עשו עסק: אריאל אריאב פוטר מעבודתו והקים עסק לשיווק וניהול במדיה החברתית

"לא רציתי להיות עצמאי. זה מפחיד. זה לא מבטיח, אבל בלית ברירה החלטתי שזה מאתגר ושאני צריך ללכת על זה", מספר אריאל אריאב, שבגיל 50 פוטר ממקום עבודתו ולאחר חודשי אבטלה ארוכים עשה את הצעד והקים עסק עצמאי. היום, חמש שנים אחרי, הוא ממש לא מצטער: "למדתי להאמין, לרצות, לעבוד קשה, להיות פתוח, לוותר על האגו, להקשיב. זה לא קל, אבל זה שווה כל רגע"

אריאל אריאב (55) הוא מומחה אינטרנט בעל עסק עצמאי לניהול מדיה חברתית. בעידן בו כל אחד יכול לקרוא לעצמו "מנטור מדיה", אריאב מביא משב רוח מרענן לדפים שהוא מנהל: נדמה שיש לו סינרגיה מצוינת עם הלקוחות, שמתאימים לסגנון שלו, שיודע ליהנות מהדברים הקטנים בחיים, למצות את הרגעים המקסימים ולפרוט לגולשים על מיתרי הרגש. באותה נשימה, הוא גם חיית שיווק, ועניין אותי לדעת איך הוא מצליח לשלב את הפן הרגיש, העדין, עם שיווק שנתפס לא משהו כמשהו אגרסיבי ורחוק מלהיות עדין.

לפני שיצא לעצמאות והקים עסק משלו, אריאב עבד כקריאיטיב פלנר בחברת אינטראקטיב, עסק בניהול קד"מ ולפני זה היה אחראי על ניהול הבידור והאירועים של רשת מלונות "ישרוטל". כמו לא מעט עצמאיים, השינוי "נכפה" עליו בשל הנסיבות ושוק העבודה הלא-יציב בישראל. "במשבר הכלכלי של 2009 צומצמתי מהעבודה במשרד פרסום, קיבלתי עבודה בקיטו בירת אקוודור כנציג של חברה ישראלית, אבל מהר מאוד ברחתי משם", הוא מספר. "כשחזרתי לארץ מובטל וחפוי ראש והתחיל כל העניין של הפייסבוק. מצאתי את עצמי עושה את זה. ומשם הכל היסטוריה או היסטריה, תלוי את מי שואלים".

נשמע כאילו הפיטורים היו שלב חשוב בהפיכה שלך לעצמאי. 

"בהחלט. זה היה זמן מאוד מורכב", אומר אריאב. "הייתי בן חמישים, אובר קווליפייד לכל מיני עבודות, רוב המשרות תפורות על צעירים, תקופת זכות האבטלה הלכה להסתיים, ואני עם מניפת יכולות וניסיון – מנסה לגשש את דרכי אל סגירת המינוס בבנק".

"לא רציתי לחזור להיות עצמאי. זה מפחיד. זה לא מבטיח, אבל בלית ברירה החלטתי שזה מאתגר ושאני צריך ללכת על זה. ליוויתי כמה פרויקטים עבור חברים, ומשם זה כבר הפך להיות עבודה. הבנתי שאם אני לא אכנס לזה במלוא הכוח ואדאג לעצמי, אני אמצא את עצמי בתסכול גדול ועם מינוס ענק. אז הקמתי עסק חדש, מאפס".

בוא נדבר רגע על עניין הגיל. מדובר בתעשייה שנשלטת כמעט ברובה על ידי צעירים. איפה זה פוגש אותך?

"זו תחרות קשה, היום הרבה אנשים עושים את זה, השוק רווי באנשים טובים, מוכשרים וצעירים, גם על המקום הזה אני מרגיש שאני צריך להילחם. אני בן חמישים וחמש, רוב אנשי המדיה צעירים, טכנולוגיים יותר, חשופים יותר ממני למידע שמאפשר להם להיות מתמודדים ראויים לנהל פרויקטים גדולים ומוצלחים".

"אבל אני מאמין שהניסיון שלי מייצר בידול ומספק לי ערך, מספק לי את היכולת להביא את הפרויקטים לנקודות אחרות. זה מרתק לראות איך מותגים שמנוהלים ע"י קולגות מביאים את הערכים האישיים שלהם. זה מעניין מלמד, אבל גם לא מעט מאכזב. הצעירים מוכנים ובצדק לעבוד בכל מחיר, אני פחות. השוק – בגלל הרוויה באנשי המדיה החברתית – הפך להיות שוק. מחירים בלתי סבירים רק כדי לשרוד ולהיכנס לתחום. להחזיק עוד חודש. אני מאמין שזו התחרות, ובתחרות צריך לדעת להתמודד, אבל בגילי למדתי שלא בכל מחיר".

ואיך אתה בוחר את הלקוחות שלך?

"הבחירה שלי מראש הייתה לנהל את המדיה החברתית רק למי שאני מרגיש מחובר לערך של המותג שלו ולאנשים שאני עובד אתם. אני לא מסוגל לעבוד מול אנשים שהמרחב האישי שלהם או ההבנה או החופש שהם נותנים לי – יוצרים מגבלה. אם אני לא מחובר, אם אני לא מתרגש. אני לא חי את זה ואז אין תחושה של סיפוק. הדדי. היו לקוחות שנפרדתי מהם, חלקם מבחירה, חלקם מתחושה שאני מפספס, אבל מאידך כל מי שאני מלווה, מלווה לאורך זמן".

היו לך קשיים עם לקוחות בעבר?

"קרה לי לעבוד עם לקוחות שפשוט לא הצלחתי לעבוד איתם. יש לקוחות שזקוקים להרבה יותר ממה שאני מסוגל לתת להם. זה בסדר גמור מבחינתי. אני רוצה שהם ירגישו שלמים עם הבחירה שלהם בי כמי שמנהל להם את המדיה החברתית. לרוב הלקוחות שלי אין משרדי פרסום, אני הוא הקשר שלהם לעולם שבחוץ. זו אחריות עצומה, מאתגרת, שאני מרגיש שהקופה שלהם תלויה ביכולת שלי לעביר את המסר שלהם. וכשזה מצליח (ולרוב זה מצליח) התחושה נפלאה".

"לדוגמא פסטיבלי היין של תל אביב וירושלים שלראשונה השתמשו במדיה החברתית – השקיעו את כל התקציב הפרסומי שלהם במדיה החברתית. הקהל שהגיע הגיע ברובו מהפרסום בפייסבוק. לראות אותם נכנסים בשערי המוזיאונים בתל אביב ובירושלים – זו הייתה תחושה גדולה של מחמאה. לדעת שכיוונתי נכון והקהל שמפיקי הפסטיבלים והיקבים רצו לפגוש הגיע, אין דבר נפלא מזה".

מה הכי קשה בשוק הנוכחי?

"תמיד יש את החשש שמחר לקוח יעזוב אותך, כי מישהו יציע לו הצעה יותר זולה או אפילו בחינם. היום כל בוגר צבא עושה קורס של ניהול מדיה חברתית וב-4 גרוש וחצי נותן שירות שאני לוקח עליו אלפי שקלים. אנשים חובבנים, לא מקצועיים ובלי ניסיון מזנים את המקצוע, ומוציאים לו שם רע. וכמובן שבסוף לא פעם קורה שהמדינה מתיישבת לך על הצוואר ושואבת את הפרוטות שהרווחת".

אז מדוע להישאר עצמאי?

"לוח הזמנים שלי – הוא לוח הזמנים שלי, אני קובע אותו ומחליט איך הוא יראה. כמובן שיש את האפשרות שכל עצמאי שעובד מהבית מכיר: לעבוד בבית בתחתונים. זו חוויה מאוד משחררת. בכלל, יש לך חופש מחשבה, ומרחב מחייה. וכמובן, לא צריך לפגוש אנשים במשרד בבוקר ולצאת אתם בערב".

כיצד העסק תורם לחיים שלך? 

"אולי הכתבה הזו תביא לי בעל, אני רווק ואין משפחה", הוא צוחק. "מבחינה כלכלית ידעתי ימים טובים יותר ואדע אותם גם בעתיד, אבל כרגע אני שמח מכך שברמה האישית אני מרגיש שאני מגלה כל פעם מחדש את החוויה של הלקוח, מגלה עולמות שלא הייתי משוייך אליהם, נושאים חדשים, תחומי עניין חדשים. אני לומד כל הזמן דברים חדשים. זה מאוד חשוב".

מה צריך לעשות מי שמקים עסק או מנהל עסק עצמאי?

"להאמין, לרצות,  לעבוד קשה, להיות פתוח, לוותר על האגו, להקשיב".

צרו קשר עם אריאל:

ariavariel@gmail.com

https://www.facebook.com/Ariav.co.il

עוד ב"עשו עסק":

רוצים גם?

יזמים המעוניינים להשתתף במדור מוזמנים לפנות באמצעות דף יצירת קשר.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: