כל יזם צריך לוח מחיק

לוח מחיק יכול לעזור לכם להפוך מחשבות לוויז'ואל, בין אם לשימוש עצמי שלכם ובין אם כאשר אתם מקיימים תהליכי חשיבה מסעירים עם החבר'ה. הרבה יותר קל לנו "לחשוב עם העיניים", לשמור על פוקוס ולעסוק בדברים החשובים באמת בשיחה בלי לגלוש לצדדים. ובעידן הסמארטפונים ומחשוב הענן, מאוד קל לתעד, לשמור ולשתף את המידע הזה עם אחרים. הנה כמה דוגמאות מאירות עיניים לאיך אפשר להשתמש בלוח מחיק בתהליכי העבודה שלכם

על חשיבותו של לוח מחיק לעסקים למדתי לפני כמה שנים, כשהייתי אורח של חברת התעופה דלתא אירליינס באטלנטה, באחת מהנסיעות הרבות שלי ששילבו ביזנס עם פלז'רס. אחד הדברים שעשיתי שם הייתה סדנה אינטנסיבית מאוד, שעסקה בנושא מרתק: כלי עבודה למנהלים בכירים בארגונים, העובדים מול מחלקות גדולות שמורכבות מבני אדם במגוון תפקידים מבוזרים ושונים.

עבורי, זו הייתה חוייה מאירת עיניים. למדתי משהו שלא היה מוכר לי קודם, ושלא היה חלק מהתרבות הארגונית בגופים בהם עבדתי (שידורי קשת, ynet, סטארטאפים): היכולת לתרגם תהליכים אישיים וקבוצתיים למשהו ויז'ואלי, שמעגן את המחשבות ומגדיר מסלול משותף לקבוצת אנשים השונים זה מזה בצורת החשיבה שלהם, במהירות התפיסה וביכולת להבין ולהעריך נכון את נושאי השיחה ומוקדיה. זו גם הייתה הפעם הראשונה שהשתתפתי בפגישה ארוכה, על נושא מאוד מורכב ורב-שכבתי, שהצליחה להישאר יעילה מאוד ומעניינת מאוד, מתחילתה ועד לסופה. זה היה מקרה ייחודי מאוד בנוף הניסיון שלי, לצערי למוד פגישות ודיונים ושיחות ומפגשים וישיבות.

ובחזרה אלינו. לא פעם אני מוקסם לראות איך אפילו קבוצה קטנה של 4-3 אנשים, יכולה לבלבל את משתתפיה. אני עומד מהצד ורואה איך ירון מדבר על נושא אחד, מיכאל עונה לו, ושניהם לכאורה מקיימים תקשורת רציפה ודו-סטרית. אבל ירון מדבר על א' ומיכאל מדבר על ב', ואילולא הייתי שם כדי להתריע, אף אחד לא היה שם לב לכך. לא פעם ולא פעמיים אני נמצא בצד השני של המתרס, ולכן למדתי – בדרך הקשה, עלי להודות – שלפעמים צריך לעצור את שטף הדיבור רק כדי לוודא ולאשר שהצד השני ואני מסונכרנים על התוכן.

אחת הדרכים לעשות את זה, היא להגדיר "אחראי" לשיחה, בדרך כלל מישהו שהוא צד חיצוני לה, שיכול להקשיב לדוברים ולכוון את התנועה לפי הצורך. אבל לא תמיד אנחנו יכולים או רוצים לערב צד חיצוני. נוסף על כך, זה קורה גם כשאנחנו עובדים וחושבים על דברים עם עצמנו. קו המחשבה שלנו נקטע לא פעם, בין אם בגלל שיחת טלפון, סטטוס מצחיק בפייסבוק, צלצול בדלת, רעש חולף. אנחנו חיים בתרבות של הפרעות קשב וריכוז ומושפעים ממנה מאוד. למרבה המזל, יש כמה פתרונות פשוטים לעניין הזה, כשהחביב עלי ביותר הוא הלוח המחיק, שהופך את חווית ה-Think Tank האמריקנית כל כך למשהו נסבל ואפילו מהנה. גם מבחינת התוכן וגם מבחינת הצורה.

לוח יכול להיות גם כלי עבודה בסיסי ליצירת אינפוגרפיקות שיעזרו בשלב מאוחר יותר להסביר את התהליך שעליו מדברים. בעיקר כאשר באים במגע עם הרבה אנשים שבאופן טבעי מחזיקים בדעות שונות ודפוסי מחשבה אחרים לגמרי זה מזה, להסברים ויז'ואליים יש תפקיד מרחיק לכת בביאור תהליכים מורכבים ומסועפים מאוד. נסו להסביר את עידן ההקשר, למשל, בלי תהליך מסודר ובלי עזרים גרפיים כמו התרשים המופיע למעלה. רהוטים וחכמים ככל שתהיו, בלי תמיכה גראפית שתקבע את המאזינים/צופים במספר חושים לתוכן שאתם מעבירים להם, אתם צפויים להיכשל.

אם הלוח עומד בצד וזמין לכל אחד ("לוח שיתופי"), הוא מיד הופך לדרך נהדרת לאפשר לאנשים להשתלב בתהליכים, כל אחד בזמנו ועל פי יכולתו ורצונו. בניסיונות מספר שערכתי, גיליתי שהשיטה הזו היא יעילה מאוד מזווית אחרת: היא נותנת גם לאנשים יותר שקטים, שנחבאים אל הכלים ולא נוח להם להתבטא בפני כולם, לבטא את עצמם. כך גיליתי כמה אנשים שהם פנינים של חוכמה, ידע ויצירתיות. זו הייתה חוויה מלמדת ונפלאה.

גיליתי שלוח מחיק או בלוק כתיבה גדול (והרבה טושים, בהרבה צבעים שונים) הוא כלי עבודה ראשון בחשיבותו בתרגום מחשבות לתהליכים. כמעט בכל פעם שאני מתכנן משהו חדש או מורכב, אני שולף את הלוח המחיק שלי ו"זורק" אליו את המחשבות שלי. מאחר והחשיבה שלי מאוד מסודרת ומובנית (structured) זה יוצא כמעט-אפוי לגמרי, בצורת תרשים זרימה, או סעיפים, או נקודות שאותן אני מפתח מאוחר יותר לראשי פרקים. בין אם אני כותב פוסט בבלוג או יוצא לפרויקט חדש בעסק, בין אם זה לצרכים מקצועיים או לגמרי אישיים, כמו תכנון פינה חדשה בגינה או אפילו הקמת לול תרנגולות, מיזם חדש שאנחנו מתכננים בימים אלו בחצר, הלוח המחיק שלי הוא המקום בו הכל מתחיל.

ככה, למשל, התחילה סדרת פוסטים בבלוג שלי:

היכולת להפוך מחשבות לוויז'ואל היא נהדרת. הרבה יותר קל לי "לחשוב עם העיניים". זה ממקם את קו החשיבה שלי ומדייק את הלך המחשבות, שנוטות קצת להתרוצץ בהיפראקטיביות ממקום למקום. במידה רבה, זה תחליף נפלא לריטלין. למעשה, בלי הלוח המחיק שלי, לא הייתי מצליח לסיים כמעט אף פרויקט משמעותי. כאן, למשל, דוגמה לאיך התחלתי לחשוב על הפרק השישי בפרויקט חדש שאני עובד עליו: "יזמות 101". הפרק עוסק בכשלים מובנים בתהליך היזמי, והוא מנסה למפות פחדים, חששות, קשיים וכשלים שהם חלק בלתי-נפרד מכל תהליך הקמת עסק ויזמות. הלוח האהוב שלי מאחסן את המחשבות שלי ועוזר לי לתעד ומאוחר יותר גם לתקוף, את הקשיים שאני חושב עליהם:

מיד תוכלו לראות יתרון נוסף של שימוש בלוח מחיק: הקלות בה אפשר לתעד את הכל. שום דבר לא הולך לאיבוד. אפשר פשוט לצלם את הלוח המחיק לאחר שמילאנו אותו, לתייג את הקובץ במקום המתאים במחשב ולשמור אותו לשעת הצורך. בניגוד לדפים שהולכים לאיבוד, מחברות שמתמלאות ונרטבות מהקפה שנשפך וקלסרים כבדים, קבצים דיגיטליים נשארים לנצח (במידה ודואגים לגבות את המחשב ומשתמשים בשירותי ענן, כמובן!).

השימוש בלוח מחיק יכול לבוא לידי ביטוי כאשר אנחנו כותבים תוכנית שיווקית עבור העסק שלנו: אפשר לרכז עליו רעיונות ו'לזרוק' מחשבות וחיבורים שונים, לצלם את הכל, למחוק ולעבור הלאה. באמצעות שימוש בלוח מחיק ככלי לתיעוד רעיונות ותהליכי חשיבה, אנחנו יכולים לשפר את החשיבה היצירתית, לראות דברים בצורה ויזואלית מול העיניים ולארגן את המחשבות שלנו בצורה יעילה יותר. 

לסיכום, אני רוצה להדגיש יתרון אחרון בשימוש בלוח מחיק: היכולת לשחרר, לפנות מקום לדברים חדשים. ממש כמו המחשב שלנו, שצריך מדי פעם רענון וניקוי של תיקיות הקבצים הזמניים, כך גם המוח, שמתמלא במידעים מסוגים שונים ומגוונים, חלקם רלוונטיים ואחרים לו. היכולת שלנו לתעד את הלוח המחיק בצילום או העתקה, ולאחר מכן למחוק אותו כהכנה למחשבות חדשות, היא פשוט נפלאה בעיניי. זה מונע ממני למלא את הזיכרון במיליון דברים לא כ"כ שימושיים ומשאיר מקום לדברים הבאמת חשובים. תהליכי החשיבה הרבה יותר זורמים וטבעיים ויש בהם משהו יותר נינוח ומהנה. אתם מוזמנים לנסות את זה בבית.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: