המדריך להקמת עסק חדש

החלטתם להקים עסק חדש? מזל טוב! פתיחת עסק הוא מהלך מורכב ולפעמים גם מאתגר, אבל הוא לא חייב להיות סיוט מתמשך – ועם העידוד הנכון והמידע המתאים, אתם אפילו עשויים לגלות שהוא מעניין ומהנה. לפני שאתם יוצאים לדרך, ורגע לפני פתיחת עסק חדש (או שדרוג הקיים), הנה רשימה מקיפה של מאמרים וקישורים חשובים שיעזרו לכם בתהליך

פתיחת עסק: מס הכנסה, מע"מ וכל הג'אז הזה


עוסק פטור? עוסק מורשה? אולי חברה בע"מ? איך יודעים איזו מסגרת פעילות תתאים לכם? כיצד בוחרים?

קראו את המדריך המלא לבחירת מסגרת פעילות עסקית: הוא יעזור לכם לדעת איך לבחור נכון את צורת ההתאגדות המתאימה לצרכים שלכם, לעסק שלכם ולתכנון העסקי.

החלטתי על מסגרת הפעילות שלי. איך אני ממשיכה מכאן?

כעת יש להתחיל בתהליכי רישום העסק מול הרשויות. זה לא נורא כמו שאת עשויה לחשוב.
התחנה הראשונה היא משרדי מע"מ, והמדריך הבא מפרט איך עושים את זה, מה צריך להכין לפגישה ואילו דברים חשוב לוודא לפני שמתחילים.
על חברה בע"מ והמסמכים הדרושים לכך תוכלו לקרוא במאמר הזה, ויש גם הוראות לפתיחת חשבון בנק עסקי.

מתי פותחים תיק במס הכנסה? ואיך? מה צריך להביא לפגישה ואילו מסמכים למלא?

גם כאן, אין סיבה לבהלה או לחץ, זה באמת הליך קצר ואפילו נחמד! עם תחילת הפעילות הכלכלית, ז"א, כאשר מקבלים כסף או כשיש עסקה ראשונה בדרך, יש לגשת למשרדי מס הכנסה ולפתוח תיק. כדאי לעשות זאת בסמוך לפתיחת תיק במע"מ, ולחסוך זמן.

כדאי מאוד גם לבדוק את תיקיית העזרים להורדה, שכוללת מגוון רחב של תכנים להורדה בחינם, טפסים רלוונטיים ועוד.

לפתוח תיק נשמע קל! אבל מתי אני משלם מס? ואיך?

עם פתיחת התיק, תידרשו לדיווח חודשי או דו-חודשי ותצטרכו לשלם מקדמות שייקבעו לכם במהלך הפגישה בסניף.

הנה מדריך מפורט שמסביר את העקרונות הבסיסיים במס הכנסה ודברים שכל יזם חייב להכיר.

האם אני חייבת רואה חשבון לצורך פתיחת עסק?

רק חברה בע"מ מחוייבת להעסיק הנהלת חשבונות כפולה (בד"כ מנהל חשבונות ורואה חשבון). אם יש לך עוסק פטור או מורשה, את יכולה לטפל בחשבונות שלך (כולל בדיווח לרשויות) באופן עצמאי.

בכל מקרה, רו"ח/יועץ מס טוב יכול לעשות את ההבדל בין עסק בינוני למצליח. המדריך הבא נותן הנחיות מפורטות כיצד לבחור את רו"ח המושלם לעסק שלכם. מומלץ שיהיה לכם מישהו, גם אם לא באופן קבוע, כדי שתוכלו להתייעץ ולשאול שאלות מקצועיות.

ומה לגבי יועץ עסקי?

כיועץ ומלווה עסקי, אני דווקא לא ממליץ לכולם להשתמש בשירותיי. יש יזמים שמסתדרים יפה מאוד לבד. במקרה כזה, אני יכול לתת להם טיפים, מעט הכוונה פה ושם, אבל בגדול – עדיף להם להשקיע זמן (וכסף) באפיקים אחרים. אבל בו בזמן, יש אנשים רבים שחושבים (מה חושבים, בטוחים!) שהם לא צריכים יועץ, אבל זקוקים לאחד כזה נואשות. כדי להחליט האם אתם זקוקים ליועץ, קראו על שיטת הייעוץ שלי ועל צורת העבודה, וכדאי שתעיינו גם במאמר "שקרים של יועצים", המדריך שחושף את כל ה"טריקים" הלא-כל-כך-יפים שחלק לא קטן, לצערי, מהקולגות שלי נוקטים כדי לגייס לקוחות. אני סבור שיועץ טוב מקשיב למה שאנשים אומרים. יועץ מעולה מקשיב לדברים שהם לא אומרים. לפי תפיסת העולם הזו השיחה עם האנשים שאני מלווה היא פרקטית, מוכוונת מטרה ויעדים – אבל היא גם רגשית ועמוקה. אני נוהג לשאול אותם מה הם רוצים, על מה הם חולמים, מה עושה להם טוב. את הפתרונות ואת הכלים העסקיים והכלכליים אני מציע בהתאם לתשובות האלו, ולא לפי מה שאני חושב ש"נכון" או "צריך" לעשות.

אם ליווי עסקי פרטי גדול עליכם כרגע, תוכלו תמיד להיעזר בקורסים שלי - שמונגשים במחירים ידידותיים וזולים, וכוללים מידע רב על שיווק ואסטרטגיה. כל הקורסים בנויים באופן יישומי ופרקטי, והם יתנו לכם כלים מעשיים בהם תוכלו להשתמש מיידית לשיפור השיווק שלכם. נקודת הפתיחה הכי טובה תהיה הקורס "אסטרטגיה שיווקית: ליישם ולבנות תוכנית שיווקית לעסק שלכם", המתאים גם לעסקים בשלבי הקמה. הקורס מוצע במחיר זול במיוחד, כדי שלא תתבלבלו ולא תצאו לדרך בלי אסטרטגיה שיווקית מסודרת עבור העסק החדש והמתהווה שלכם :)

כולם סביבי מדברים על הוצאה מוכרת. מה זה אומר מבחינתי?

הנה מאמר שממש כיף לקרוא – הוצאה מוכרת: נעים להכיר. מדריך מפורט מאוד שכולל דוגמאות רבות ומידע מקיף על על אחד הנושאים החשובים בפעילות העסקית שלכם ובהתנהלות מול רשויות המס בישראל. כדאי להכיר את העניין הזה כחלק מהליך פתיחת עסק (ובוודאי כאשר מנהלים עסק קיים).

אני משקשקת מפחד.

זה בסדר, בד"כ אני מודאג כאשר היזם או היזמת מולי לא דואגים או מפחדים. זה חלק טבעי מתהליך היזמות, וצריך ללמוד להכיל אותו, לקבל אותו – אבל גם לעבוד עליו ולהתגבר עליו – לפני שהופכים לעצמאיים באמת. לי זה לקח המון שנים, להשתחרר מהפחדים והחששות, וגם אני, מפעם לפעם, מוצא את עצמי חושש או מוטרד. זה טבעי וזה אפילו נהדר לפעמים.

כדי לקבל זריקת חיזוק ועידוד כדאי לעיין במאמר "הקמת עסק חדש: ללכת על בטוח" – שמרכז מספר הצעות יצירתיות לשיפור הביטחון העסקי לפני שיוצאים לדרך, ובתקופה הראשונה שלכם כעצמאיים. יש לי הרבה מאמרים על רגשות בעסקים, וגם הרצאה מוקלטת על אסטרטגיה רגשית בניהול, שתעשה לכם המון טוב על הלב (וגם תיתן לכם טיפים וכלים פרקטיים בקשר לרגשות וניהול).

מאיזה גיל אפשר?

ניתן להקים עסק בכל גיל – מתחת לגיל 18 העסק ייפתח על שם ההורה/ים ולאחר מכן על שמכם. חיילים משוחררים יכולים להשתמש בפיקדון האישי לפתיחת עסק חדש או הצטרפות לעסק קיים. עבור בני הנוער, כתבתי את המדריך "עבודה לנוער: תשכחו ממלצרות ודוכנים – גם צעירים יכולים לעבוד מהבית" שכדאי לכם לקרוא.

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים שהקימו משפחה ובנו קריירה, יוצאים לפנסיה (או מתקרבים לגיל פרישה) ומחליטים להקים עסק חדש. במיוחד בשבילם, כתבתי את המדריך "יצאתם לפנסיה? הגיע הזמן להגשים את החלום ולהקים את העסק שתמיד רציתם".

אולי עדיף לי להישאר שכיר?

לא לכולם מתאים להיות בעלי עסק או יזמים. פתיחת עסק חדש היא עניין אישי שיש לחשוב עליו ברצינות, ולעומק, לפני שיוצאים לדרך. אם יש לכם ספקות, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע, חברים ובני משפחה, אבל לזכור שכל דעה – בעד או נגד – אינה אומרת כלום אלא את דעתו/עמדתו של הדובר. בסופו של דבר, את ההחלטה אתם צריכים לקבל עם עצמכם, כי אתם אלו שתשאו בתוצאות ובהשלכות שלה על חייכם. לפני כן, קראו את המאמר "לחץ, עומס, שחיקה: הדברים שאתם עושים כדי להפוך את העבודה לבלתי-נסבלת", ובדקו האם אתם יכולים לשפר את סביבת העבודה שלכם – כשכירים או עצמאיים גם יחד.


תוכנית עסקית ותוכנית שיווקית:


הגיע הזמן לדבר עסקית. או יותר נכון – התוכנית העסקית היא לב העסק שלכם, ויש בתוכה מידע שעשוי לזרז ואף למנוע את תקופת "מחלות הילדות" המאפיינת כל כך עסקים חדשים. פתיחת עסק חדש מתחילה, לרוב, בכתיבת תוכנית עסקית וגיבוש מודל פעילות כלכלי. דרך אחרת לגשת לתכנון העסק, תהיה ביצירת תוכנית שיווקית - שבה הדגש הוא על הדרכים שבה העסק ישווק את המוצרים והשירותים שלו. בכל דרך שבה תבחרו, ייעוץ מקצועי והדרכה יכולים לשפר מאוד את ביצועי השלב הזה ותוכלו לעבור אותו בהצלחה ובלי טלטלות והוצאות מיותרות.

כתיבת תוכנית שיווקית / תוכנית אסטרטגית לעסק שלכם כדאי לעשות דרך הקורס שלי - "אסטרטגיה שיווקית". זהו קורס שמועבר בשיערים חיים או בגרסה מוקלטת ללמידה עצמית, ובכל שיעור אנו בונים פרק אחר של יסודות העסק. ממערכת הערכים והחזון של העסק, דרך הגדרת קהל היעד, משפכים שיווקיים, ערוצי הפצה ותכנים, ולסיום, תקציבי השיווק. זהו קורס מקיף ומרתק, שייתן לכם אינספור כלים שיווקיים לצאת איתם לדרך.

מה עוד צריכים לדעת כשמקימים עסק?

מודל עסקי

לפני הכל, צריך לחשוב על המודל העסקי ולאפיין אותו כצעד ראשון לפני שיוצאים לדרך וכותבים תוכנית עסקית מלאה (או חלקית). לצורך כאן מומלץ לקרוא את המאמר המקיף "מודל עסקי – נעים להכיר", שיסביר לכם במפורט מהו מודל עסקי ומדוע הוא חשוב בתהליך פתיחת עסק חדש.

מה זה בכלל תוכנית עסקית והאם היא נחוצה בפתיחת עסק?

תוכלו ללמוד הכל על התוכנית העסקית, במאמר התוכנית העסקית: קווים לדמותה. הוא יעזור לכם לתכנן תוכנית עסקית ומסביר כיצד לגשת למשימה על מנת להבטיח תוצר ראוי ואיכותי יותר.

מה תוכנית עסקית כוללת? איך כותבים אותה?

היעזרו במדריך על כתיבת התוכנית העסקית והפרקים שבתוכה. מה כוללת תוכנית עסקית טובה, אילו פרקים חשובים ועל מה אפשר ולפעמים גם כדאי לוותר.

איפה אפשר לראות תוכנית עסקית לדוגמה כדי לקבל השראה?

הנה תוכנית עסקית להורדה בחינם, וכאן תמצאו תוכנית עסקית למסעדה, גם אותה תוכלו להוריד בחינם. שתיהן יעילות מאוד במתן רעיונות ומראות כיצד תוכנית עסקית יכולה להיות קצרה אבל גם אפקטיבית ויצירתית.

אם תצטרכו עוד עזרה, אל תהססו לפנות אלי באופן אישי במייל או דרך דף הפייסבוק.

כיצד כותבים את הפרק של קהל יעד?

זהו אחד המרכיבים החשובים בכל תוכנית עסקית או תוכנית שיווק/פרסום – זיהוי קהל היעד שלכם, אפיונו והתאמת הפעילות השיווקית שלכם אליו. קראו את המאמר מהו קהל יעד ואיך תדעו למצוא ולהגדיר אותו, שיעזור לכם לעשות סדר בעניינים וילמד אתכם את שיטת "הפרסונות" ליצירת פרופילי לקוחות.

למי מציגים את התוכנית העסקית?

התוכנית העסקית היא קודם כל כלי עבודה בשבילכם. אבל מדי פעם תצטרכו (ובטח גם תרצו להשוויץ!) להראות אותה לאנשים אחרים. לכן כדאי ללמוד איך להציג אותה נכון, להעביר את המסר ולשכנע את הצד השני לבטוח בכם. המאמר על הפיץ' העסקי יעזור לכם להתאמן על זה ויסביר איך כדאי לדבר על התוכנית העסקית שלכם (ובכלל: איך להציג את העסק שלכם לבעלי עניין כמו משקיעים, שותפים, לקוחות ועוד).

שמעתי על "תוכנית עבודה" תקופתית. כדאי לי לכתוב אחת?

תוכנית עבודה היא נגזרת של התוכנית העסקית, ונוצרת מתוכה. לכן ביקשתי מאיש מקצוע להסביר לנו איך כותבים תוכנית עבודה שנתית, חציונית או רבעונית.
אתם יכולים לכתוב אותה גם אם אין לכם תוכנית עסקית מעודכנת או בכלל, ואז היא תשמש מעין קריאת כיוון ותעזור לכם להבין אם אתם במסלול הנכון, ואם לא – מה כדאי וצריך לשנות.


תכנון פיננסי ועסקי:


 


מסחר אלקטרוני, קניות באינטרנט ורעיונות נוספים לעסקים


אחת הדרכים היעילות להתחיל עסק, היא להתבסס על תחביב קיים או תחום עניין שיש לכם – ובזכות האינטרנט ניתן היום, בהשקעה קטנה יחסית, להקים עסקים אונליין בקלות.
באתר תמצאו מגוון מדריכים בנושא מסחר אלקטרוני (E-commerce), ורעיונות שיעזרו לכם להקים עסק אינטרנטי יעיל, רווחי ומצליח. הנה כמה המלצות:

לפני הכל כדי שתשאלו את עצמכם האם בכלל כדאי לכם לפתוח חנות באטסי (או בכל מקום אחר). אם התשובה שלכם היא כן, אז קראו את "למכור עבודות יד באינטרנט: מדריך למתחילים", שמניח תשתית מקיפה לפעילות מסחר אונליין, וגם את "ניהול וקידום חנות מקוונת: כך תעשו את זה נכון" (שמתאים גם לבעלי חנויות פעילות).

מקבץ מאמרים על פלטפורמות מסחר אלקטרוני

מאמרים בנושא חנות באטסי | מאמרים בנושא חנות באמזון ואמזון Handmade


שיווק ומכירות


 

מקבץ מאמרים על רשתות חברתיות וקידום ממומן

פייסבוק | פינטרסטקידום בגוגל ו-SEO | הכל על שיווק באינטרנט


השראה: כתבות ומאמרים שיעשו לכם חשק להתחיל


 


פתיחת עסק חדש – מאמרי רקע כלליים:



סדרת מאמרי המוטיבציה:

למוטיבציה שלנו יש חלק בלתי-נפרד מכל תהליך יזמות עסקית, בפרט בהתחלה. אם יש משהו שעשוי לגרום לפרוייקט חדש להמריא או – לא עלינו – להתרסק, זו המוטיבציה המתמשכת של היזם העומד מאחוריו.
לכן החלטתי להשקיע ולכתוב סדרת מדריכים ומאמרים מקיפה שבוחנת את גורמי ההנעה בחיינו, מכשולים וקשיים שעלולים להתעורר במרוצת הזמן ואיך אפשר להתגבר עליהם. הסדרה מבוססת על לימודיי האקדמיים ועבודת מחקר שערכתי בנושא יזמות עסקית ותרבותית במסגרת לימודי התואר השני.


יצירתיות:

עבורי, היצירתיות היא דבר בלתי-נפרד מהחיים, ואני חושב שאנשים יצירתיים הם בעלי פוטנציאל הצלחה גבוה ביותר, בהשוואה לאנשים אחרים. היא גם חלק חשוב מכל רעיון, יוזמה או מקוריות שחשובים ביותר כשמדובר על פתיחת עסק חדש. אבל מה לעשות ויצירתיות היא תכונה מאוד, ובכן, יצירתית ויצרית, שלא תמיד מוכנה להופיע כשצריכים אותה, ולפעמים גם גורמת לנו "לבעור" מבפנים, לבעבע בשטף רעיונות או פשוט להשתעמם בקלות?
הנה כמה מאמרים שמציגים את עיקרי תורת חקר היצירתיות, חשיבותה בתרבות העסקית והכלכלית, וכמובן: איך אפשר לרתום אותה לתועלתנו.