תקנון שימוש באתר אינטרנט: קווים מנחים ועצות שימושיות

האם כדאי "לקחת השראה" מתקנון שמצאתי אונליין, ולהכניס בו שינויים? כמה מסובך זה לכתוב תקנון אתר לבד? ואם כבר החלטתי לכתוב תקנון – מה חשוב לכלול בו? עו"ד אביב דקל במאמר מקיף על תקנון שימוש באתר אינטרנט, מסמך שכל מי שמחזיק אתר צריך להכיר

אתר אינטרנט הוא אחד הכלים המרכזיים בהם משתמשים בעלי עסקים כדי להגיע אל קהל היעד שלהם, להציג בפניו את התוכן שלהם ולמכור לו את המוצרים או השירותים שלהם. פעמים רבות נמצא בתחתית אתר האינטרנט קישור ל"תנאי השימוש באתר" או שנצטרך לאשר שקראנו אותם לפני שנבצע רכישה דרך האתר.

אמנם אין חובה חוקית לכתוב תקנון שימוש לאתר אינטרנט, אולם זה מומלץ בחום.

בתור בעלי עסקים, תקנון השימוש באתר מהווה מסמך חשוב ביותר, שבאמצעותו אנחנו יכולים להנגיש למשתמשי האתר שלנו את כל גבולות הגזרה לגבי אופן השימוש באתר, להבהיר מידע משפטי חשוב כגון זכויות הקניין הרוחני שלנו באשר לתוכן שבאתר, ולהביא לידיעת קהל הלקוחות שלנו את כל הפרטים המהותיים שאנחנו נדרשים לספק להם על-פי הדין.

תקנון שימוש באתר שבנוי בצורה טובה ייתן מענה לכל שלוש הזיקות הללו – מישור היחסים שבנינו לבין הצרכנים, בינינו לבין המתחרים, ובינינו לבין עבריינים העלולים לעשות שימוש באתר שלנו בניגוד לחוק.

כתיבת תקנון אתר: אפשר לבד, עדיף עם עו"ד

כאשר ניגשים לכתוב תקנון שימוש לאתר אינטרנט יש להבין שמדובר במסמך משפטי לכל דבר ועניין, וככזה, מומלץ מאד שייכתב על-ידי עורך-דין. יחד עם זאת, הניסיון מלמד כי בעלי עסקים רבים נוטים לכתוב לעצמם את תקנון השימוש באתר. עבור בעלי עסקים קטנים הפנייה לעורך-דין מוסמך לצורך כתיבת תקנון מצטיירת כהוצאה כספית כבדה, כאשר הערך הטמון בצידה אינו ברור עד הסוף.

בתור בעלת עסק קטן משל עצמי, אני מבינה את זה לגמרי. ועדיין, חשוב לי להדגיש כי השד עצמו לא נורא כל כך. ניתן בהחלט למצוא עורך-דין שהתעריף שהוא גובה עבור כתיבת תקנון נמצאת במסגרת התקציב של העסק, ויש להבין שמדובר – אם התקנון כתוב היטב – בהוצאה שהיא חד פעמית. תקנון שמנוסח בצורה נבונה ידע להיות מנוסח מצד אחד בצורה מאד ספציפית לגבי העסק שלכם כפי שהוא היום, ומצד שני להשאיר מספיק פתח להכיל בתוכו גם פיתוחים עתידיים.

במקרה כזה עדכון לתקנון יהיה נחוץ רק כאשר העסק עובר שינויים דרמטיים במודל העסקי שלו, למשל הפיכת האתר מאתר תדמית בלבד לאתר שהוא גם חנות מקוונת; או הוספת קטגוריית מוצרים או שירותים חדשה לגמרי שאינה דומה במאפייניה למוצרים ולשירותים שהיו בעסק בעת כתיבת התקנון.

כותבים תקנון אתר בעצמכם? הנה דברים שחשוב לשים אליהם לב

אם בכל זאת החלטתם לכתוב את התקנון בעצמכם, הנה כמה נקודות שכדאי לכם לשים אליהן לב:

ראשית, וזו באמת המלצה כנה מכל הלב – אל תעתיקו תקנונים מאתרים אחרים, לא של מתחרים ולא של עסקים שנראים לכם דומים לעסק שלכם. קחו עט ונייר (או מקלדת ומחשב) ופשוט העלו על הכתב את מה שאתם רוצים וחשוב לכם שקהל הצרכנים שלכם ידע, ואת מה שהחוק מחייב אתכם להגיד לו.

הבעיה הכי גדולה עם העתקות של תקנונים אחרים היא, שאתם לא באמת יכולים לדעת מה הערך של המסמך שאותו אתם מעתיקים. אנחנו נוטים להתרשם ממסמכים ארוכים מאד, או כאלו שכתובים בשפה רשמית-משפטית, אבל האמת היא, שבהיעדר הכשרה משפטית רשמית אין בידכם את הכלים להעריך את האיכות של הטקסט, ועל אחת כמה וכמה את ההתאמה שלו לעסק שלכם.

כבר יצא לי לעבור על לא מעט מסמכים שעסקים הביאו לי כדי שאחווה את דעתי לגביהם, וזה היה ברור לגמרי שהם הועתקו אחד לאחד מאתר אחר. הדוגמה הכי בולטת היא שעסק שמעמדו התאגידי הוא עוסק פטור או עוסק מורשה מכנה את עצמו בתקנון "החברה", מה שכמובן מהווה הטעייה, שכן להיות חברה בע"מ זה סטאטוס תאגידי אחר לגמרי.

שנית, הימנעו מניסוחים מעורפלים והשתדלו להיות ברורים ככל הניתן לגבי הכוונות שלכם. למשל, אם אתם בעלי חנות מקוונת ומוכרים מוצרים שונים, כגון מוצרי טקסטיל מעוצבים או אקססוריז לבית, ואתם מפרטים את זמני הטיפול בהזמנות ובמועדי המשלוחים, עדיף שלא להשתמש במונחים של "הטיפול בהזמנה ייקח כשבוע", אלא להיות ברורים ושקופים עם הלקוחות ולומר בצורה הכי פשוטה "הטיפול בהזמנה ייקח עד שבעה ימי עסקים".

תקנון האתר יכול להיות ידידותי ולא מאיים

אתם חוששים שניסוחים מסוג זה יבריחו לקוחות? אין בעיה. תקנון שימוש באתר ממש לא צריך להיות מאיים ומרתיע. להיפך, זה מסמך שבו אתם מציגים ללקוח בשיא השקיפות וההגינות את מלוא המידע שהוא צריך לדעת על מנת לקבל החלטה מושכלת לגבי הרכישה שלו. ניתן בהחלט להשתמש בניסוחים אדיבים וידידותיים כגון "העסק עושה כמיטב יכולתו לספק את הזמנתכם במועד הקצר ביותר האפשרי. זמן הטיפול המרבי בהזמנה הוא שבעה ימי עסקים".

מבחינה עובדתית, שני הניסוחים – זה האחרון וזה שבפסקה מעל – אומרים בדיוק אותו דבר, שהזמן שייקח לכם לטפל בהזמנה שבוצעה באתר יהיה לכל היותר שבעה ימי עסקים. אבל תודו שהניסוח למטה נשמע מעט יותר נגיש לציבור הצרכנים נכון?

העצה השלישית שיש לי לגבי כתיבת תקנון שימוש לאתר היא לוודא אלף פעמים ואז עוד פעם שהתוכן של מה שאתם כותבים עומד בדרישות החוק. אתם תוכלו לכתוב בעצמכם תקנון נפלא בשפה פשוטה ובהירה, אך אם תכתבו שמדיניות הביטולים שלכם היא כזו שלא מאפשרת שום ביטול ששל שום עסקה בשום מצב – הרי שהדבר עומד בניגוד גמור להוראות חוק הגנת הצרכן, ואז מה עשינו בזה?

החוקים של מדינת ישראל אמנם זמינים בחיפוש זריז באינטרנט, אך עליי לסייג מאד ולומר שקריאה של חוק אינה קריאה של פרוזה ואפילו לא מאמר אקדמי. חוקים, על אף שמרכיבות אותם מילים מהשפה העברית, כתובים למעשה בשפה משפטית שיש לה ניואנסים וחוקים משל עצמה. בנוסף לכך, דיני הגנת הצרכן בישראל הם תחום רחב מאד, ומעבר לחקיקה הראשית ישנן עשרות תקנות ספציפיות המטפלות בהיבטים נקודתיים שיש בחוק ומרחיבות את האמור בו. ואם לא היה די בכל הטוב הזה, יש להכיר גם את פסיקת בתי-המשפט אשר מפרשת את הוראות החוק והתקנות.

העצה הרביעית והאחרונה שיש לי לגבי כתיבת תקנון שימוש באתר אינטרנט חוזרת לנקודת הפתיחה של המאמר. תקנון טוב אינו רק מדיניות ביטולים והחזרים כספיים, ומפרט הרבה מעבר לזמני האספקה והמשלוח.

תקנון שימוש באתר – כלי שימושי וחיוני שמגן על העסק שלכם

תקנון שימוש באתר אינטרנט מהווה את אחד הכלים שיש לכם בארגז הכלים המשפטי שלכם אם וכאשר מישהו יבוא אליכם בטענה כלשהי. באמצעות התקנון אתם מבטאים שקיפות מול הלקוחות שלכם ואת תום הלב שלכם בהתנהלות אל מול הלקוחות. התקנון הוא האמצעי שלכם לוודא שאתם עומדים בהוראות החוק ולבסס את היחסים מול הלקוח כבר מהרגע הראשון, כאשר כללי המשחק ברורים לכולם ונשאר ללקוח רק להתלבט האם להזמין את אגרטל הקרמיקה הכחול או הירקרק.

במקרה שמשהו לא ילך כשורה, התקנון יהיה המסמך הראשון אליו אתם תפנו וחשוב מכך – אליו הטוענים נגדכם יפנו, ועל כן חשוב שהוא ינוסח בצורה ראויה, בשים לב לכל הנקודות שפורטו לעיל.

בסופו של היום, הגישה שלי למשפט היא בראייה של ניהול סיכונים. כן. עסק יכול לקיים אתר אינטרנט ללא תקנון. לא. תקנון שימוש באתר אינטרנט לא חייב להיות כתוב על-ידי עורך דין. היתרון שבצד הגישה הזו הוא הפשטות שבה והעובדה שהיא אינה עולה לכם כסף (על אף שהיא כן עולה לכם בזמן, וזמן – כידוע – הוא גם כסף).

מנגד, תמיד קיים סיכון שדברים ישתבשו, שיגיע הלקוח שאיתו העסקה לא תלך חלק והוא יחליט לפנות לערוצים משפטיים כדי לעמוד על הזכויות שהוא סבור שמגיעות לו. ואז, המפגש עם עולם המשפט ומכתבי ההתראה יכול להיות מאד דרמטי עבור עסק, בטח ובטח עבור עסק קטן. לקבל מכתב התראה לפני נקיטה בהליכים זה לא דבר נעים. אבל לפעמים זה קורה, ואם וכאשר זה יקרה מוטב להיות ערוכים בצורה הטובה ביותר, והישענות על תקנון שימוש באתר שמותאם לעסק שלכם ועונה על הפרמטרים שפירטתי לעיל ועוד, הוא בהחלט מקום טוב להתחיל בו את ההיערכות הזאת.

בכל מקרה על כל בעל עסק לקבל את ההחלטה לגבי העסק שלו בצורה מושכלת, ולאחר שמכלול השיקולים פרוס לפניו, והוא יכול לאזן ביניהם בצורה נבונה ותוך התייחסות לתמונה כולה.

 

אביב דקל היא עורכת דין. הכתוב אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו מתיימר להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני שצריך להתבסס על היכרות עם המאפיינים של כל עסק בפני עצמו. 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: