חמישה ספרי עסקים שכדאי לכם להכיר

איך לעבוד חכם יותר ולמקסם את הזמן והכישורים שלכם בצורה נכונה יותר • איך לטפח יצירתיות ולעודד אותה • כיצד להשתמש בעיקרון פארטו בניהול • מדוע כ"כ חשוב להיות עקביים ואיך זה עוזר להצלחה העסקית והאישית שלנו • חמישה (וחצי) ספרי ניהול שכדאי לכם לקרוא

אני אוהב לקרוא, וביחד עם נטייה קלה ("קלה") לאגרנות, אתם כבר יכולים להבין לבד שהספריות שלי בבית מלאות במאות ספרים במגוון תחומים ונושאים (וזה בלי להזכיר את הספרים הדיגיטליים שכבר מזמן הפסקתי לספור). אחד המדפים היותר גדולים הוא מדף ספרי העסקים, תחום שמעסיק אותי רבות ומעניין אותי לא רק בגלל שזו העבודה שלי, אלא משום שאני תמיד נהנה לקרוא ספרות מקצועית. גם אם אני לא מסכים איתם לגמרי, חלק מהספרים שינו את התפיסות שלי, העלו בי רעיונות יצירתיים או לימדו אותי דברים חשובים על ניהול ועסקים. וגם אלו המעצבנים, שאיתם אני ממש לא מסכים, תרמו לי משהו: לפעמים צריך לדעת גם איך לא לעשות דברים.

אמנם יש כאן באתר מדור הולך ומתרחב ובו המלצות ספרים מפורטות, אבל הפעם החלטתי לרכז במאמר אחד חמישה (וחצי) ספרי ניהול מומלצים שכדאי לכם לקרוא. כמו בהרבה תחומים, גם במקרה של ספרים בכלל וספרות מקצועית בפרט, אני ממליץ לכם להשאיל אותם בספריה או לרכוש אותם מיד שניה. כך תוכלו לקנות שניים עד ארבעה ספרים, במחיר של ספר חדש אחד, ועל הדרך תתרמו למשאביו המדלדלים ממילא של כדור-הארץ.

ארבע שעות עבודה בשבוע / טימותי פריס

אפתח בווידוי: אני לא אוהב את הגישה של טימותי פריס, כפי שבאה לידי ביטוי ב"ארבע שעות עבודה בשבוע" ועוד יותר מכך בספר הבא שלו, "The 4-Hour Body". הוא אשף של מילים ושל שיווק, שלא בוחל בטכניקות שנמצאות, במקרה הטוב, בשטחים האפורים והכמעט-לא-אתיים (כך הוא עצמו מודה), ואת אותה שיטה דביקה של למכור בולשיט להמונים הוא מיישם גם בכתיבה שלו. ובכל זאת, אני חושב שזה ספר שראוי לקרוא, בזהירות. פריס מסביר כיצד ניתן לצאת ממירוץ העכברים ולשנות את התפיסה שלנו לגבי ניהול הקריירה והעסקים. הוא מעודד אותנו להעז ולקבל החלטות אמיצות, ובעזרת טכניקות יצירתיות (וכאמור, בחלקן הגדול גם קצת בעייתיות), לשפר את איכות החיים שלנו ואת ההכנסה שלנו.

בשורה התחתונה הוא מייעץ כיצד אנחנו יכולים להביא למקסימום את היכולות שלנו, ובעזרת בחירות נכונות והתנהלות נכונה, להגיע לתוצאות טובות בפחות מאמץ ופחות השקעה. בגלל שאני מאמין גדול בעקרון המאמץ המזערי (עוד מלימודי הביולוגיה, שם הבנתי כמה הטבע מלא באלגנטיות) אני חושב שפריס מציע כיוון טוב להתחיל ולחקור את היכולות שלנו בצורה נכונה יותר ויעילה יותר. אל תקראו אותו כמו ספר הדרכה לחיים, והיזהרו מההבטחות המעט-מופרזות של פריס, אבל כן נסו לקחת ממנו כמה שיותר דברים קונקרטיים שיוכלו לעזור לכם בהתנהלות היומיומית שלכם ובניהול העסק והקריירה שלכם.

עקרון 80/20 + עקרון 80/20 למנהל / ריצ'ארד קוק

לפני כ-15 שנים פרץ ריצ'ארד קוק לתודעה הציבורית כאשר רתם את עקרון פארטו – המראה כי 80% מהתוצרים שלנו מגיעים בזכות 20% מהמשאבים (אנרגיה, זמן, כסף, מחשבה), וכיצד 80% הנותרים פשוט מתבזבזים להם. בהמשך ישיר להמלצה על גישת המינימום-מאמץ של פריס, גם קוק מציע תפיסה דומה ובה טכניקות ניהול שמייעלות את תהליכי קבלת ההחלטות שלנו, ממקסמות את ההשקעה ואת התוצרים, ומנצלות את עקרון ה-80/20 באופן כזה שחותך לכם אנרגיות, זמן וגם כסף, בקלות יחסית.

ספר ההמשך שלו, "עקרון 80/20 למנהל", מתרגם את התיאוריה הכלכלית המורחבת שלו לכדי פרקטיקות עבודה מעשיות. העיקרון המשמעותי של הספר הזה הוא באופן שבו הוא מפשט מושגים מורכבים לכדי כלי עבודה נוחים ליישום וביצוע. למרות שהוא אומר מעט מאוד דברים חדשים או מהפכניים, הוא בכל זאת מצליח להיות אחד מספרי הניהול החביבים עלי, והוא מתאים בעיקר לבעלי עסקים חדשים ומתחילים, ללא רקע בניהול או כאלו שרוצים להרחיב את ארגז הכלים העסקי שלהם.

כוחה של עקביות / ולדון לונג

ספר חדש יחסית שקראתי כבר שלוש פעמים ולא הצלחתי להרפות ממנו (כי אני עקבי!). התרגום שלו לעברית קצת מעצבן (לא דבר נדיר במחוזותינו, לצערי), ולכן אם אתם קוראים באנגלית בקלות עשו לעצמכם טובה וקראו את גרסת המקור. אבל גם אם לא, שווה להתעלם מבעיות התרגום, משום הרעיונות שבבסיס הספר הזה מצדיקים זאת. ולדון ממפה את האופן בו אנשים מצליחים הגיעו לאן שהגיעו, ויוצא מנקודת הנחה שהם לא "בני מזל" או "נולדו עם כפית זהב בפה", אלא פשוט מחזיקים בדפוסי פעולה וניתוח שמביאים לשגשוג. הוא מראה איך הצלחה היא החלטה שאנחנו – כל אחד מאיתנו – יכולים לקבל, ובעיקר מדגיש את חשיבות ההתמדה והעקביות.

אזהרת מסע: בחלקים מסוימים שלו, הספר נשמע כמו "הסוד", וזה מבאס כי הוא הרבה יותר מעבר לקלישאות ניו-אייג' מעפנות. התאפקו ואל תתנו לזה לקלקל לכם את מה שלספר הזה יש להציע, משום שהוא באמת משקף קונספטים מצויינים שאתם יכולים וכנראה שגם צריכים ליישם בחיים האישיים שלכם, כמו גם בניהול הקריירה והעסקים שלכם.

החלטות / נואל טיצ'י וורן בניס

טיצ'י ובניס לוקחים אותנו לסיור בעולם קבלת ההחלטות, דרך מקרי מבחן מתוך הקריירה שלהם כיועצים עסקיים בכירים ומרצים למנהיגות מתקדמת. הם מראים לנו כיצד לבצע הערכת מצב נכונה המתחשבת בנסיבות המשתנות תדיר במציאות העסקית של ימינו, משרטטים דפוסים ומהלכים לקבלת החלטות ואיך לבחור בהם נכון בכל תרחיש ותרחיש, אך עיקר המשמעות שאני מצאתי בספר הזה טמון ביכולת שלהם 'לנקות' החוצה רעשי רקע שהעיבו על ספרים שעוסקים בקבלת החלטות (וכאלו, יש להודות, לא חסר).

בין "לחשוב עם הראש" ל"ללכת עם הבטן" יש שטח גדול ושלם של תהליכי קבלת החלטות שמשלבים את החשיבה הרציונלית יחד עם הסתמכות על תחושות בטן ואינטואיציות, שכשלעצמן יכולות להיות רציונליות, לפעמים, כפי שהראה לנו דן אריאלי בסדרת ספרי ה"לא רציונלי" שלו, וכפי שמתואר בהרחבה בספר הנהדר – שעליו עוד אכתוב כאן בהקדם מאמר נפרד, "החיה הרציונלית" מאת דגלאס ט' קנריק ו-ולאדס גרישקביצ'וס.

לצייר להם כבשה? / גד אלכסנדר ויקיר שושני

אני אוהב את הוצאת "רסלינג" בזכות העובדה שהיא מוציאה לעתים ספרים איזוטריים, סופר-מצומצמים וממוקדים, ומאוד אחרים. "לצייר להם כבשה?" הוא כותר שמשקף היטב את הייחוד של ההוצאה הזו, שהפגישה בספר אחד את ד"ר גד אלכסנדר, מרצה בכיר במחלקה לחינוך באוני' בן גוריון וחוקר בתחום פיתוח היצירתיות, עם פרופ' יקיר שושני, פיזיקאי העוסק בפילוסופיה של ההכרה והמציאות. יחד, הם חיברו ספר מרתק המסביר להורים ואנשי חינוך כיצד לפתח את היצירתיות של הילדים, אולם יכול להיות מקור בלתי אכזב לרעיונות והשראה על אופן פיתוח היצירתיות של עצמנו, בעצמנו.

זוהי קריאה לא פשוטה ומאוד 'אקדמית', ובכל זאת שווה לצלוח את הספר גם אם קריאה מהסוג הזה אינה הדבר החביב עליכם. דרך בחינת פרספקטיבות שונות לסוגיית היצירתיות והנחלתה, מציגים הכותבים מהלכים מגוונים של עידוד יצירתיות, ובקלות ניתן לגזור מהתובנות שלהם גם כלי עבודה הרלוונטיים למציאות העסקית והניהולית שלנו.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: