עיצוב סביבת העבודה: עוגנים במקום חללים

איך הופכים דירה קטנה (ושכורה?) לחלל עבודה מוצלח, מדוע חשוב להתמקד גם בסלון, למה אסור להזניח את המטבח ואיזה קסם אפשר לגלות במרפסת השירות הזנוחה? פוסט אורח של האדריכל זיו תדהר

כל מי שהתנסה בעבודה מן הבית יודע כי אין לה מרחב מוגדר. לדוגמא, נטישה זמנית של עמדת המחשב אגב הליכה למטבח לצורך הכנת קפה, עשויה התגלות כרגע של גילוי מסעיר הקשור בפתרון ענייני עבודה. זוהי מציאות הנתמכת יותר מאי פעם על ידי השתכללות מערכות התקשורת והמחשבים שהפכו זעירות וניידות.  לפיכך אם "העבודה" נוכחת כל הזמן ובכל מקום, יש לראות את כל חללי הבית כמרכיבים אינטגרלים של מרחב העבודה.

בימים שבהם אמצעי המדיה והתקשורת היו נייחים ומגושמים, הייתה רלוונטיות יתר למושג המסורתי "משרד ביתי", נוכח הצורך בהקצאה של חלל מגורים מוגדר (ונפרד?) למרחב העבודה. המשמעות הישירה לכך היא צמצום עושר החוויה שבמימוש כל אחד מחללי הבית יחד ובנפרד. במקום מתחם מובחן ומוגדר בבית בעל תפקוד בודד, אשר נותר נטוש ולא מנוצל שעות ארוכות ואולי ימים, בישרה המהפכה הטכנולוגית תפיסה פרוגרמטית חדשה. מערכת חללים אורגאנית שכל אחד ממרכיביה מכיל ומוכל פעילות מגוונת מסביב לשעון.

במילים אחרות תפיסה זו מדברת על עוגנים של פעולה ולא על חללי פעולה.רשימה זו מתמקדת במי שעוסקים במלאכות "נקיות" בביתם ומקיימים בו פגישות עסקיות עם לקוחותיהם.  אם החלטתם לעבוד מן הבית הרי שצעד מחייב ראשון בניסוח מרחב העבודה החדש שלכם, הוא ויתור מודע על הכנסת  "משרד" לתוך הבית. "משרד", הוא מושג תרבותי שהקונוטציה שלו עשויה להוביל לכדי פתרונות שאינם מגלמים בהכרח את היתרון האמיתי שבעבודה מן הבית. לכן אין גם מקום לשימוש במושג "משרד ביתי" אשר במהותו פשרה בין מה שהוא קצת משרד וקצת בית. ההתעכבות על הגדרות אלה עקרונית כדי לייתר את הצורך בגישור בין תכנים פונקציונאליים-טכניים של מה שמזוהה כ"משרד" ובין הערך המוסף (הרוחני) של המושג  "בית". אין בין השניים התנגשות או סתירה.

המטבח ופינת האוכל

אם הנחנו שכל אחד מחללי הבית הוא גם חלל עבודה, יש לברר תחילה מהו האופי המשתנה של "העבודה" הנעשית בכל אחד מן החללים השונים בהתאם כמובן לתחום העיסוק של בעלי הבית. התשובות יכול להיות מגוונות. שולחן האוכל המרכזי הוא גם מצע לאכילה וגם מקום לקיים בו פגישות עבודה. בבתים רבים שולחן האוכל ממילא פתוח אל המטבח. קירבה שיש לה יתרון עצום בעבור מי שעוסקים בתחומי הטיפול, העיצוב, התקשורת והעיתונאות. הקרבה של האורח/הלקוח אל המטבח הביתי בהנחה שהוא מסודר, נקי  ומעוצב כהכלה, משדרת מסר של רוגע, אינטימיות ונינוחות במהלך הפגישה. מצב השונה בתכלית מן הניכור והקור שמשדר שולחן הישיבות במשרד המסורתי.

ראוי אם כן שארונות המטבח יכילו אמצעים וחומרים המשרתים פגישות עבודה. לצד מגירת הסירים והמחבתות, יש לרתום חלק מהארון לטובת אפסון טפסים, ניירת, ציוד משרדי או אמצעי המחשה ויזואלים לצורך הפגישות העסקיות. נשמע מוזר? ממש לא. הרי אין טעם לשייט מחדר לחדר כדי לשנע ציוד ממה שהוגדר "משרד"  אל חלל הבית שבו מתקיימות פגישות עסקיות. זה מעייף את הלקוח ואתכם. יוצר תזזית מיותרת  במהלך המפגש וגורר בסופו של דבר מתח ואי נחת שישפיעו לרעה על טיב המפגש.

חדר הרחצה והשירותים

יש שבעבורם חדר הרחצה או השירותים הוא מקום של זמן איכות שבו ניתן להגות, לחשוב בנחת, או לקרוא. לפיכך יש לאבזר את החדר בהתאם באמצעי אפסון לספרות מקצועית. מערכת סטריאו קטנה או מכשיר הקלטה שאפשר לדבר אליו לצורך תיעוד מחשבות ורעיונות, מכשירי כתיבה מגוונים, מצע נוח להציב עליו את המחשב הנייד ועוד.

חדר המגורים

לחדר המגורים המרכזי, תפקיד מרכזי ברושם החיובי שברצונכם ליצור על הלקוח. אין דרך טוב יותר לשווק את עצמכם מאשר לעצב את ה"סלון" הביתי ברוח המסרים העסקיים שאתם רוצים לקדם. אבזרו אותו בהתאם בשפע של גירויים ויזואליים המקדמים את השירותים או המוצרים שאתם מציעים. השקיעו בדגמים תלת מימדיים של המוצרים או שלבו פוסטרים ובהם תכנים הקשורים לתחום המקצוע שלכם. הנחת העבודה היא שהסלון הביתי שלכם מתפקד גם כ"פינת ההמתנה שליד המזכירה" במשרד המסורתי. שם לרב מתגבשות התחושות הרשוניות שילוו את תוכן המפגש העסקי. הניחו שם בהישג יד חוברות ומגזינים שבהם פרסמתם או התפרסמתם.

צרו את התנאים לקיים פגישת עבודה גם בסלון. תנו ללקוח להחליט באיזה חלל של הבית ברצונו לקיים את המפגש. הציעו גם את המרפסת בעונה הרלוונטית ובהתאם אבזרו ותכננו אותה כך שתכיל גם היא עוגן של ציוד עבודה וגישה לאמצעים טכנולוגיים. בחרו בהתאם את סוג הכיסאות והשולחן.

בחרו נקודה אסטרטגית בבית החולשת במקביל על שולחן האוכל ועל פינת הישיבה בסלון כדי שתוכלו להקרין אליה תמונות ע"ג מסך רחב הישר מן המחשב הנייד. זה מרשים יותר "לראות בגדול" את שיש לכם להציע.

השטח מצומצם? נסו לעבור לשטחי לוויין

במקרה שאתם גרים בדירה קטנה (שכורה?), הפגינו יתר יצירתיות  באשר למיקום תחנות הלווין שלצד תחנת העבודה המרכזית האהובה עליכם. מרפסת השרות למשל עשויה להיות מקום קסום לעבוד בו. לרב מדובר בחלל שטוף אור שמימדיו האינטימיים וקרבתו למטבח משרים רוגע ונינוחות.

הדוגמאות המעטות שהובאו כאן מלמדות כי אין גבול לעושר התפקודים המגוונים של חללי הבית המסר העיקרי הוא ש"עבודה" היא ערך שיש לפרוט לסך מרכביו בעת ארגון המרחב הביתי.  זהו מהלך מחשבתי שעשוי להוביל אתכם לאינסוף פתרונות יצירתיים ומקוריים גם בחללים קטנים והכי חשוב בתקציבים מוגבלים.

הכותב הוא אדריכל  המתמחה בתכנון דירות קטנות ודירות לופט. לאתר של זיו – www.zivtidhar.com

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: