסקית שלכם ברשת

למרות שהפיצ'רים שגוגל פלוס מציעה לגולשיה מכוונים לצדדים החברתיים יותר מאשר העסקיים, יזם עתיר דימיון יכול בוודאי למצוא את הדרך לשיווק עצמי נכון דרך הרשת החדשה. הנה כמה רעיונות

נדמה שאי-אפשר להיות איש אינטרנט, גיק טכנולוגיה או משתמש מתקדם ולא לדבר על הבאז שיצרה גוגל עם הרשת החברתית החדשה שלה: גוגל פלוס. אך בעוד שבגופי התקשורת השונים בעולם – וגם בישראל – הולכות ונאספות הכתבות על השירות החדש, נדמה שכולם מתמקדים במשתמש הבודד, האדם הפרטי, ולא בעסק, בשירות או במוצר המבקש להיכנס לרשת החדשה ועתירת הבאז.

כאן תוכלו לצפות בסרטון תדמית של המוצר החדש.

גוגל פלוס (אם פספסתם את הרעש) היא בעצם רשת חברתית רגילה למדי, עם עיצוב מינימליסטי (ובו בזמן מעט מצועצע), שהכניסה אליה, בשלב הזה, היא רק דרך הזמנה אישית ע"י משתמש שהצליח להשתחל פנימה.

גוגל פלוס משלבת בין הכלים השונים שמציעה גוגל, ובהם ג'ימייל, לוח השנה, עורך המסמכים, שירות שיתוף התמונות פיקסה, ועוד, ומציעה חוויה המזכירה את פייסבוק עם מעט שיפורים ושכלולים: החל משיחות וידאו משותפות, דרך פיצ'רים מתקדמים יותר לניהול החברים שלכם באמצעות "מעגלים" אישיים, וכלי שיתוף שאמורים להגן על הפרטיות שלכם קצת יותר טוב.

בימים האחרונים עשו ראשוני הגולשים את דרכם אל גוגל פלוס, והרשת הולכת ומתמלאת בישראלים הממהרים לקיים דיונים על אופי השירות וטיבו. כרגע, אין בגוגל פלוס פרסומות משום סוג, ואין גם פרופילים עסקיים או "דפי מעריצים", שהפכו לחלק בלתי-נפרד מהנוף האינטרנטי העסקי בזכות פייסבוק. למעשה, הדגש ששמה גוגל על האנשים הוא מאוד ברור, ולמעשה אין באתר החדש שום התייחסות לגופים עסקיים.

ובכל זאת, למרות שהפיצ'רים שגוגל פלוס מציעה לגולשיה מכוונים לצדדים החברתיים יותר מאשר העסקיים, יזם עתיר דימיון יכול בוודאי למצוא את הדרך לשיווק עצמי נכון דרך הרשת החדשה. הנה כמה רעיונות:

  1. קורסים מקוונים. אם אתם מציעים שירות של קואצ'ינג, הדרכות מקצועיות ואישיות, סדנאות ועוד, תוכלו להקים לעצמכם פרופיל אישי ולקדם באמצעותו את "מותג האני" שלכם דרך צ'אט הווידאו החדש. הקימו לעצמכם פרופיל אישי, זמנו חברים ולקוחות, וקיימו עמם מפגשי וידאו מקוונים בימים ושעות קבועים. אתם יכולים להקים מעין "קבוצת מפגש" וירטואלית, שתתנהל בזמן אמת, או להעלות סרטון מוקלט-מראש ולהזמין אחרים לצפות בו ולשוחח בזמן שהוא מתנגן ברקע.
  2. אלבומים מקצועיים. אלבומי התמונות של גוגל פלוס מזמינים יותר מאשר אלבומי פייסבוק הרגילים, משום שהם מאפשרים להעלות תמונות גדולות יותר ולנהל דיון משמעותי יותר לצד הצילום (ולא רק מתחתיו). זוהי גישה נכונה יותר בעיניי, שמעבירה את הדיון מהתחתית (לפעמים באופן מילולי…) ושמה אותו ממול לתוכן עליו מתדיינים. ניתן לנצל את הפיצ'ר הזה ליצירת פורטפוליו מקצועי שלם ומרשים, ובמקביל למשוך גולשים לדיון בנושאים רלוונטיים לתחומי העיסוק שלכם.
  3. מעגלי לקוחות. שיטת קטלוג המשתמשים של גוגל פלוס עושה שימוש ב"מעגלים", שאתם יכולים ליצור ולנהל בצורה קלילה ואטרקטיבית. חלקו את המשתמשים שאתם עוקבים אחריהם לקטגוריות: מיינו אותם לפי גיל, מגדר, איזור מגורים, או מאפיינים אחרים הרלוונטיים לעסק שלכם. כך תוכלו למקד את המסר הפרסומי, המסחרי או התדמיתי שלכם לקהל היעד הרלוונטי, ובמקביל תוכלו להסתיר מהם תכנים שאינם רלוונטיים עבורם.
  4. עקבו אחר אנשים. את ההצעה הזו צריך לקחת בזהירות ותוך חשיבה מוקדמת. גוגל פלוס מאפשר לכם לעקוב אחר אנשים מבלי להציע להם חברות ומבלי לקבל את אישורם, בדומה לאפשרות ה"עקוב" בטוויטר. אנשים אחריהם תעקבו יקבלו נוטיפיקציה על כך, מה שימשוך את תשומת ליבם. אם תהיו מעניינים מספיק, עצם המעקב אחריהם עשוי לגרום להם לרצות לעקוב אחריכם. הסיבה שצריך להיזהר משימוש כזה בגוגל פלוס נוגעת לאתיקה הלא-כתובה של הרשת: אתם לא רוצים להיתפס כספאמרים ולהציק לגולשים. חישבו היטב לפני שאתם עוקבים אחרי מישהו, ונסו לעשות זאת בעדינות ותוך התחשבות באופי האישי שיש לשירות החדש בשלב זה.
  5. פזרו ניצוצות. פיצ'ר ה-Sparks של גוגל פלוס מזכיר את ההאש-טאגז (#) של טוויטר. הוא מאפשר לדלות מידע מרחבי האינטרנט, כמו גם מגוגל פלוס עצמו. אם אתם מורים ליוגה, לדוגמה, דאגו לפרסם תכנים רלוונטיים שיופיעו עבור אנשים שיחפשו את הספארק המתאים להם (#יוגה). גם על ההצעה הזו חלים כללי האתיקה המקוונים, וכן הכללים הרגילים של יצירת תוכן באינטרנט, שיווק במנועי חיפוש ועוד: פרסמו תוכן איכותי, ייחודי, רלוונטי ומעניין עבור הגולשים שלכם – ותצאו מכך נשכרים.
  6. Hangouts. בתרגום העברי כינו את הפיצ'ר הזה "זוּלות", שם נוראי ומיושן שעושה עוול לרעיון שעומד מאחוריו. מספר חברים, הנמצאים במקום מסוים, יכולים לנהל ביניהם דיאלוג מקוון המופיע כחלק מהסטרים (פיד, רצף ההודעות/תכנים) של המשתמשים שצירפו אותם למעגלים שלהם.
    [vsw id="MRkAdTflltc" source="youtube" width="620" height="370" autoplay="no"]
    למרות שיש ממש בדימוי האוטומטי של חבורה של גיקים שמבלים במסיבה ובמקום לרקוד מתכתבים בטוויטר או מפרסמים סטטוסים בפייסבוק, יש לכך גם ערך עסקי ואישי רב עבור משווקים עצמיים הפותחים "זוּלה" סביב רעיון או נושא ומזמינים את הגולשים לשוחח עליו. זה יכול להיות שימושי עוד יותר אם אתם עורכים אירוע יחצ"ני מסויים, מפגש חברתי פתח לציבור ועוד.

עדיין אי אפשר לקבוע בוודאות מה יהיה עתידה של הרשת החברתית החדשה של גוגל – גוגל פלוס. כמו חברות רבות שניסו (ונכשלו) להיכנס לתחומים עתירי באז החורגים מתחום העיסוק שלהן, גם גוגל לוקחת סיכון מסוים כשהיא מניחה לרגע בצד את הביזנס העיקרי שלה ומנסה להילחם מול הענקיות שזו התמחותן: פייסבוק וטוויטר. סביר להניח שהשחקניות החזקות במגרש יחזירו מלחמה, יכניסו שיפורים חדשים בממשקים שלהן וינסו לקלקל לילדה החדשה בכיתה את הבאז. קיים סיכוי סביר שהן יצליחו לכופף לה את היד, ואולי גם להבריח אותה לחלוטין מהזירה כפי שקרה עם "גוגל באז" זצ"ל.

בו בזמן, אי אפשר להתעלם מהאתר החדש והפוטנציאל שהוא מציע הן לאנשים פרטיים והן לעסקים. כרגע, מוקדם לומר לאן תנשב הרוח ומה תהיינה האפשרויות העסקיות (או האישיות) השלמות של גוגל פלוס – אבל בדבר אחד אפשר להיות בטוחים: הופעתה של הרשת החברתית של גוגל תשנה את דפוסי השימוש שלנו ברשת, אפילו אם היא לא תצליח, וזאת משום שהיא תגרום למתחרות להתכנס ולחפש אחר רעיונות לשיפור, שדרוג ועדכון חווית השימוש שלנו תוך התאמה למציאות הטכנולוגית והסוציולוגית של 2011.

לכן, עסקים צריכים לקחת בחשבון את הפלטפורמה החדשה, ללמוד אותה היטב ולעקוב אחר הפוטנציאל שלה עבורם – ובמקביל לצפות את התנהגות המתחרים במרחב הווירטואלי החדש שנוצר כמעט בין לילה. לכאן או לכאן, אם תצליח וגם אם תיכשל, גוגל פלוס תשפיעה על הרשתות החברתיות וכפועל יוצא של זה – על האנשים, שחלקם עשויים להיות הלקוחות הבאים שלכם.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: