מוצרי ידע דיגיטליים: קווים לדמותם

מוצרי ידע דיגיטליים הם כלי חשוב בארגז הכלים שלנו משום שהם ממלאים תפקידים משמעותיים במהלכים שיווקים ועסקיים. ברוכים הבאים לעולמם המופלא של מוצרי הידע הדיגיטליים ושימושיהם בשיווק – והפעם – מה זה מוצר ידע דיגיטלי ומהם היתרונות שלו בשיווק ומכירות

מוצרי ידע דיגיטליים – קורסים מוקלטים, סדנאות בווידאו, הרצאות אודיו – הם אחד הכלים החזקים בארגז הכלים של העסק הקטן. הם ממלאים תפקידים חשובים בכל שלבי העבודה שלנו: החל במשיכה של לקוחות חדשים לאפיקי השיווק שאנו מנהלים, דרך יצירת וטיפוח קשרים עם קהל הלקוחות שלנו, ועד סיום תהליך העבודה מול הלקוחות. הם יכולים להיות בחינם או בתשלום, מקור הכנסה עקיף (למשיכת לקוחות) או ישיר (מכירות בפועל), ומתאימים גם לעסקים מוכרי שירותים וגם לעסקים המוכרים מוצרים פיזיים.

מה זה בעצם מוצרי ידע דיגיטליים?

מוצרי ידע דיגיטליים הם, בפשטות, תרגום של הידע, הניסיון, הכישרון והמיומנויות שלכם – למוצר שאתם יכולים לתת בחינם או למכור ללקוחות שלכם. המאמרים שלי (כולל זה שאתם קוראים עכשיו) הם דוגמה טובה לכך: אלו תכנים שמבוססים על הידע המקצועי, האקדמי והניסיון המעשי שלי כיועץ וחוקר. הידע הזה שווה לא מעט כסף, משום שהוא נותן לקהל שלי (זה אתם!) כלים מעשיים שעוזרים להם לפתח ולשפר את העסק שלהם.

אבל זה לא מספיק שיש לי את הידע – אני צריך לעבד אותו ולהכין אותו לצריכה ולמידה ע"י הקהל שלי. זה קורה בשלב הבא של ייצור מוצר דיגיטלי, שבו אנו מפרקים את הידע ליחידות, מבצעים מחקר יסודי על התכנים שאותם נרצה ללמד, מארגנים את החומר בצורה ידידותית ללמידה, עורכים החוצה חומרים "מרעישים" ולא קשורים, ומחברים דוגמאות ומקרי מבחן רלוונטיים. זהו שלב גיבוש תוכן הלימוד, ובסופו נקבל סקיצה ראשונית של הידע שלנו, מחולק למנות קטנות המתאימות ללמידה.

מכאן נעבור למרכיב הבא שהופך מוצר ידע דיגיטלי למוצלח, והוא הבנת הצרכים של קהל היעד ומציאת מענה עבורם. זה לא מספיק שיש לנו את החומר מאורגן ומסודר, אנחנו צריכים להבין מה הקהל צריך, איך אנחנו עוטפים ומשווקים את המוצר הזה, איך אנחנו מגישים אותו וכיצד אנחנו מנגישים את הידע בצורה כזו שתענה במדויק לצורך של הקהל.

המרכיב האחרון בתהליך ההגדרה (והיצירה) של מוצרי ידע דיגיטליים יהיה בעצם הביצוע: היצירה המסודרת של התכנים הלימודיים, הקלטת השיעורים, יצירת המצגות, הפקת חומרי העזר, עריכה ועוד. אלו הצדדים הטכניים ש"אורזים" את המוצר ביחד, והופכים אותו למשהו שאפשר לחלק בחינם או למכור.

אילו יתרונות יש למוצרי ידע דיגיטליים לעסק?

אוהו, כאן אני יכול לכתוב מגילות שלמות. כאשר בונים אותם נכון ותוך תכנון זהיר של ההשקעה ורמת הגימור, מוצרי ידע דיגיטליים יכולים להיות אפיק הכנסות יציב ואיכותי מאוד. שלא תבינו אותי לא נכון: הרשת מלאה בחאפרים שמבטיחים ללמד אתכם "איך ליצור את הקורס הדיגיטלי שיביא לכם מיליונים" או "הכנסה פסיבית מקורסים אונליין בקלות", הניסיון שלי עם עשרות ואולי כבר מאות מוצרים דיגיטליים מראה שזו לא הכנסה פסיבית, וזה לא תמיד בא בקלות. כדי שהמוצר יעבוד וימכור, הוא צריך להיות איכותי, להתאים לצורך של הקהל ולביקוש הטבעי בשוק, והשיווק שלו צריך להיות מהודק וחכם.

אחרי הדיסקליימר הזה, שנועד לתת לכם תמונה אמיתית של התחום כדי שלא תיכנסו לאופוריה, חלילה, מכל הכיף הזה, בואו נראה את היתרונות של מוצרי ידע דיגיטליים:

א. מגוון אינסופי של אפשרויות – אפשר ליצר מנעד רחב של מוצרים ממוצרי חינם, דרך מוצרי כניסה למשפך ועד מוצרי פרימיום יוקרתיים. אלו יכולים להיות מוצרים הנלמדים ב-live או הקלטות, מפגשים חד-פעמיים או קורסים מתמשכים, פגישות קבוצתיות או אחד על אחד – ועוד.

ב. נגישות – מוצר ידע דיגיטלי מאפשר לאנשים מכל מקום בעולם לגשת לתוכן שלכם ממכשירים שונים, טלפון חכם, מחשב, טאבלט ובקרוב גם הטוסטר יוכל להקרין לכם את הקורס שרכשתם ביודמי לפני חודשיים. אנו חיים בכפר גלובלי שרק הולך ומתקרב, וזה נפלא ומרגש, ומאפשר לנו לפגוש לקוחות חדשים מחוץ לגבולות הזמן או המקום.

ג. מוצרים עשירים ותוצרי לוואי רצויים – כאשר אנחנו מכינים את המוצר הדיגיטלי שלנו, נערוך תחקיר, נאסוף חומרים ונכתוב טקסטים שיכולים לשמש אותנו למוצרי תוכן. זהו מסוג המקרים שבו תהליך הייצור עצמו מוליד תכנים שעוזרים לנו אחר כך בשיווק – מאמרים לבלוג, פוסטים וכו'. המאמר הזה הוא דוגמה מעולה לכך, כי הוא נלקח ישירות מתוך השיעור הראשון בקורס יצירה, שיווק ומכירת מוצרי ידע דיגיטליים.

ד. קלים להפקה – אם אנחנו עובדים נכון, בשלבים הראשונים של העסק, בזמן שאנחנו בודקים את השטח ולומדים את הקהל, נשמור על עלויות ייצור נמוכות. אפשר להתחיל עם ציוד בסיסי בכמה מאות שקלים, ולהעלות את הרמה לפי הצורך ולפי הביקושים.

ה. קלים להפצה – בניגוד לקורסים ומפגשים פיזיים, מוצרים דיגיטליים זמינים לשימוש, ידידותיים למשתמש, וקל לפרסם אותם בכלים מתקדמים. אפשר לבנות סביבם משפכים, להשתמש בהם ליצירה של משפך שיווקי ומשפך מכירה, ויש המון פלטפורמות ברמות תחכום ומחיר שונות, להפצה של התכנים שלנו.

ו. אפשר לעדכן כל הזמן – אנו יכולים להקליט שיעורים מחדש, לגוון את חומרי הקורס, לשפר את התוכן בהתאם לתגובות הקהל, להתייחס לשאלות מהלומדים בעזרת הוספת פרקים ועוד. אפשר ליצור מוצר מתפתח וחי – ולא חד-פעמי, מה שנותן לנו יתרון משמעותי על השוק ומאפשר לנו לבנות ולשפר את המוצר תוך כדי תנועה ובתגובה לקהל שלנו.

ז. ניתנים לשכפול – לאחר שיצרנו את המוצר הראשון וקבענו שפה וסגנון – קל ליצור מוצרים דומים ומשלימים עם תוכן דומה, על אותן פלטפורמות הפצה. אם יש לי את המצלמה והמיקרופון, ואת תוכנת הצילום החביבה עלי, וגם מבנה קבוע למצגות וסגנון גרפי יציב, וכמובן, מערך הפצה ושיווק טוב – קל לי לייצר מוצרים שונים תוך שימוש באותם כלים בדיוק.

ח. כלים אינטראקטיביים – מוצרי ידע דיגיטליים מאפשרים לנו קשת עצומה של עזרים לימודיים שאנו יכולים להציע לקהל שלנו – שיעורי לייב, קבוצות למידה ועבודה, מפגשים, תרגול, שאלונים, קישורים ועוד. זוהי סביבת למידה עשירה ואינטראקטיבית הרבה יותר מאשר למידה בכיתה פיזית רגילה.

ט. קשר מתמשך עם הקהל – אם כבר הזכרתי קבוצת למידה וכלים לאינטראקציה, זה המקום לומר שמוצר ידע דיגיטלי מאפשר לתקשר עם הקהל (בקבוצת למידה, מייל וכו') בצורה שוטפת וקבועה. כך אנו שומרים על רציפות התקשורת ומעלים את % ההמרה. גם הערך ללקוח עולה משמעותית, משום שהוא מקבל תמיכה אישית וליווי שלנו לאורך תהליך הלמידה.

האם זה בשבילי?

אם אתם לא בטוחים האם מוצרי ידע דיגיטליים מתאימים לעסק שלכם, או חושבים שכן אבל רוצים ללמוד עוד – יופי שבאתם! יש לי הרצאה בת שעה וחצי שבה אני חורש על הנושא הזה לעומק, מסביר את כל הדברים החשובים שצריך לדעת על התחום, ואני מאמין שבסופה תהיה לכם גם השראה וגם תשובות לכמה שאלות מרכזיות ובראשן – האם אני רוצה, יכול/ה וצריכ/ה להתחיל לפתח מוצרים דיגיטליים עבור העסק שלי.

כמו תמיד, אשמח לשמוע מה אתם חושבים על ההרצאה, על מוצרים דיגיטליים או על החיים בכלל. מוזמנים לכתוב לי הודעה לדף העסקי של כאן עובדים בכיף ?

קרדיט תמונות: freepik.com,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: