עשו עסק: איתן גילור-מילר עוזר לאנשים לעשות שינוי דרך יצירה

בעזרת כלים כמו יצירה, ציור, פיסול וצילום, אנשים יכולים לעבור שורה חדשה של התנסויות ומשחקים, לחוות תהליכים נפשיים מעמיקים ולעבור שינוי משמעותי בחייהם. הכירו את איתן גילור-מילר, שפתח סטודיו לטיפול באמנות כדי לעזור לאנשים לשפר את הדרך בה הם מתקשרים עם עצמם והעולם ולחולל שינוי עמוק ויסודי

הסופר הצרפתי אנטול פראנס (תיבו) כתב פעם: "כל השינויים, גם אלה שנכספנו להם ביותר יש בהם עצבות, כי אנו עוזבים מאחורינו חלק מעצמנו. עלינו למות בחיינו הנוכחיים כדי להיכנס לחיים אחרים". זה משפט שמלווה אותי לא מעט, כשאני פוגש מצבים שבהם אני צריך להשנות, או רואה אנשים אחרים המתמודדים – כל אחד בדרכו – עם שינויים.

סוג העבודה שלי מפגיש אותי עם אנשים שנמצאים בתהליכי שינוי. אני יועץ לאנשים השוקלים להקים עסק, מלווה יזמים המשנים, מגדילים ומעצבים מחדש את עסקיהם הקיימים, ופוגש כמעט מדי יום אנשים שחולמים לשנות את חייהם, את מקום עבודתם, ואולי גם קצת את העולם.

שינוי, כך נדמה, הוא עניין מתבקש כזה מגיע לצמיחה. כדי להתפתח, למשל – להפוך משכירים לעצמאיים, להקים עסק, להתרחב – אנחנו צריכים להשתנות. יש דברים חדשים שנצטרך ללמוד ולעשות, יש אתגרים חדשים עמם נצטרך להתמודד. בדרך, נגלה את עצמנו ברגעים יפים יותר ופחות.

זו אמנם קלישאה, אבל נכונה – השינוי העמוק ביותר הוא זה שמתחיל מבפנים. אנחנו יכולים להשתנות מבחוץ: להיעלב מהערה פוגעת ולהתחיל דיאטה, למשל. אבל שינוי אמיתי, יסודי וכזה שנשאר ולא מתפוגג או כואב, הוא זה שנובע מבפנים.

בדיוק במקום הזה פועל איתן גילור-מילר (39), שמנהל עסק בשם "שינוי דרך יצירה" (אתרפייסבוק), סטודיו לטיפול באמנות ולסדנאות אמנות. הסטודיו מיועד למי שמבקש לעשות שינוי בחייו, או שמצא את עצמו בתהליך של שינוי או אירוע משמעותי בחיים. "טיפול באמנות יכול לסייע במתן כלים לשינוי, תמיכה וליווי", הוא מספר. "בטיפול באמנות עושים שימוש בכלים של יצירה כמו ציור, פיסול וצילום, כדי לאפשר שדה של התנסות ומשחק. אלו מרחיבים את החוויה הטיפולית ודרכם מתרחשים תהליכים נפשים מעמיקים. הטיפול בסטודיו מתאים לילדים ומבוגרים, גם ללא ניסיון באמנות".

לצד הטיפול באמנות, בסטודיו של איתן מתקיימות גם סדנאות יצירה. "חלקן הסדנאות בשיטת 'סטודיו פתוח', קבוצה קטנה בהנחיה אישית בה כל משתתף מוצא את הטכניקה והדרך לביטוי האישי שלו. בנוסף, נערכות סדנאות וימי עיון לצוותים מקצועיים שמשלבות כלים באמנות פלסטית המשמשים ככלים טיפוליים. מטרת הסדנה מותאמת לצוות המקצועי ומושגת באמצעות שיטות יצירה אמנותית. במקביל מקנות שיטות אלו כלים ייחודיים מתחום הטיפול בהבעה וביצירה המתאימות לשימוש אנשי הצוות. הסדנאות מתאימות לצוותי טיפול, חינוך והדרכה, וליחידים המבקשים להעשיר את ארגז הכלים שלהם".

מה עשית לפני שהקמת את העסק?

"מגיל צעיר הייתי מדריך ואחר כך מורה בכל הזדמנות", הוא מספר. "כל קבוצה היתה בשבילי אתגר, איך להתאים את המטרות לאנשים הייחודיים שבתוכה. את הדרך המקצועית שלי בעולם האמנות התחלתי בתואר הראשון שלי באדריכלות. אחריו, המעבר להדרכה ולהוראה בתחום היה בשבילי טבעי מאד. לימדתי באוניברסיטת תל אביב ובמספר מכללות, וגיליתי את האפשרויות שגלומות בשימוש באמנות, לא רק כמטרה, אלא כאמצעי להכיר אנשים ולסייע להם".

הרבה מטפלים מתחילים מיד כעצמאיים. אתה לא. מדוע?

"האחריות שיש למטפל על האדם שנמצא מולו היא גדולה בהרבה וכדי לפתוח קליניקה צריך בטחון מקצועי גבוה מאד. היה לי ברור שנדרשות שנים של ניסיון ומגוון גדול של מטופלים כדי להגיע לכך, ולכן רק כשהרגשתי שרכשתי ידע מקיף ועברתי מספיק הצלחות וכשלונות בתהליכים טיפוליים, אזרתי את האומץ לעשות זאת. כמובן, תהליך הלמידה לא מסתיים אף פעם, וכמו כל מטפל אחראי, גם מצאתי מדריכה טובה שמלווה אותי, ועכשיו כשמגיע מטופל חדש (ולמען האמת, גם תלמיד), אני תמיד מתרגש, אבל אני יודע שאני יכול ליצור יחד איתו תהליך מעמיק שיסייע לו לצמוח. לאחר 5 שנים של לימודי טיפול באמנות וניסיון טיפולי עם מבוגרים וילדים החלטתי שאני בשל מספיק כדי לעשות זאת בקליניקה משלי".

540117_438640642890551_1424691896_n

מה היתה המוטיבציה להקים את העסק?

"הקמתי את העסק בשנת 2012 מתוך הבנה שכדי שאוכל לתת למטופל או לתלמיד את כל מה שאני חושב שמגיע לו אני צריך ליצור לעצמי את המסגרת בה אני אקבע את הכללים בלי הצורך להתפשר עם מערכת שהשיקולים שלה רחוקים מהאינטרסים של הבן אדם שאני מחויב אליו. אחרי שהחזקתי מספר שנים בתפקיד של מנהל מקצועי ומרצה, החלטתי לפתוח את המקום שלי, בו אוכל לעשות הדברים בדרך בה אני מאמין, תוך התמקדות במטופל או התלמיד שמבקשים את עזרתי".

ספר לי קצת על הסטודיו שלך.

"סטודיו שינוי דרך יצירה הוא מקום אינטימי ונעים שמאפשר פשוט לעשות אמנות. בסדנאות בסטודיו מתקיים חופש בחירה אישי דרכו אני יכול להתאים את עצמי לצרכים של כל משתתף, בלי אג'נדה קבועה מראש של הקבוצה או המורה. הקבוצה הקטנה מאפשרת לי לתת לכל אחד את הזמן שהוא זקוק לו. לעיתים יש צורך להתאים באופן אישי את המשימות וכלי האמנות ליוצר ולהעדפותיו; לכל אחד יש את הניסיון שלו; כל אחד רוצה מידה שונה של הכוונה.
העבודה הפרטנית מאפשרת שיח על היצירה ועל היוצר. נקודת המבט שלי כמטפל באמנות מאפשרת למי שמעוניין בכך לגעת בחומר, ליצור וללמוד, וגם לראות את עצמו מחדש דרך היצירה האמנותית. היצירה עצמה מציעה רוגע ונותנת כוחות, וכך נוצרים התבוננות פנימית ותהליכי שינוי.

מי שמחפש טיפול רגשי או נפשי יוכל לקבל בסטודיו טיפול מקצועי בסביבה תומכת ומכילה שתתן לו הזדמנות לצמיחה, תוך שימוש בכלים אמנותיים שונים, ומי שמחפש מקום לעשות בו אמנות יוכל לקבל את התמיכה המקצועית באווירה נעימה ואישית".

במי נעזרת לצורך הקמת העסק?

"להקים עסק באופן עצמאי זה אומר לקבל המון החלטות לעשות המון דברים לבד, אבל זה לא אומר שאי אפשר להתייעץ, ואני התייעצתי בכל צעד וצעד. אני זוכר נסיעה ארוכה עם חברה, שכל הדרך חיפשנו את השם המתאים לסטודיו. היא לא הסתפקה בלזרוק כותרות לאוויר, אלא גם שאלה אותי שאלות נוקבות על המהות ועל תפיסת העולם שלי. עד שהגענו ל"שינוי דרך אמנות" עברנו את החזון שלי לפרטיו, ושיחקנו בביטויים ושפות. כך נעזרתי באחרים בכתיבת הלוגו, הקמת האתר ובשיווק. אפשר להגיד שהשתמשתי בהון האנושי שצברתי במהלך השנים. כמובן שגם בעניינים של מוטיבציה ובטחון, זה חשוב להיות מוקף באנשים שחושבים שאתה טוב במה שאתה עושה ושיש לך מה להציע לעולם".

והיו לך מכשולים או קשיים מיוחדים?

"בהחלט", הוא אומר. "טיפול והוראה הם תחומים שקהל היעד הוא בעיקר במרחב הגיאוגרפי הקרוב. כיוון שלא גדלתי באביחיל או באיזור נתניה, ההיכרות שלי עם אנשי האיזור היתה מצומצמת וקושי גדול היה להביא לכך שיכירו אותי וידעו מה אני עושה. חשבתי שאת הצורך הגיאוגרפי אני אהפוך ליתרון בכך שאתלה מודעות ואחלק גלויות ונסעתי עם הרכב שלי ממושב למושב מלוח מודעות לבית קפה, אבל זה היה כישלון חרוץ".

אז מה עשית?

"הבנתי שאנשים צריכים להכיר אותי כדי להגיע לסטודיו. מאז אני לא מחפש הזדמנויות לפרסם את השם שלי, אלא מקומות בהם אני יכול לעשות דברים, להראות את מה שאני טוב בו, אם זה להעביר סדנה או הרצאה, כך שאנשים יוכלו, לא רק להכיר את השם שלי או של הסטודיו, אלא גם להתרשם ממי שעומד מאחוריו".

מהו הקושי הכי גדול שלך, כעצמאי?

"הדבר שהיה לי הכי קשה עד היום היה לשבת ולחכות למטופל שלא הגיע. יש בתחילת טיפול חרדה מובנית, וגם ככה מגיעים אלי לא פעם מטופלים שקשה להם להתחיל או להתחייב ובצדק. טיפול זה לא משהו פשוט. זה לא תמיד "כיף". וגם לי, כמטפל, עם כל הניסיון, התחלה היא תמיד מאתגרת ואני מתכונן לכל פגישה בטח ובטח לפגישה ראשונה. הרגעים האלו שהשעה כבר הגיעה, והמטופל עוד לא בא, ואני לא יודע אם הוא רק מאחר או שקיבל רגליים קרות ונעלם, הם רגעים קשים במיוחד".

ומה הדבר הכי קל, או מהנה, שאתה חווה כעצמאי?

"התפקיד האחרון שעזבתי לפני שפתחתי את הסטודיו הייתי מנהל של מסלול לימודים במכללה. הייתי מפתח תוכניות לימוד וכל שנה התבקשתי להתאים את התוכנית, לא רק לצרכי התלמידים, אלא לתחרות ולתכתיבים של מחלקת השיווק ולמצוא את הדרך איך להציג חבילה גדולה יותר בפחות משאבים. הייתי צריך להתייעל ולהתייעל, ובשלב מסוים התחלתי להרגיש שאני לא יכול לעשות את זה ועדיין להיות נאמן לתלמידים שלי. עכשיו כעצמאי אני יכול להיות יצירתי במאה אחוז בתהליכים שהלקוחות שלי עוברים ולחשוב רק על מה שהם צריכים. יש לי אמונה מלאה שגם כלכלית וגם שיווקית, ובטח מבחינת היושר המקצועי שלי, אם אני אוכל לתת להם את מה שהם צריכים ולא פחות מזה, זה יהיה הכי טוב גם להם וגם לעסק".

לסיום, ביקשתי מאיתן לתת כמה טיפים מניסיונו ליזמים שרוצים להקים עסק.

"תבינו בדיוק מה אתם רוצים לעשות. אל תנסו לעשות כמה שיותר דברים לכמה שיותר אנשים, אלא נסו לפענח מה בדיוק הקטע שלכם. מה מייחד אתכם ומה בדיוק אתם מציעים".

"תבינו מי מסביבכם יכול לסייע. עם מי אתם יכולים להתייעץ. עצמאי עושה כל כך הרבה דברים כך שצריך המון סוגים של תמיכה, תוכניות כלכליות ושיווקיות ומקצועיות וגם תמיכה רגשית, וודאו שיש לכם את כל זה ואל תפחדו לבקש עזרה".

עוד במדור "עשו עסק":

רוצים להשתתף במדור? צרו קשר דרך דף הפייסבוק של "כאן עובדים בכיף".

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: