בחנו את עצמכם: האם יש לכם מערכת יחסים בריאה עם העסק שלכם

עסק – ובעיקר עסק קטן או חדש – דורש מידה רבה מאוד של מעורבות, תשומת לב, אמפתיה, השקעה, ואהבה. ממש כמו כל קשר חברי או אפילו רומנטי וזוגי. 25 השאלות הבאות יעזרו לכם להבין האם אתם ביחסים טובים עם העסק שלכם

בטח שמעתם (מאחרים, או אפילו מעצמכם), משפטים כמו "אני נשוי לעסק" או "אני ביחסים עם העבודה שלי". למעשה, עסק עצמאי מקיים אתכם מערכת יחסים נוספת, דוגמת חברות קרובה, אפילו זוגיות או נישואים, משום שהוא דורש מידה רבה מאוד של מעורבות, תשומת לב, אמפתיה, השקעה, ואהבה. ממש כמו כל קשר חברתי ואישי. כדי להבין עסקים שאני מלווה (וגם את העסקים שלי), ניסחתי 25 שאלות רגשיות, ולא רק טכניות, שעוזרות להגדיר את אופי היחסים ואת הגבולות שאנחנו צריכים ליצור בינינו לבין העסק, בין החיים הפרטיים לבין הקריירה וכן הלאה.

רצוי לענות על השאלות האלו בכתב ולא רק בע"פ או בלב. כשאנחנו עוצרים כדי לכתוב, אנחנו מפעילים יותר את החשיבה ומושקעים יותר בתהליך. זה לא חייב להיות ארוך או מפורט, ואתם יכולים לזרוק את הטקסט בסיום התהליך, אבל כדאי מאוד שתתייחסו לשאלות, ובעיקר לתשובות, ברצינות, כדי שהתרגיל הזה יצליח.

1. האם העסק משקף באמת את החלום שלכם?

יש הרבה סיבות לפתוח עסק, אבל הרבה אנשים מפספסים את המטרה מאוד מהר, ומתמקדים בעיקר ברווחים הכלכליים. בעוד שהכנסה כספית חשובה וחיונית, אם היא הופכת לעיקר היא עלולה להרחיק אותנו מהעסק המקורי, מהרעיון שבגינו יצאנו לעצמאות, ולגרום לשחיקה גדולה יותר. לכן עלינו לעצור לרגע ולשאול את עצמנו האם העסק שלנו באמת משקף את החלום המקורי (או החדש) שלנו, והאם הוא עונה באמת לצרכים הרגשיים והאישיים שלנו. אם לא, זה הזמן לתקן, לשנות ולחשב מסלול מחדש.

2. באילו אופנים העסק תורם לחיים שלכם?

כאן יש לפרט את התחומים והנושאים שבהם העסק משפיע לחיוב על חייכם. דברים שהוא מוסיף לחייכם, ריגושים, הישגים, תוצאות ותוצרים. נסו למצוא כמה שיותר דברים והיו כנים ככל האפשר עם עצמכם ועם התשובות שלכם.

3. באילו אופנים העסק פוגע בחיים שלכם?

השאלה הזו משלימה – ולא מנוגדת – לשאלה הקודמת, משום שהיא הופכת את התמונה ליותר שלמה ואמיתית. זה לא שדברים טובים בעסק "מוחקים" את הדברים הרעים, או להיפך. בד"כ הם מתקיימים בכפיפה אחת, זה לצד זה, ומשפיעים הדדית על העסק, ועליכם בתוכו. לכן יש לכתוב גם את הדברים הפחות חיוביים, שפוגעים בחיים שלכם, כמו למשל שעות עבודה ארוכות מדי, לחץ תמידי או כל דבר אחר שמפריע לכם.

4. מהו סדר היום שלי בעסק?

כתבו את סדר היום הרגיל/שגרתי שלכם בעסק. אם אין לכם כזה, שאלו את עצמכם האם הכנסת סדר יום מאורגן וקבוע, או חצי-קבוע, לא תשפיע לחיוב על העסק שלכם. זה המקום לגלות האם הימים שלכם מאורגנים בצורה טובה ויעילה, או שאתם מבזבזים זמן על משימות סרק ודברים שסתם גוזלים זמן ואנרגיה ולא מניבים תוצרים משתלמים.

5. מה אני הכי אוהב לעשות בעסק?

בנקודה זו פרטו את הדברים שקשורים בניהול ותפעול העסק, שאתם הכי אוהבים לעשות. אפשר לכתוב באופן כללי ("אני אוהב את המגע עם הקהל"), ואפשר – ורצוי – לפרט יותר ולרדת לעומק רב יותר ("אני אוהב לשוחח עם אנשים מעניינים שאוהבים את העבודות שלי").

6. מתי התרגשתם לאחרונה, בהקשר לעסק שלכם?

השאלה הזו עוזרת לשלוף את הרגש החיובי של העסק ולהזכיר לכם נקודה חיובית של התרגשות. כאשר תבינו את נקודת הריגוש שלכם בתוך המרחב העסקי, תוכלו להבין טוב יותר את הדינמיקה הרגשית שלכם איתו, ולגלות מה באמת חשוב לכם. לאחר שעניתם על שאלה זו, חשבו על עוד פעמים שבהן התרגשתם מהעסק שלכם או מדברים שקרו לכם בתוכו או סביבו.

7. מתי בפעם האחרונה הרגשתם בדידות בעסק שלכם?

בדידות היא מרכיב חוזר ושכיח בקרב עסקים קטנים. כדאי לזהות מתי ואיך הבדידות מפעפעת אליכם, ואם זה אכן קורה, להבין מדוע זה מתרחש דווקא שם וכיצד ניתן להקל עליכם במצבים שכאלו.

8. מה נותן לכם השראה?

אילו דברים ממלאים אתכם בהשראה? אילו אנשים נותנים לכם כוח, אומץ, יצירתיות, ובאילו מקומות או מצבים אתם מרגישים מלאים במוטיבציה חדשה, אנרגיה רעננה והשראה מלא החופן?

שאלות נוספות

9. האם אנשים אחרים מקנאים בכם? ואם כן – במה הם מקנאים?

10. האם אתם מקנאים באנשים אחרים? ואם כן, במה?

11. אם הייתם צריכים לשנות דבר אחד בעסק שלכם, מה הייתם משנים?

12. באילו נקודות ביום, בשבוע, בחודש, אתם מרגישים שאתם "מאבדים את זה", מתעצבנים, מתוסכלים, או פשוט מרוקנים מאנרגיות וכוח?

13. מה חשוב לכם שאנשים יגידו/יחשבו עליכם ועל העסק שלכם?

14. האם יש לכם רגשות אשם סביב העסק, המשפחה, החברים או עצמכם? היכן הם באים לידי ביטוי ומה התוכן שלהם?

15. האם קשה לכם להשקיע בדברים מסויימים בעסק שלכם או בעצמכם? איפה ולמה הקושי הזה עולה?

16. האם יש לכם אנשים שאיתם אתם יכולים להתייעץ, באמת, ולקבל את דעתם? אם כן, מי הם ומדוע הם יועצים / מקשיבים טובים?

17. מה מאכזב אתכם? באילו מצבים אתם מרגישים אכזבה או חוסר שביעות רצון?

18. מהם שלושת הדברים החשובים לכם ביותר בהקשר העסקי? על מה לעולם לא תהיו מוכנים להתפשר או לוותר?

19. עד כמה אתם באמת מבינים את העסק שלכם – את ניהול הכספים, המלאי, הלקוחות, השיווק? איפה יש לכם חוסר ידע וקושי בהבנה?

20. האם אתם מרגישים שאתם משקיעים מספיק בעסק? ואם כן, האם זה קורה בכל החזיתות או שאתם מחמיצים או מזניחים משהו?

21. עד כמה קל או קשה לכם לקחת פסק זמן? לצאת לחופשה? לנוח?

22. האם אתם לומדים תוך כדי תנועה, ממקורות חיצוניים ולא רק מניסיון? למשל: האם אתם קוראים ספרים רלוונטיים, צופים בתוכניות או משתתפים בקורסים? מהם מקורות הידע והתוכן שלכם?

23. עד כמה אתם מרוצים מהחיים שלכם? באופן כללי, ובפרט סביב העסק?

24. עד כמה אתם מרוצים ממערכות היחסים שלכם?

25. היכן אתם נמצאים – אישית, רגשית, כלכלית – ביחס לשנים קודמות, שלפני הקמת העסק? האם המצב השתפר או לאו? באילו תחומים נרשם שיפור ובאילו לא? האם טוב לכם יותר מאשר בעבר, ואם כן, אז איך וכמה?

שאלות אלו מהוות בסיס טוב שממנו אפשר להבין קצת יותר לעומק, את מערכת היחסים שלכם עם העסק שלכם. הן מציעות התבוננות פנימית – רגשית, אבל גם מאוד שכלתנית ומקורקעת – אל תוך הדינמיקות שלכם, ומאפשרת ללמוד על עצמכם דבר או שניים, וגם, בתקווה, להכניס שינויים ושיפורים שיקדמו אתכם, ואת העסק שלכם, בהמשך.

עוד מאמרים שכדאי לקרוא

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: