מסחר אלקטרוני בסלולר: טיפים לבעלי חנויות

לפי כל התחזיות, מסחר אלקטרוני בסמארטפונים צפוי להיות הזירה הכלכלית החזקה ביותר בשנים הקרובות. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לעצב חנות מושלמת ולשפר את ביצועי המכירות שלכם אונליין

מסחר אלקטרוני הוא ללא ספק אחד התחומים הלוהטים היום וקורץ בו זמנית לעסקים ענקיים (דוגמת וולמארט שהשקיעה מיליארדי דולרים במסחר אלקטרוני) וגם לעסקים קטנים וזעירים. בתוך זירת המכירות ברשת, בולטת המכירה באמצעות הטלפון החכם, באתרים מותאמים ואפליקציות ייעודיות המציעות לגולשים רכישת מוצרים בהינף אצבע. למידע נוסף על מגמות וטרנדים עתידיים בתחום המסחר האלקטרוני, לחצו כאן.

אם יש לכם חנות עצמאית באינטרנט, או אתם חושבים לפתוח אחת, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשפר את ביצועי החנות, לתגבר את המכירות ולהעלות משמעותית את יחס ההמרה של מבקרים/קונים (בשורה התחתונה: לעודד אנשים שמבקרים בחנות שלכם להשלים רכישה באתר). על הדרך, תתנו למבקרים באתר חוויה טובה יותר ומהנה יותר, וכלים שימושיים לבדיקת המלאי שאתם מציעים ללקוחותיהם.

המדפדפים והמחפשים: שני דפוסי שימוש

מומחי UX (חוויית משתמש) מגדירים "טיפוסי משתמשים" שונים לפי מגוון מאפיינים ודפוסי התנהגות בזירת המסחר האלקטרוני. בכל הקשור לרכישות במכשירים סלולריים, חלוקה מעניינת היא לשתי קטגוריות של משתמשים: "Swipers" (מדפדפים, בתרגום חופשי) ו"Searchers" (מחפשים). "המדפדפים" הם אלו שאוהבים להיחשף לתמונות רבות, וצורכים את התוכן שלהם בצורה פסיבית למדי. הם פשוט מדפדפים בין התמונות, מזיזים אותן עם האצבע ומזפזפים בין מוצרים בחנות ממש כמו החיפוש אחר תוכנית מעניינת בערוצי הכבלים בשעות הלילה המאוחרות.

לעומתם, "המחפשים" הם ממוקדי מטרה: הם יודעים מה הם מחפשים, וישתמשו בדרך כלל בכלי החיפוש של האתר – שדה החיפוש החופשי, קטגוריות, פרמטרים שונים וכדומה. חווית משתמש נכונה בסלולר תשלב בין שני דפוסי השימוש האלו.

עבור "המדפדפים" נציג ממשק שייאפשר זפזופ בין המוצרים אחד אחרי השני, עד שהלקוח ימצא את המוצר המתאים ויקליק עליו לקבלת מידע נוסף וביצוע הרכישה. במסחר אלקטרוני יעיל, על המוצרים להיות קשורים זה לזה: ברוב המקרים, לא יהיה זה הגיוני להציג שמלת וינטג' חגיגית ומיד לאחריה מסור שרשרת כבד. מבנה חכם יותר של שליפת מוצרים יהיה כזה ש"לומד" את המשתמש ומציג לו תוכן רלוונטי. ברמה הבסיסית זו יכולה להיות שליפה מבוססת קטגוריה, תגיות או מילות מפתח שהוזנו למוצר, וברמה המתקדמת יותר, תוצאות החיפוש ייקבעו ע"י אלגוריתם שישקלל את העדפות המשתמש, מוצרים שהוסיף למועדפים, מוצרים שרכש, חנויות שהוא אוהב, פרטים דמוגרפיים (מין, גיל, מצב משפחתי) וכדומה.

באותו הממשק נציג גם כלי חיפוש עבור הקהל השני, המחפשים. שדות חיפוש ברורים וזמינים מכל מסך ומסך, השלמה אוטומטית שתאפשר לדייק את החיפוש לפי מילות מפתח פופולריות בחנות, "ניחוש" מושכל לפי היסטוריית החיפושים הקודמים, פילטרים מתקדמים (מחיר מינימום/מקסימום, משלוח, קטגוריה, צבע, דגם וכו'), מיונים (מהמחיר הגבוה לנמוך ולהיפך) ותיוגים (מוצרים במבצע, מוצרים חדשים, מוצרים שעומדים לצאת מהמלאי) וכן הלאה. כלי החיפוש באתרי מסחר אלקטרוני יכולים להיות בסיסיים בחנויות קטנות או משוכללים ומפורטים מאוד בחנויות גדולות שמכילות מאות ואלפי פריטים. כך אפשר יהיה לוודא שהלקוחות שלנו מתמצאים באתר ומוצאים, בקלות, את מה שהם מחפשים.

חוויית קישוריות וניידות

המלצה נוספת מהבלוג המוצלח "Customer Think" היא לעשות שימוש בייחוד של המכשיר הסלולרי החכם, כדי לשדרג את חוויית המסחר האלקטרוני. כאן הם ממליצים לשלב פיצ'רים כמו תיוג-גיאוגרפי אל תוך הרכישה, להתאים ללקוח מוצרים לפי המיקום הגיאוגרפי שלו, ולהציע לו מבצעים מבוססי מיקום.

לדוגמה, אם אנחנו מנהלים חנות דראגסטור, נוכל להציע למשתמש הנמצא באיזור שטוף שמש, חם ויבש מוצרים לטיפוח העור והשיער שמתאימים לאקלים המקומי. בימים חמים נציע מבצעים על מוצרים מקררים ומרעננים, ואילו בחורף נדע לקרוא את התחזית המקומית ולמכור לו מוצרים נגד שפעת ואלרגיה, רגע לפני תחילת העונה.

אפשר לקחת את הרעיון הזה הלאה ולפתח אותו מאוד, אם נצמיד את המידע הגיאוגרפי על הלקוחות שלנו ונלמד על המיקומים שלהם. האם הם נמצאים באותו מקום כל הזמן (עובדים מהבית?) או מטיילים הרבה? האם הם מרבים לטוס לחו"ל ואם כן – אז לאן ובאיזו תדירות? במידה והלקוח שיתף אתכם את המידע הזה, מתוך רצון לקבל התאמות אישיות מדוייקות בחנות, תוכלו להשתמש בו, לבנות פרופיל אישי, ולהציע להם מבצעים ומכירות מותאמים-אישית להעדפות שלהם. סיכויי המכירה עולים וכך גם אחוז ההמרה.

טיפים נוספים והמלצות למפתחים ובעלי חנויות

  • הקפידו על עיצוב פשוט, אינטואיטיבי, קל להתמצאות ולהבנה. העיצוב צריך רק לתמוך בחוויית השימוש, בחיפוש וצפייה במוצרים באתר/אפליקציה, הוא לא צריך להיות פונקציה בפני עצמה ולמרות שהוא חשוב ביותר, עליו להיות מינימליסטי ככל האפשר ולא לבוא על חשבון נוחות שימוש וקלות גישה למוצרים ולפונקציות הקניה (עגלת קניות, מידע על משלוחים וכדומה).
  • שימו דגש על המוצרים והצגה ברורה ונקייה שלהם. אתרים רבים מפספסים את הנקודה הזו, ומנסים לדחוף מוצרים רבים ככל האפשר בעמוד אחד. עדיף להציג למשתמש מספר מצומצם של מוצרים, אבל מותאמים אישית, בהתאם להעדפות שלו – ובאופן ויזואלי מושך ואטרקטיבי. מסחר אלקטרוני נכון הוא כזה שנותן למשתמש חוויה קרובה ככל האפשר לרכישה בחנות, מנטרל את החסרונות (חוסר היכולת לגעת במוצר ולמשש אותו, לדוגמה) ומדגיש את היתרונות (חיפוש, השוואת מחירים, בירור פרטים טכניים קטנים וכדומה).
  • בחרו תמונות בקפידה. אנשים קונים עם העיניים, בפרט במכשיר הסלולרי. על התמונות להיות ברורות, נקיות ומפתות. הציגו את המוצר שלכם על רקע שלא גונב את ההצגה, אלא מעשיר את המאפיינים של המוצר ומדגיש את נקודות החוזקה שלו. כדאי לבחור תמונות תקריב של המוצר ופרטים ספציפיים בתוכו, אך גם תמונות גדולות יותר המראות את המוצר "בסביבתו הטבעית" (למשל: מצעים כדאי להציג ב-2 סוגי צילומים – מקרוב מאוד כדי להעביר את התחושה של הטקסטיל, ומרחוק, על מיטה בחדר, כדי להציג את האופן שבו הם ייראו בבית של הקונה).
  • בצעו בדיקות ממשקים, אספו משוב מהמשתמשים, והכניסו שינויים בחנות תוך כדי תנועה. חשוב לעדכן את החנות שלכם בשינויים הטכנולוגיים התכופים המתרחשים בשוק, התאימו את עצמכם למתחרים, למדו את הבעיות בממשקים והציעו להן פתרונות בגרסאות עתידיות, ובאופן כללי, הישארו עם אצבע על הדופק ועדכנו את האתר / אפליקציה שלכם.

עוד על מסחר אלקטרוני וקניות באינטרנט:

קרדיט תמונות: Jason Howie, (CC BY 2.0)

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: